Jump to content

Hallo iedereen

gisteren zag ik dat mijn achterste velg bespat is met olie afkomstig van de cardan veronderstel ik. Is dat makkelijk te herstellen 1x het achterwiel eruit is of moet daarvoor de cardan gedemonteerd worden?

Grts

frankie

Featured Replies

om goed te achter halen waar het precies vandaan komt ,zou ik inderdaad het wiel verwijderen en dan verder onder zoeken waar het precies vandaan komt

Lastig te zeggen hoeveel werk het probleem oplossen is. Kan een scheve vuldop zijn of een scheur in de behuizing en alles er tussen in. Het ene is in 30 seconden opgelost het ander vraagt om een complete demontage en vervanging.

Traceren waar het vandaan komt. Zeer goed schoonmaken en een klein stukje rijden en dan inspecteren kan helpen.

Heb je misschien onlangs de cardanolie ververst en zo ja, er niet teveel olie in gedaan? Heb meerdere cardans gezien waarbij de (vorige) eigenaar de bovenste dop van de beluchting 'verwijderd' hadden en de cardan tot aan de nok met olie hadden gevuld. In dat geval gooit 'ie de overtollige olie eruit. Bij mijn motor ontbreek ook het zilverkleurige dopje op de ontluchting en zit er een zwarte kunststof dop op om 'm af te sluiten.
  • Author
Ik heb zelf de olie vervangen. Vullen tot het aan de zijkantdop eruit loopt zoals het hoort. Gaat niet veel in he. Hij zwiert er redelijk veel uit want er hangt zelf olie aan de achterband!
  • Author
Nee niet vervangen maar de zijkant is wel droog komt langs de kant van de meenemer. Ik zal het is goed moeten bestuderen.
  • 3 weeks later...
  • Author

Hallo iedereen

ja er was niets aan de hand eigenlijk. Alleen waarschijnlijk de meenemer van te veel vet voorzien en die is begin smelten en een deel is op de Velg terecht gekomen.

• Administrators

Slotjes worden geplaatst door moderators wanneer een draadje zijn levenseinde heeft bereikt. Dat kan zijn omdat het gesprek uit de klauw loopt (hier gelukkig zeer incidenteel, maar de oudgedienden weten van de vorige fora wel dat het daar schering en inslag was), of als het heel duidelijk is om andere redenen dat verder reageren erop zinloos is (bijvoorbeeld een artikel dat inmiddels is verkocht).

Dit draadje doen we niet dicht; op enige termijn komt er iemand met dezelfde vraag en die zou dan hiermee verder kunnen gaan, aanvullende vragen stellen of nieuwe inzichten bijdragen.