Jump to content

Help, mijn vrouw zit niet lekker op de ST!

Het is nl zo dat mijn vrouw benen gelijk een ooievaar heeft.

Daardoor zit ze wat oncomfortabel en doen haar knieschijven pijn bij lange ritten. Natuurlijk kan je vele pauzes inlassen maar ik had graag een ander oplossing gevonden zodat ik mijn ST niet terug moet verkopen. Op mijn vorige moto( BMW 1200LT) had ze dat probleem niet.

Zouden voetsteunverlagers soelaas brengen of kan je dan minder diep in de bochten duiken?

Zou een ander, hoger, zadel een oplossing kunnen zijn?

Graag wat meedenken van collega ST'ers.

Featured Replies

Voetsteun verladers is de oplossing en je kan nog net zo plat de bocht door. Misschien heeft iemand ze nog liggen anders even googlen. Louis Polo Mparts enz

[automerge]1598603637[/automerge]

stomme speling controll verlagers

Jammer dat je niet aangeeft welke Pan je hebt, een ST1100 of een ST1300. Ik heb een st1100. Ik heb een ST1100. Als je het originele zadel vervangt door een luxer zadel die meer getrapt is, zit je vrouw misschien lekkerder: het zitvlak voor beiden is horizontaler, voor de rijder iets lager, voor de passagier iets hoger.

20180720RWSHaarlem2vriendjes1.JPG.d3e666c1c02a380f3686a5d9d2b2c4eb.JPG

Vooraan mijn motor met een MJ Seats zadel, daarachter de motor van een collega met een origineel zadel.

Hi Colombo, had je al even een PB gestuurd, de verhogers die er bij mij op zitten zijn (net als de originele) opklapbaar en beinvloeden op geen enkele manier de bochtvastheid of aanvalshoek van de Pan. Juist omdat ik graag sportief solo rijd (de Pan is daar zeer geschikt voor), hij stuurt als een sportfiets. Met mijn lief achterop rijd ik wat behoudener, alhoewel dat zelfs met uitgeklapte voetsteuntjes, incl verlagers, makkelijk zou kunnen. Nogmaals veel succes met de zoektocht.

Zoals Albert Einstein al zei: “Play is the highest form of research...”

Tja, stepjes verlagen is een goede optie. Bij een pillion zadel verhogen gaat ook het zwaartepunt omhoog wat weer het rijgedrag negatief beinvloed. Over het algemeen zijn beide voorgaande aanpassingen wel goedkoper en makkelijker dan haar benen inkorten of een pan voor haar aanschaffen.

Anders blijven alleen de Pan of de vrouw inruilen voor een ander model over. En ik ga ervan uit dat dit iets te radicaal is. :nea:

• 3 weeks later...
  • Author

Gisteren naar de dealer ivm mijn 'passagier zit niet goed' probleem.

Hij raadde af om verladers te nemen omdat ze nogal kwetsbaar zijn bij gebruik. Ze zouden het nl ineens begeven bij het op/af stappen van de passagier.

Iemand een mening hierover? thx

Lijkt me een sterk verhaal.

Heel de motorwereld is er mee vergeven.

Koop degelijk spul. Niet uit China.

In Duitsland moet moet alles tuv gekeurd zijn.

Ligt ook een beetje aan het gewicht van de duopassagier. Als je redelijk gewichtig bent, heb je dankzij de grote “hefboom” een andere/grotere torsie op je schetsplaat. Echter, als je een dame hebt met lange benen (daarvoor ben je de voetsteunverlaging nodig immers), kun je ook samen oefenen dat ze opstapt door op de grond te blijven staan en dan haar been tussendoor op het zadel te leggen en dan door te glijden. Dan heb je enkel met het laatste stuk dat ze zich even moet verzitten (zo doen/deden wij het). Hierdoor staat ze niet op de voetsteunen, en je koffers beschadigen minder snel ;). Houdt er wel rekening mee dat ze door de lagere zit en het relatief brede zadel verder moet spreiden en dat kan bij een lange rit ook pijnlijk, kramp opleveren. Dan is een uitkomst de buddy iets te verhogen (maar niet breder maken).
  • Author

Duo weegt 62kg droog. Dus was mijn mening dat die verladers wel zouden kunnen werken.

De zit verhogen ook aan gedacht maar kweet niet hoe.

Ik vind persoonlijk dat de duo nogal ver van mij afzit. Dit had ik niet bij de LT en GW.IMG_5680.JPG.eef43736959b1096271800328a6405c9.JPG

IMG_5682.JPG.c3f39d91ca4e46df4b6ab8688f39cd3e.JPG

• Author

@Jan Pan

Zadeldeel passagier is niet te regelen. Zadeldeel van de rijder staat in de hoogste stand.

Wat ik nu aan het denken ben is dat de dijbeenspieren van de passagier quasi de ganse rit gespannen staan om te vermijden dat ze naar voor schuift bij het vertragen en/of remmen. Pff, ik zal er iets moeten op vinden anders ben ik in de kortste keren mijn Pan kwijt en dat zou heel spijtig zijn. Aan de andere kant wil ik ook niet al teveel budget aan dit probleem hangen. Dus dilemma.

En zoals ervoor al eens aangehaald, een andere vrouw met kortere poten is hier echt de laatste optie, maar het staat genoteerd:Biggrin

Je kunt je zadel laten aanpassen, ik heb een extra ruggesteuntje voor de topkoffer zitten. Vond het geen rijden met mijn vrouw geleund tegen de topkoffer. Nu zit ze lekker tegen me aan.

Toevallig heb ik vd week ook voetsteun verlagers op mijn 1300 gemonteerd. Mijn vriendin heeft alleen nog maar een 'proefzit' gedaan. Volgens haar was dat een hele verbetering. Of er iets af gaat breken, is afwachten... Net als ik weegt ze +100 kg.

Voor wat de Topkoffer betreft: ik heb deze met wat extra beugels naar voren gebracht. Ik kan deze traploos zo'n 4 cm verstellen.

Als ik de afbeeldingen zie een tip, puur om iets te proberen... als zij nu een een rugzak met een kussentje erin op haar rug doet, dan wordt haar zithouding schuin naar voren wat iets fijner zit. Als dit werkt kun je wellicht het achterste deel van het zadel iets laten wijzigen met een iets andere hoek. Als ik het zo zie zou jullie dat nog wel eens een meer ontspannende hoek kunnen opleveren. (Mooie fiets trouwens!)
  • Moderators
En dit dan? of zoiets? , dat is altijd nog goedkoper dan een Goldwing aanschaffen :) kijk, mooi is anders, dan zijn verlagers cosmetisch meer verantwoord maar als het werkt. En indien het werkt dan zou ik kijken naar ander zadel of bij een zadelmaker de boel laten ophogen.

Edited by Jan Pan

Een andere oplossing, weliswaar een niet alledaagse, zou kunnen zijn -zonder dat je de Pan moet inruilen voor een andere motor- een andere vrouw.

Ik geef toe: een duivels dilemma! :Smile:

Edited by Jan Pan

Ik zou naar het zien van de foto ook gaan voor een goede rug steun ! Zal dan zeker al beter zitten en bij Ali expres koop je verschillende soorten ! Of ze goed zijn weet ik niet !

6941FEBC-8385-465C-984B-EFEADD822304.thumb.jpeg.06331a64ae0ef2f9fd27d478a8d82bb2.jpeg

A9138612-22E8-4C84-92DB-039555607A03.thumb.png.7d204d1971f0268d5eb4cbcb8101fd66.png

4B9C12EC-3205-48C0-B8D3-EB6879238E70.thumb.png.9aa19bd457283929036039ae558fe4ce.png

• Author

OK, thx voor het meedenken beste landsburen.

Ik ga eerst voor de voetsteunverlagers niettegenstaande de prijs. En zien verder wel.

@j.kuijper : hoe vertaalt zich dat in de praktijk, het plaatsen van een extra ruggesteun?

Wij vinden het gewoon niet lekker rijden als er ruimte tussen ons inzit. Het rijd gewoon beter als de duo passagier dicht tegen je aanzit. Maar goed dat is mijn mening, misschien zijn er rijders die er geen probleem mee hebben. Ik zal er morgen even een foto van maken.
  • 10 months later...