Jump to content

Hoi Allen.

Mijn oude 2002-er heeft een vastgelopen achterrem.

de pads zijn zo warm geweest dat de verf er af is gebrand. En de remschijf is niet langer vlak maar ovaal geworden. Die mag de vuilnisbak in...

Als ik de achterrempedaal bedien dan loopt de boel dus vast. de buitenste cilinder kan ik niet naar binnen duwen. de binnenste wel.

in mijn gedachten zit deze aan de achterrem pedaal .. klopt dat?

zo ja.. gaat mijn gedachte naar het ontlast gaatje waarover ik hier op het forum gelezen heb.

hoe krijg ik dat ding er uit? of kan het bekende ontlastgaatje ook worden doorgeblazen of zo?

tips welkom.

handleiding, video's, how too's, ook welkom.

groetjes,

vincent

:gek:

Edited by drivervince

Featured Replies

Even de druk eraf halen met sl.8,laatst ontluchtings nippel,meester zit het in hoofdremcylinder of je pedaal komt niet terug,dan schetsplaat demonteren en boel schoonmaken gelijk h rem cyl nakijken,ook remklauw eraf alles eruit nieuwe lkeeronge en stofringen erin zuigers polijsten en blauwe pasta erop.en weer monteren komt goed dan.

Middelste zuiger achter doet het alleen als je rijd en voor remt,je voorrem links heeft een tweede rem cylinder die als je remt naar voren gedrukt wordt en je middelste zuiger achter in werking zetje zou het handmatig kunnen proberen.

.

Is makkelijk te testen zet de motor op de middenbok, vraag je vrouw/vriendin of de buurvrouw/man of zij aan het achterwiel willen draaien,terwijl jij

de hulp remcilinder naar voren drukt.

• Author

iemand nog een remschijf liggen...?

:Biggrin

remcilinder ligt uit elkaar. eigenlijk viel het nog wel mee allemaal.

de olie is helder maar aan de binnenkant toch wat kleine vuildeeltjes te zien.

ook een beetje smurrie onder zuiger van een druppie water.

de onderdelen zelf zien er nog tiptop uit.

eerst remvoering scoren en een remschijf, dan kijken of de boel weer werkt zoals het hoord.

grt,

V

Edited by drivervince

Beste Piet

als echte ST rijder is dat toch geen probleem ! Je kan over onze machines toch niet genoeg info hebben ? En zeker niet als je een probleem wil oplossen.

Grts-Willy

iemand nog een remschijf liggen...?

:Biggrin

remcilinder ligt uit elkaar. eigenlijk viel het nog wel mee allemaal.

de olie is helder maar aan de binnenkant toch wat kleine vuildeeltjes te zien.

ook een beetje smurrie onder zuiger van een druppie water.

de onderdelen zelf zien er nog tiptop uit.

eerst remvoering scoren en een remschijf, dan kijken of de boel weer werkt zoals het hoord.

grt,

V

Ik heb oon n keer een roodgloeiende achterschijf gehad.

Slechts in 2,5 km rijden. Bijna volgas over de provinciale weg om net de 80km/h te halen. Was vlakbij huis. Gelukkig gered tot voir de garage.

linker koffer eraf en laten afkoelen.

iK heb voor de zekerheid zowel de schijf als de complete klauw vervangen.

Een derdelijke hitte kan niet goed zijn voor rubbercomponenten.

• Author

Beste Vincent

lees eens aandachtig volgend bericht door,hierin staat de oplossing voor uw probleem.

Als ik het nog goed voor heb zie eens op blz.8 en blz 9 van deze .pdf file.

Grts -Willy

https://www.st-owners.com/forums/attachments/st1300-brakes-avoiding-the-pitfalls-2020-pdf.253636/

Arrrrrrhhhh.. Treasure... goud waard !!!

thanks mate... :good:

interresante uitleg over de lipjes in de remklauw.

geeft wel een mogelijke verklaring voor het verkeerd zitten van de remvoering.

remblok en schijf bij louis besteld....

nu wachten... ....

• Author

update:

toch tot de conclusie gekomen dat het niet de achterrem is, maar toch de Secondary Master Cilinder (SMC) ((dat ding op je voorwiel))

en hij zat inderdaad goed vast.

boel uit elkaar getrokken. zoals verwacht, olie schoon, maar de cilinder wand was aardig aangetast door vocht. hoop roest en zooi.

nu wil ik natuurlijk een setje bestellen om dit ding te reviseren , echter bij de meeste is de set niet meer te krijgen.

alleen bij SMCNL kan ik hem krijgen (en de vraag is hoe lang die er over doen om te leveren)

setje zou 45620MCSG04 moeten zijn

of zijn er andere manieren? mis ik iets?

ik kan de boel ook weer gewoon in elkaar zetten... :Mega Shok:

David Silver al geprobeerd? Staat weliswaar geen revisiesetje voor de SMC op z'n site, maar je zou de hotline kunnen bellen?

Een zwaarder veertje er in, de boel goed schoonmaken en gaan met die banaan.

Elk jaar de rubber cup oplichten en vaseline spuiten.

Daar verzameld zich opspatvuil van het voorwiel.

Lees het onderwerp DCBS er hier op het forum maar eens op na.

Als je toch de boel hebt open liggen @drivervince , haal aan de andere kant van de SMC het zeefje eruit. LET OP HOE DEZE ERIN ZIT. Schoonmaken en kijken of dit piep klein gaatje, hier onder op de foto, open is. Voorzichtig met een naaldje erin.

20200203_103941.jpg.e5074c8fac0f85b83eb3975e9c5c76f0.jpg Dit is het retour gaatje voor de remvloeistof als je de rem weer los laat. Als dit verstopt zit, komt de achterrem niet los.

Bij het terugplaatsen van het zeefje moet je wel het gaatje in het zeefje precies tegenover het grote gaatje van de SMC zitten.

20200203_104021.jpg.d01051a1d65111d1212f25b6a58e3ffa.jpg

Een zwaarder veertje er in, de boel goed schoonmaken en gaan met die banaan.

Elk jaar de rubber cup oplichten en vaseline spuiten.

Daar verzameld zich opspatvuil van het voorwiel.

Lees het onderwerp DCBS er hier op het forum maar eens op na.

Manu moet dat vloeibare vaseline zijn ? kan het ook met spuitvet?

• Author

Als je toch de boel hebt open liggen @drivervince , haal aan de andere kant van de SMC het zeefje eruit. LET OP HOE DEZE ERIN ZIT. Schoonmaken en kijken of dit piep klein gaatje, hier onder op de foto, open is. Voorzichtig met een naaldje erin.

[ATTACH alt=20200203_103941.jpg]35711[/ATTACH] Dit is het retour gaatje voor de remvloeistof als je de rem weer los laat. Als dit verstopt zit, komt de achterrem niet los.

Bij het terugplaatsen van het zeefje moet je wel het gaatje in het zeefje precies tegenover het grote gaatje van de SMC zitten.

[ATTACH alt=20200203_104021.jpg]35712[/ATTACH]

uhhh. moet dat..?

want ik heb er niet op gelet... en t zit net weer in elkaar...

:p

goeie tip. ik haal hem uit elkaar en zorg dat die recht zit. (en open is)

THNX !

V

Je MOET niks @drivervince. Maar omdat je in je vorige post schreef dat het zuigertje vast zat door vuil en oxidatie, is het mogelijk dat dat kleine gaatje verstopt is geraakt. Bij verstopping zal de vloeistof niet terug kunnen vloeien als je de rem los laat. Met het gevolg dat je achterrem blijft vast hangen.

Dus, verstandig is het wel om dit te checken.

Vincent e.a het blijkt dan dus toch de SMC te zijn die u parten speelt .... en alleen niet u ,maar zeker ook bij vele anderen .

En dit is zowel met een ST1100 ABS alsook die met een ST1300 van toepassing.

Ikzelf had ook prijs daarmee. Ik had eerst al mijn aandacht op de achterrem zelf gezet,en dat bracht niks op, tot ik de SMC in het vizier kreeg en daarna was mijn achter rem probleem ook definitief opgelost. Daarom stuurde ik u de info ook door via de bewuste .pdf file. Die SMC is een onderdeel dat nogal veel over het hoofd gezien wordt (ook bij dealers!!) met het gekende gevolg.

Grts Willy

JAZEKER!! @drivervince. En dan bedoel ik het gaatje in de filter tegenover het grootste gat van de SMC (bovenste gat op de foto).

Via die twee gaten stroomt de vloeistof naar je achterremklauw. Als deze twee gaten niet tegenover elkaar zitten en je gebruikt de voorrem, dan ontstaat er een enorme druk IN de SMC.

Als je met de voorrem remt, kantelt de linker remklauw naar voren. Hierdoor wordt het zuigertje in de SMC ingedrukt en vloeit de vloeistof naar de achterremklauw. Het zeefje reinigt de eventuele vervuiling eruit. Als het gaatje van het zeefje niet precies tegenover het gaatje van de SMC zit, dan wordt de doorgang afgesloten. Dat verzorgd zo'n hoge druk dat zelfs het zuigertje uit de SMC knalt (ondanks dat hier een borgveer op zit) en al de remvloeistof over je voorwiel gespoten wordt.

Ik heb dat afgelopen winter zelf wetenschappelijk kunnen vaststellen. Maw dat is bij mij dus ook gebeurt :Banghead:. Gelukkig niet tijdens het rijden, maar bij het vullen en ontluchten van het systeem.

Edited by Biker T

• Author

wel... ik heb het zeefje er weer uit gehaald, maar het gaatje zit aan de bovenkant van het zeefje, niet aan de onderkant. dus uitlijnen met het gaatje in de cilinder is onmogelijk.

het gaatje in het zeefje is een klepje met een veertje erachter. Aan de onderzijde, zit het veertje vast op een metalen klemplaatje.

blijkbaar een overdruk ventieltje, die open gaat bij een bepaalde druk. bij mij zat die echt naar boven gemonteerd.

olie kan naar binnen, niet naar buiten.... .... hieronder ook schemaatje. zo te zien klopt dat met wat ik heb .

haynes zegt er niks over. cmsnl.com geeft dit zeefje ook niet weer op de tekening...

1597489700811.png.b493f3bba55b63acf5459cb2e0b0ea70.png

foto gejat van onze st-owners collega's

https://www.st-owners.com/forums/threads/st1300-secondary-master-cylinder-rebuild-smc.133460/page-3

1597489933462.thumb.png.dc3d081d6d5c863304ff378b88a1102a.png

verder stond er ook een pdf download bij

https://www.st-owners.com/forums/threads/st1300-getting-all-the-air-out-of-the-brake-system.156754/

deze beschrijft heel mooi met plaatjes het hele verhaal.

aanrader.

zeefje heb ik er weer in gedaan. zonder uitlijnen van gaatje , want die zit er niet... :)

tell me if i am wrong !

grt,

vincent

Het zeetje zelf heb ik niet open gemaakt en heb het klepje niet zien zitten.

Wat je wel moet doen is dat klepje precies tegenover het grootste gaatje van de SMC zetten, zodat de vloeistof kan doorstromen

Guest
This topic is now closed to further replies.

Important Information

koekje ? wel twee handen aan het stuur We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.