Jump to content

Oei er zullen er veel verdwijnen,,,

Featured Replies

Ze zullen toch wel een beetje moeten inplannen want in de wintermaanden zal ik daar niet verschijnen.

Voorlopig is dit nog koffiedik kijken uiteraard.

Volgend jaar zal er wel meer info verschijnen .... .

@Wim voorlopig ziet het ernaar uit dat dit in NL niet gaat gebeuren, mede dankzij de nederlandse MAG,

Ons land heeft op tijd bij de EU aangegeven dit niet te willen invoeren en andere maatregelen te nemen.

Nou, dat ze het op tijd hebben aangegeven is geen zekerheid.

Deze regering legt het ook wel eens anders uit dan wij begrijpen.

En andere manier kan ook strenger betekenen. Het is maar net hoeveel het gaat opbrengen.

• Author

NL zal met zekerheid volgen, het uitstel dat ze verkregen zou maar tot 2027 zijn lees ik her en der, dan moet ELK EU land zijn motorkeuring ingevoerd hebben. Het is een bron van inkomsten (voor wie dan ook) zelfs de handelaars zijn vragende partij pffff, ze hebben nog niet door dat dit niet zal opbrengen maar het tegendeel).

Aan de andere kant zou het wel fijn zijn als al die mannen met hun open uitlaten van de straat verdwijnen...

Maar of onze GLOEILAMP-LOZE Pans nog door de keuring zullen geraken??????

Spelregels worden voortdurend gewijzigd.

Aanpassen daarop is het devies.

Niet de sterkste of de slimste hebben de toekomst, maar de meest flexibele.

(Of stoppen met motorrijden kan ook.)

Als het een APK achtige keuring betreft, hoeven we ons geen zorgen te maken. Deze is gericht op veiligheid. Dragend vermogen, remmen, verlichting met name.

mijn toenmalige auto met aftermarket Xenon kwam gewoon door de keuring. Het lichtbeeld was goed. Versleten remschijven, maar remwerking was nog goed.

De meeste motoren zijn en worden goed onderhouden. Een typisch veiligheidspunt van de 1100 zou een rotte achterbrug zijn.

Tja volgens mij komt dit ook door de lobby van de branche en niet echt vanuit de motivatie om de veiligheid te verbeteren. Ik heb een tijd terug een analyse gelezen van een onderzoek dat aan de basis lag van de wens om tot een motorkeuring te komen. Ik meen dat men statistieken van bromscooters uit één of ander zuid-Europees land had gebruikt om aan te tonen dat er 'veel mis was'. Het fijne weet ik er niet meer van maar zoiets was het geloof ik. In Nederland hebben we qua veiligheid gewoon geen probleem met de technische staat van onze motoren. Natuurlijk zit er altijd wel ergens een motor bij die technisch niet helemaal in orde is maar dat zijn uitzonderingen.

Mijn conclusie is dan ook dat dit puur gedreven is vanuit Europese regelzucht en een lobby vanuit de branche.

Zelf rijd ik al ruim 32 jaar motor en ik heb nog nooit iets laten doen door een dealer buiten banden wisselen en ik ben niet van plan om dit te veranderen, APK of niet.

• Author

In NL wordt er misschien niet gekeken naar de lampen maar alleen naar het projectiebeeld, hier daarentegen is he enigszins anders, als je geen LED of Xenon lampen hebt "origineel" dan mogen ze er ook niet inzitten, dus onze gloeilamp loze fietsen zullen in dat geval niet door de keuring geraken. Ten minste als ze dezelfde politiek gaan voeren als voor auto's en daar lijkt het wel naar...

Zal nog even afwachten zijn,,, ondertussen blijven we maar speculeren :) :) :)

Ik heb er al eerder over geschreven,

Ook nederland gaat hier op korte termijn niet aan ontkomen

Inmiddels zijn de nieuwe motorfietsen al euro 4 en 5 komt er versnelt aan.

Waar enkele nog niet lang geleden de mond nog vol hadden over controleren en handhaven lees ik nu weer een ander geluid.

niet nodig, onzin, geldverspilling etc

De technische controle kan wat mij betreft niet snel genoeg komen .

want werkplaats ervaringen laten toch een ander beeld zien .

ik noem versleten remschijven, verouderde remleidingen, defecte balhoofdlagers, niet werkende remlichtschakelaars en zo meer

misschien dan direkt niet te koppelen aan ongevallen maar wel degelijk een onvolkomenheid

die om aandacht vraagt.

en wat kan er nu mis zijn met handhaven !! (wie riep dat ook alweer)

Neem daarbij dan ook de verplichte milieu keuring vanaf euro 5 voor motorfietsen en het gaat helemaal goed komen.

Bij zo'n APK keuring zal ook de uitlaat aan bod komen. Als deze te veel herrie maakt zal hij worden afgekeurd.

Zo pakken ze het probleem van geluidsoverlast ook meteen aan.

Waar enkele nog niet lang geleden de mond nog vol hadden over controleren en handhaven lees ik nu weer een ander geluid.

niet nodig, onzin, geldverspilling etc

De technische controle kan wat mij betreft niet snel genoeg komen .

want werkplaats ervaringen laten toch een ander beeld zien .

ik noem versleten remschijven, verouderde remleidingen, defecte balhoofdlagers, niet werkende remlichtschakelaars en zo meer

misschien dan direkt niet te koppelen aan ongevallen maar wel degelijk een onvolkomenheid

die om aandacht vraagt.

en wat kan er nu mis zijn met handhaven !! (wie riep dat ook alweer)

Hahaha :-) Ik voel me aangesproken :) ;)

Ik vind dat bestaande regels gehandhaafd moeten worden - daar hebben we regels voor.

Juist voor de gevallen waar aantoonbaar problemen zijn door gebrek aan handhaving

(snelheid, geluid, en andere maatschappelijke problemen die ik er nu maar even buiten laat).

Echter: geen nieuwe regels / rompslomp erbij maken (zoals een APK).

Dat jij in de werkplaats toch zoveel slechte zaken tegenkomt verrast me wel eerlijk gezegd.

Echter, welk probleem zou er met die APK nou écht opgelost worden ?

Ongelukken ? Wellicht een handjevol.

En dan nog, als iemand zich te pletter rijdt omdat hij niet goed voor zijn motor zorgt - Darwin.

Geluidsoverlast ? Het werd hierboven al gezegd: even een andere uitlaat erop voor de keuring en naderhand de herriepijp weer erop.

Sowieso, ik las van de week nog dat we in 2019 in Nederland 661 verkeersdoden hadden.

En dat wordt dan weer aangegrepen door diverse partijen om op te roepen voor nog strengere regels 'want elke dode is er één teveel'.

Ja dat zal best maar 661 in een jaar tijd - gerommel in de marge.

Ik roep ook niet op om altijd en overal maar alles te willen controleren.

Want dan moeten we straks allemaal aan een elektronische bewaking en regeling op afstand van onze snelheden - technologisch is dit al mogelijk dus er zullen vast mensen opstaan die dit willen gaan invoeren - doodeng - zei er iemand '1984' ?

Het veiligste is het als we allemaal vast stil in ons kistje gaan liggen want al het andere wat we doen is gevaarlijk.

Maar zo nu en dan een team met een laser en een fuik waar iedereen met een verbrandingsmotor even door een geluidsmeting heen moet - graag !

Of wat agenten die af en toe eens op zondagmiddag op een dijkje patrouilleren en dan ook de wielrenners die gevaarlijk rijden een prent geven - graag !

Dus voorlopig zie ik een motor-APK in Nederland nog even als onnodige geldklopperij :-)

[uSER=1903]@Jan KoekePan[/uSER]: Klopt. In de jaren 80 en 90 werden bij veel import motoren uit de VS voor de RDW keuring de rode zij-reflectoren, oranje running lights (destijds verboden in Nederland) verwijderd of afgeplakt en de koplampen zonder E-keurmerk (tijdelijk) vervangen door een exemplaar met E-keurmerk. Als er geen passende koplamp te vinden was, werd er gewoon een niet-passende koplamp met ductape in gezet. Ook herriepijpen werden tijdelijk vervangen of volgepropt met schuursponsjes. Werd (toen) allemaal door de keurmeesters geaccepteerd terwijl ze wisten dat na de keuring alles weer origineel werd gemaakt.

@RRR: Keuren is ook slechts een momentopname. De keurmeesters keurden, klopte het dan was het goed.

Kon ook niet anders. De keuringseisen staan expliciet vermeld. Menig keurmeester zal met de tanden geknarst hebben...