Jump to content
Tijdens rijden viel ie uit. F1 lampje en HISS lampje branden effe. Dan weer was het het ABS lichtje. Begon regelmatig te gebeuren. Op een bepaald moment startte hij helemaal niet meer. Uur later wel weer. Batterij doet het perfect, starter ook. In contact licht het dashboard amper op, als ik dan nog eens doordraai wel een opgelicht dashboard. Na verschillende testen in de garage is conclusie dat contactslot en computer waarschijnlijk kapot zijn. Dashboard werkt goed. Moet op zoek gaan naar computer en contactslot. Iemand suggestie waar ik matching computer en contactslot kan vinden?

Featured Replies

Tijdens rijden viel ie uit. F1 lampje en HISS lampje branden effe. Dan weer was het het ABS lichtje. Begon regelmatig te gebeuren. Op een bepaald moment startte hij helemaal niet meer. Uur later wel weer. Batterij doet het perfect, starter ook. In contact licht het dashboard amper op, als ik dan nog eens doordraai wel een opgelicht dashboard. Na verschillende testen in de garage is conclusie dat contactslot en computer waarschijnlijk kapot zijn. Dashboard werkt goed. Moet op zoek gaan naar computer en contactslot. Iemand suggestie waar ik matching computer en contactslot kan vinden?

Gezien de verschillende problemen ergens n slecht contact. Kan een massa zijn.

boordcomputer, contactslot etc. Heb ik op voorraad...

Zeldzaam...

martin

• Author

Klinkt me eerder als een losse massakabel ergens . . Dat maakt het niet makkelijker te vinden, maar wél een dot goedkoper dan een nieuwe ECU!

Maar toen ik een uur later weer probeerde startte hij wel weer vlot. Het leek alsof hij oververhit raakte, terwijl de temperatuur wel perfect bleef eigenlijk.

• Administrators

Da's de ellende van een slecht contact, losse stekker of kabelbreuk. Lang niet altijd is die onderbreking permanent. Je draait je stuur een keer, duwt of trekt ergens tegen en het werkt op magische wijze weer - tot de volgende keer.

Uitvallen door oververhitting kan, dat heet dan een vastloper. De sensor van je temperatuurmeter kan theoretisch in een dampbel zitten en niet noemenswaardig teveel aangeven (al zou hij dat daarvóór dan wel gedaan moeten hebben). Je motor voelt dan aan alsof er een enorme weerstand is, alsof je op een vlakke weg rijdend het gevoel hebt tegen een stijle bult op te rijden. Soms ook gepiep of gekraak uit het blok. Daarna is er eigenlijk zonder uitzondering grote en kostbare schade aan het blok. Check je koelvloeistofniveau: als dat goed is dan is de kans klein (niet nul . .) dat je hiermee te maken hebt gehad.

• Author
Klinkt niet gek wat je schrijft. De eerste keer dat ik het had was vorige week. Het was toen 40° en toen viel hij tijdens het rijden uit...

Edited by panman1100

bij een vastloper gaan niet je dashboard lampjes uit ....

ik denk ook dat je het iets te groot denkt. dit lijkt meer op contact (zoals je aangaf) of ground probleem.

loop je stekkers even na. (oa achter je linker kap) De pinntjes kunnen corroderen. en de massa aansluiting onder je zitje.

linker kuipdeel verwijderen en daar zie je de draadboom die langs het frame naar voor loopt en richting stuur ( deze is eigenlijk te kort bij links en rechts draaien ) kijk ook even in het zwarte buideltjs waar alle stekkers inzitten voor verwarmde handgrepen , radio , enz enz

kijk deze ook enen na op corosie en een extra masse naar motorblok en frame kan helemaal geen kwaad

@Kar_el: Dit lijkt verdacht veel op het probleem dat ik laatst had. Bij mij was de stekkerverbinding van het contactslot erg gecorrodeerd. Als je garage alleen gemeten heeft, maar de kuip niet heeft verwijderd, kun je beter eerst ff de stekkerverbindingen controleren voordat je een vermogen aan een ECU en contactslot uitgeeft.

Zie onderstaande link. Succes.

https://st1100-1300.eu/threads/elektronicaproblemen-st1300.11950/#post-240924

• Author
Kuip afgehaald, alle stekkers losgemaakt en gecontroleerd geen resultaat. Volgende week komt er een afbraak Pan binnen en gaat we eens zien of de wissel van ECU en contactslot iets zal uithalen.
  • 2 weeks later...
  • Author

Update: computer en slot vervangen en geen resultaat. Blijft uitvallen. Alle fiches uitgetrokken, gereinigd enz: geen resultaat.

Enige wat nog kan is onderbreking ergens in de kabels...maar dat is een werkje van lange adem en wil de garagist geen uren verder laten zoeken, teneinde kosten te besparen...

Ik denk dat ik deze motor (2003 en 70.000km) ga verkopen aan iemand die wel zin en tijd heeft om het uit te zoeken want ik moet dringend terug een motor hebben voor mijn verplaatsingen. Ik ga dus op zoek naar een andere ST1300

dit is echt een klasse fiets, ik ken hem en heb hem van alle kanten bekeken, deze is echt in showroomstaat !!

degene die deze koopt, heeft er jaaaaaaaren plezier van !!

dus als ik het goed begrijp heeft Ka rel een nu een loop en sloop exemplaar die mogelijk is vast gelopen maar dat weten we vooraf dus niet zeker..

maar nu feitelijk in een staat is alszijnde een dood paard.. en dat is moeilijk vooruit te trekken

Is de waarde dan meer of minder als de oud ijzer prijs

Een moeilijk probleem met deze motor.

De oplossing zal simpel zijn, maar het vinden van de oorzaak..

Is ongetwijfeld ergens een slecht elektrisch contact.

Zoeken zal vele uren en proefritten kosten. trial and error..

Niet negatief bedoeld, maar op dit moment en deze toestand heeft de motor alleen sloopwaarde.

mijn eerste stap zou zijn om alle aardverbinders te vervangen door soldeerverbindingen.

‘baat t niet, schaadt t niet ‘

martin.

• Author

dit is echt een klasse fiets, ik ken hem en heb hem van alle kanten bekeken, deze is echt in showroomstaat !!

degene die deze koopt, heeft er jaaaaaaaren plezier van !!

Ziet er een prachtige fiets uit! Zeker die prijs waar maar helaas boven mijn budget

• Author

Een moeilijk probleem met deze motor.

De oplossing zal simpel zijn, maar het vinden van de oorzaak..

Is ongetwijfeld ergens een slecht elektrisch contact.

Zoeken zal vele uren en proefritten kosten. trial and error..

Dat is het probleem een beetje: het zit er in dat het niet meer zal zijn dan iets eenvoudigs, maar ik heb een erg druk leven, weinig tijd om iets anders te doen, en ik ben echt thuis in sleutelen aan moto's

Heb het geloof ik al eerder geschreven, maar zjjn de stekkerverbindingen van het contactslot en de grote platte stekkerbinding die het dashboard e.d. aanstuurt al gecheckt? Bij mij waren deze laatst erg gecorrodeerd waardoor zich allerlei vage problemen voordeden. Alleen het linker kuipdeel eraf halen (10 minuten werk) en je kunt er bij. Je kan dan ook de kabelboom beter zien die soms doorschuurt of een kabelbreuk geeft.

Edited by RRR

• Author
Klopt, inderdaad. Hij staat nu ook in zijn nakie, dus ik zou wel eens zelf verder kunnen controleren. De garagist wou me vooral niet teveel op kosten jagen

Edited by panman1100

@Ka_rel heb je net n pb gestuurd

Techniekmiddag Poortugaal..

uit ervaring: gezellig en leerzaam