Jump to content

Koplampen ST1100 doen het niet (meer)

Hoi,

Heb een tijdje terug de 2e lamp ook aangesloten (parallel); werkte op zich prima.

Daarvoor ooit al eens meegemaakt dat de verlichtingsschakelaar (rechterkant stuur) een keer haperde; ook opgelost.

Nu werken beidde koplampen niet meer.

- Zekering nagekeken /-gemeten = in orde

- lichtschakelaar gecontroleerd -> deze leek ook goed te werken

- relais kon ik niet vinden (grootlicht relais werkt wel, voelde deze ook schakelen)

- al lezend begrijp ik dat alleen modellen met ABS een relais voor dimlicht hebben (ik heb een oudje van 1991 en zeker géén ABS)

- kon de witte (originele) draad ook niet meer traceren in de kabelboom, noch op enige stekkers (weet niet zeker meer of deze witte draad ook op de lichtschakelaar zat.

Kortom, ik tast nu een beetje in het donker.

Heeft iemand een idee / goede tip wat ik verder zou moeten doen?

Alvast bedankt

Featured Replies

Grote kans dat het probleem weldegelijk in de schakelaar zit. Deze is niet berekend op 2x 55 Watt (vandaar dat het dimlicht dat met 1 lamp brand niet over een relais geschakeld is een het dubbele groot licht wel) en smelt langzaam weg. Mijn advies is de schakelaar te vervangen en het dubbele dimlicht ook over een relais aan te sluiten. Of de lampen te vervangen voor LED. Dat is 2x 35 Watt, dat trekt de schakelaar wel.

Edited by W. Boom

Hoi Eric, ik denk dat @W. Boom gelijk heeft. Wat ik niet lees is dat je met een multimeter (voltmeter) hebt getraceerd 'waar de 12V is gebleven'. Dit geeft je 100% zekerheid wanneer je nog wel 12V hebt en wanneer niet meer. Dit lokaliseert het defecte onderdeel.

Overigens rij ik al ruim 3 jaar zonder problemen met doorgeluste dimlichten. Ik zit nooit aan mijn lichtschakelaar (dimlicht staat altijd aan). Af en toe gebruik ik op hele donkere wegen wel mijn grootlichtschakelaar. Misschien heb ik al die jaren mazzel gehad.

Voordat je alles uit elkaar heb liggen en drie dagen aan het meten bent.... zijn de lampen niet stuk? Gebeurd nooit maar soms toch wel.
@DuinPan, toen ik de mijne kocht zat het ook zo. Ik weet natuurlijk niet hoe lang al. Maar voor ik 10.000 km verder was was m'n schakelaar doorgebrand. Moet wel gezegd dat zeker 3/4 van die kilometers over de snelweg waren. Dus met de volle 14,7 volt opbrengst van de dynamo. Toen opnieuw aangesloten, met relais, gaat al dik 40k goed.
  • 1 year later...