Jump to content

Wie heeft er ervaring met het zelf importeren? Ik wil dat binnenkort gaan doen. Heb eea uitgezocht en

ben benieuwd naar dingen die goed zijn om te weten.

Featured Replies

En bij de RDW die het dichtste bij je in de buurt zit of op de bonnefooi langsgaan (risico lang wachten) of afspraak maken. Of op de aanhangwagen of een eendaags kenteken naar de RDW.

https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/motor/het-kentekenbewijs/bijzondere-kentekenbewijzen/eendagskentekenbewijs

Er zijn online diverse websites waar je de rest BPM kunt uitrekenen

https://www.roadracing.nl/bpm.php

Het lijkt een complex gebeuren maar het is echt niet zo moeilijk

Edited by slop

Beste Tjeerd,

Ik heb in het verleden een tiental motorfietsen, scooters en een paardenaanhangwagen geïmporteerd.

Lijkt inderdaad moeilijker dan het is.

Check vooral even goed of het geen gestolen fiets betreft.

Daarnaast de documenten, zoals Andreas genoemd heeft.

Bereken vooraf de rest BPM om verrassingen te voorkomen.

Informeer bij de douane wat het inklaren kost. Ik weet niet hoe dat nu geregeld is. Soms is het voordeliger vóóraf de documenten te regelen. Internationale transport- en expeditiebedrijven hebben hier veel ervaring mee. Wellicht zit er één bij jou in de buurt?

Let op dat het een type fiets is dat in Nederland bekend is, anders zijn de eisen zó streng dat het soms onmogelijk is een kenteken te krijgen. Zie de site van de RDW. Omdat het een Duitse fiets is, zul je niet voor gekke verrassingen komen te staan; voor- en achterlicht hebben waarschijnlijk al een E-keurmerk, andere (kleine) eisen kun je vinden en vóór aankoop checken op de site van de RDW.

Even de RDW bellen levert de meest recente informatie en tips op. Mijn ervaring is dat ze graag met je meedenken.

Succes met je leuke uitdaging! Gewoon goed voorbereiden en doen!