Jump to content

Ik vraag me af...Momenteel een prima ST1100 bj 92 en zag een betaalbare ST1300 uit 2003.

Is het lonend om van een 1100 naar een 1300 te gaan ? Of ga ik er spijt van krijgen.

Ben benieuwd naar wat meningen.

Featured Replies

Ik heb voor de 1300 ook 11 jaar met een 1100 gereden. Heb bij aankoop van de 1300 erg getwijfeld of het niet weer een 1100 moest worden met ABS.

Nu na 2 jaar 1300 weet ik nog steeds niet wat beter is.

Vanaf 1999 tot 202 heb ik twee ST100's gehad. De laatste met alles erop en eraan. Ruim 160k mee gereden en was een prima machine, reed fantastich, stuurde geweldig en nooit problemen. Toen in 2010 een nieuwe 1300 gekocht en me de eerste twee jaar afgevraagd waarom ik de 1100 had verkocht. Nu na 156k, ben ik helemaal om. Rijdt fantastisch, stuurt geweldig en is heerlijk rijden. Voor mij duurde het even voor ik overtuigd en waarschijnlijk ook gewend was aan de 1300. Nu wil ik eigenlijk niets anders meer. Dus vraag ik me af wat ik hierna ga kopen.
  • Author
Ik vind bij de hogere snelheden de ST1100 wat eng in het stuur en ligt mijn kruissnelheid wat hoger. Is dit bij de 1300 minder ? En hoe voelt het vermogen ?

Edited by panman1100

Nu een 99tiger waar ik bijzonder tevreden over ben. Overweeg ook wel eens om uit te kijken naar een 1300. Als ik weer eens enkele honderden kilometers verreden heb dan denk ik "naaaaaa laat maar staan die 1100"
Met de 1100 durfde ik het wel aan op de autobaan over de 200 km/uur te rijden. Met de 1300 houd het tussen de 160 - 170km wel op.

Altijd doen pracht machine

@net of je elke dag 200,+ over de autobahn scheurt en lang houd je dat niet vol afgezien van het verkeer aldaar, Ko om nooit hoger dan ,150 en vervolgens weer in de ankers.

• Author

Met de 1100 durfde ik het wel aan op de autobaan over de 200 km/uur te rijden. Met de 1300 houd het tussen de 160 - 170km wel op.

Om welke reden ? Stabiliteit ?

@Fred-A , vooruitkijken, dan hoef je niet in de ankers, maar slechts het gas los te laten :)

Ik vond de stabiliteit bij hogere snelheden van de 1100 beter. Maar wat Fred-A al schrijft wanneer rij je zo snel dat is sporadisch en zeker niet in Nl.

Ik wil hier ook niet mee zeggen dat ik de 1300 niet goed vind rijden want bij snelheden tot 150km rijd hij fantastisch en ik vind hem in het bochten werk beter dan de 1100

van 0 tot top ruit hoge stand helm open geen probleem pan 2008, de enige motor die dit ook kan is de RT en K1600 maar ik hou niet van boxers en de K is te duur (<:

Ik heb 3 jaar lang een ST1100 (met heel het alfabet) uit 2001 gereden. Deze reed gewoon heel goed. Maar ik had het probleem dat ik met lange ritten (100 km of langer) vaak last van nek en schouders had. Mijn vriendin en ik hebben eens een motorvakantie van 10 dagen in Schotland met deze 1100 gedaan. Ik heb zelfs één dag gehad dat ik het bijna niet meer kon uithouden op dat ding. Maar we moesten door. We waren met een groep op vakantie en net een maand daarvoor had ik mijn eerste Garmin. De Zümo 550. Wist ik veel dat daar de kaart van Verenigd Koninkrijk er niet op stond.... Dus ik moest de groep blijven volgen.

De driehoek van stuur, zadel en voetsteunen beviel me lichamelijk geheel niet. Ook na het plaatsen van een BMW K100 stuur zat ik niet prettig. Daarna een Corbin zadel aangeschaft. Dit zadel gaf een wat lagere zit. Ook dat was geen oplossing.

P1000076.JPG.b12439e6efce91a462de0f70f1e48a87.JPG Mijn ST100 (van 2010 tot 2013 in bezit)

Een lid van mijn motorclubje reed op een ST1300 en stelde voor om eens een stuk op zijn motor te rijden. Na enkele kilometers wist ik al dat deze motor mij veeeeeel beter beviel. Ik was dus direct om! Na enkele maanden speuren op Marktplaats kwam mijn droommotor voorbij. De motor waar ik nu 7 jaar op rijd.

Deze stond in Breda, 20 kilometers van mijn thuis. In mijn favoriete kleur: Geel. En ook nog eens voor het juiste bedrag. Daar hoefde ik niet over na te denken.

Ik ben zeer tevreden over deze motor en hoop nog vele jaren van deze motor te mogen genieten.

Mijn voorkeur is dus duidelijk: de ST1300!!

IMG_0664.JPG.bc77afe2a893064397b1266631a7b477.JPG Mijn ST1300 (2013 tot heden in bezit) én mijn ST1100 gebroederlijk naast elkaar.

De ST1300 is inderdaad minder stabiel boven de 140/150 km/u dan de ST1100, maar ik kom zelden boven deze snelheden. De ST1300 heeft technisch minder zwakke punten dan de ST1100. Denk aan bv een roestige achterbrug en tank bij een ST1100 wat de ST1300 niet heeft.

Edited by Biker T

Ik kan niet vergelijken tussen de 2.

Maar ik vind het een enorm fijne motorfiets .

En gezien ik wel wat km' s per jaar afleg is hij betrouwbaar. Mijn bijdrage is niet echt geschoeid op het vergelijk maar als er ooit nog een andere motorfiets komt weet ik niet zo onmiddellijk wat te kiezen .

De juiste bandenspanning (haartje boven 2.9), Hyperpro voor en achter, Michelin PR4’s er onder en het zomerruitje er op.

Rijdt als een sportfiets en van schommelen of wobbelen of zoeken nog niks gemerkt, ook niet bij 175+.

Die snelheden rij ik niet heel vaak, maar de fiets geeft er niks om, passagier of niet..

Heb maar een weekeind met een 1100 gereden, de 1300 stuurt makkelijker.

Verder is het vooral een kwestie van smaak en die verschilt nogal....

Ik heb 3 jaar lang een ST1100 (met heel het alfabet) uit 2001 gereden. Deze reed gewoon heel goed. Maar ik had het probleem dat ik met lange ritten (100 km of langer) vaak last van nek en schouders had. Mijn vriendin en ik hebben eens een motorvakantie van 10 dagen in Schotland met deze 1100 gedaan. Ik heb zelfs één dag gehad dat ik het bijna niet meer kon uithouden op dat ding. Maar we moesten door. We waren met een groep op vakantie en net een maand daarvoor had ik mijn eerste Garmin. De Zümo 550. Wist ik veel dat daar de kaart van Verenigd Koninkrijk er niet op stond.... Dus ik moest de groep blijven volgen.

De driehoek van stuur, zadel en voetsteunen beviel me lichamelijk geheel niet. Ook na het plaatsen van een BMW K100 stuur zat ik niet prettig. Daarna een Corbin zadel aangeschaft. Dit zadel gaf een wat lagere zit. Ook dat was geen oplossing.

[ATTACH alt=P1000076.JPG]35381[/ATTACH] Mijn ST100 (van 2010 tot 2013 in bezit)

Een lid van mijn motorclubje reed op een ST1300 en stelde voor om eens een stuk op zijn motor te rijden. Na enkele kilometers wist ik al dat deze motor mij veeeeeel beter beviel. Ik was dus direct om! Na enkele maanden speuren op Marktplaats kwam mijn droommotor voorbij. De motor waar ik nu 7 jaar op rijd.

Deze stond in Breda, 20 kilometers van mijn thuis. In mijn favoriete kleur: Geel. En ook nog eens voor het juiste bedrag. Daar hoefde ik niet over na te denken.

Ik ben zeer tevreden over deze motor en hoop nog vele jaren van deze motor te mogen genieten.

Mijn voorkeur is dus duidelijk: de ST1300!!

[ATTACH alt=IMG_0664.JPG]35382[/ATTACH] Mijn ST1300 (2013 tot heden in bezit) én mijn ST1100 gebroederlijk naast elkaar.

De ST1300 is inderdaad minder stabiel boven de 140/150 km/u dan de ST1100, maar ik kom zelden boven deze snelheden. De ST1300 heeft technisch minder zwakke punten dan de ST1100. Denk aan bv een roestige achterbrug en tank bij een ST1100 wat de ST1300 niet heeft.

Hier sluit ik mij helemaal bij aan!

Sinds begin vd zomer na 4 jaar 1100 gereden te hebben @TuinfluiterPan zijn 1300 overgenomen. Tot op heden geen spijt, integendeel! En die 150 kmh laat ik (meestal) aan me voorbijgaan

Op beide > 10jr (veel) gereden (en nog steeds op de 1300) Beide heerlijke machines, al wil ik niet meer terug naar de 1100. Na één proefritje was ik al om, de 1300 stuurt veel fijner vind ik. Dus ik zou zeggen maak een proefrit en kijk wat jij er zelf van vind.

Jan,je vergeet de benzine :Biggrin

Haha, ja, heel niet aan gedacht! En natuurlijk het vreselijk mooie GPS-steuntje met Honda Logo!!

(uiteraard in hoogte verstelbaar, volledig trillingsvrij en met traploos verstelbare kijkhoek!!! :good: )

Ik vind bij de hogere snelheden de ST1100 wat eng in het stuur en ligt mijn kruissnelheid wat hoger. Is dit bij de 1300 minder ? En hoe voelt het vermogen ?

Misschien eens een voorvork revisie er tegenaan?

Ik heb nieuwe voorvork veren, nieuwe olie en ik durf mijn Pan met gemak tot 200 te sturen, ligt als een blok op de weg.

Misschien eens een voorvork revisie er tegenaan?

Ik heb nieuwe voorvork veren, nieuwe olie en ik durf mijn Pan met gemak tot 200 te sturen, ligt als een blok op de weg.

psies, mijne ook hoor. geen enkel probleem.

heb recent nog even gereden op een ST1100, maar ik wil niet weer terug hoor..

Heb er jaren één gehad, een hele mooie blauwe, maar doe mij toch de st 1300 maar.

De 1300 rijdt veel soepeler, is beter in het gooi en smijtwerk (lees bochtjes draaien)

én ik vind de zit op een 1300 prettiger, maar dit is persoonlijk natuurlijk.

Een van de grootste pluspunten vind ik de koffers van de 1300, die bewegen niet..

alles al gezegd hier denk ik de 1100 wat stabieler op hoge snelheid op het rechte stuk maar de 1300 veel makkelijker in de bocht maar wat nog niet is op genoemd dat de1300 veel mooier is om te zien. Het is persoonlijk tuurlijk. :-)

Mooier mooier ... het is maar wat je mooier vind idd ...

Moderne motoren zijn mij veel te plastic fantastic rond en strak en ik word geacht (nog) een jonkie te zijn.

Ik wil hoeken en 90's begin 2000 vibe. De ST1300 past er nog net bij. Wat ik nu zie bij de dealer vind ik veelal om te janken.

Ik vind een Ferrari F40 mooier dan een jongere Ferrari F50 om maar over de moderne Lamborghini's te zwijgen in vergelijking met de iconische countach.

Dat gezegd hebbende wil ik best geloven dat de mobiliteit van de ST1300 verfijnder is dan die van de ST1100 evenals de zithouding voor sommigen.

Er komt een dag dat ik denk "fuck it" en huppa een laatste bouwjaren ST1300 voor de deur maar dan wel na jaren ST1100 gereden te hebben zoals sommigen hier ook eerst vele jaren ST1100 hebben gereden alvorens over te stappen.

Edited by Tiesemans

Ties daarom schreef ik ook "het is persoonlijk" het liefst zou ik de nieuwste goldwing gaan halen wand die vind ik pas echt mooi.

Maar dat vinden en mijn portemonnee en mijn vrouw niet zo een goed idee.