Jump to content

Augustus 2008 ben ik overgestapt naar de STX1300. Bij deze Pan is het niet mogelijk om het licht uit te schakelen.

Maar, zover ik mij kan herinneren, heeft de schakelaar op de ST1100 drie standen: UIT, stadslicht + achterlicht, dimlicht.

Ik heb indertijd op de beurs een schakeling gekocht, waarmee bij het inschakelen van het stadslicht het grootlicht van beide lampen op 25% gingen branden. Het dimlicht heb je overdag niet persé nodig. Het gedimde grootlicht verblindt niet, maar geeft wel een beter zicht voor tegemoetkomend verkeer.

Bij de verkoop van mijn ST1100ABS heb ik deze schakeling verwijderd en sindsdien ligt deze stof te vergaren.

Wellicht een idee?

Naast deze schakeling had ik ook een systeem, waarbij (gelijk aan de Amerikaanse motoren) de vier richtingaanwijzers gedimd brandden. Als er werd geremd, knipperden deze licht gedurende een vooraf gekozen tijd, bijv. 3 seconden. Dit trok extra aandacht van het achteropkomende verkeer.

In het menu kon ook worden ingesteld of bij inschakeling van de richtingaanwijzer het licht aan de niet knipperende zijde gewoon aan bleef of doofde tot de schakelaar weer werd ingedrukt.

Een andere mogelijkheid was het alarmlicht. De ST1100 had dit niet. Door de remhandel een vooraf ingestelde aantal keren aan te tikken, gingen alle vier richtingaanwijzers knipperen tot dit weer met dezelfde actie werd uitgeschakeld.

Ook deze schakeling heb ik nog liggen.

Featured Replies

Ik heb ook de safetylights module voor de knipperlichten, ooit gekocht voor mijn yamaha, later overgezet op de pan naast alarmlichten via een schakelaar.

Ik heb deze aangesloten op een apart schakelaartje, niet via de rem.

De safetylights module laat alle richtingaanwijzers branden als dagrijlichten. Aan de achterzijde is dat niet toegestaan.

De module heeft een stuk of 10 knippermodes, leuk maar niet meer dan dat.

Ik weet ook niet of de module die grootlicht op 25% laat branden werkt met led lampen, ik vermoed van niet. Ik heb daar geen ervaring mee.

Volgens mij zijn ze nog steeds verkrijgbaar via hun website.

Hi WPJ die continu brandende richtingaanwijzers lijkt me interessant. Heb je die box/schakeling te koop of wil je die zelf monteren?