Jump to content

Mogelijk problemen versnellingsbak

Zoal gezegd rijd ik vanaf 1 april een st1300. Ik beleef er echt plezier aan. Wat een fijne motor. Echter heb ik wat zorgen mbt de technische staat mbt het schakelen. Dit wil ik graag met jullie delen en als er suggesties/tips zijn hou ik me aanbevolen.

Als ik bij stilstaan schakel naar de eerste geeft dat bijna altijd "klap" en soms gepaard met een ratel geluid. Ook naar de tweede vaak met een "klap". Verder naar hogere versnelling gaat het stiller en soepeler. Terug schakelen gaat over het algemeen goed en stil maar soms krijg ik hem niet in zijn eerste bij stilstaan. Ik heb een indicator in welke versnelling hiji staat maar dan zie ik alleen maar een draaiend symbool. Als ik dan weg rij staat hij dan meestal in zijn tweede. Zou je verwachten dat je kan schakelen naar vrij of eerste maar dat gaat gewoon niet. Ook had ik een keer bij het toeren bij een snelheid van ongeveer 65 km (in zijn 5) plotseling een ratelend geluid. Koppeling in (geluid meteen weg) en kon normaal verder mijn weg vervolgen. Ik heb nog garantie tot 1 september. Motor na laten kijken ivm deze klachten bij de dealer (motorport Amsterdam). Mij werd verteld dat de bak "normaal" schakelt voor deze km.stand (88.000). Afgesproken dat ik verder alles in de gaten hou maar er werd al verteld dat er niks kapot is dus weten ze ook niet waar ze naar moeten kijken. Second opinion bij Motormaatje Amsterdam werd mij gezegd dat e.e.a. veel soepeler kan en dat er naar gekeken moet worden. Dit aangegeven bij dealer maar ja......... afwachten.

Mocht er toch wat serieus aan de hand zijn en ik kom niet verder bij de dealer is er iemand die dit verder kan oppakken. Uiteraard tegen vergoeding. Of is e.e.a. een kansloze expeditie.

Featured Replies

ik verdenk je slave ,dat deze aan een schoon maak beurt toe is

en vervang meteen de vloeistof

zou je daar me kunnen helpen als je er niet zelf uit komt

• Author
[uSER=819]@sleutelaar[/uSER]: Bedankt voor je reactie en aanbod. Ik heb echt 2 linker handen wat dit betreft. Ik wacht natuurlijk nog even af ivm de garantie. Ik neem je opmerking mee naar de dealer. In september heb ik een afspraak staan en praten we verder. Ik kom er op terug. Top.

Herkenbaar, bij mij gaat hij ook redelijk lomp van 1 naar 2, iets minder lomp van 2 naar 3 en daarboven soepel.

Motorzaak waar hij vandaan komt is met vakantie, zal daar nog eens langsrijden.

Had al gezien dat het schoonmaken van de slave niet iets is voor iemand met 2 linkerhanden.......

zoals ik lees is er nog geen nood aan de man.

ik ben ook van mening dat de koppeling onvoldoende vrijkomt en zou dus ook de koppelings cylinder aanpakken

en ja. ook mensen met 2 linkerhanden zijn in staat om iets te leren of anders gezegd te begrijpen .

het feit dat je problemen ervaart met inschakelen is waarschijnlijk omdat de koppeling niet goed genoeg ontkoppeld( de aandrijving tussen de krukas en primaire versnellingsbak wordt in stand gebracht via een verbinding tussen stalen en gevoerde platen, of wel de koppeling)

de ratels die je waarneemt komen voor uit het feit dat je schakelvorken de tandwielen niet goed laten ingrijpen.

van zodra deze goed in elkaar zitten ( ze koppelen de tandwielen tussen primaire en secundaire as is het geluid weg

overigens kan het ook komen omdat het schakel pookje niet goed staat of om andere redenen de werking belemmert wordt)

nou... ik ben net klaar met mijn schakelsysteem.

alvast wat geruststelling voor je, nee, de bak is niet kapot. die zijn onverwoestbaar.!

wat ik voor je heb:

ik ben zelf aardig aan het klooien geweest met dat stangen stelsel (net kogeltjes vervangen) en heb ook wel wat gehad hier en daar.

wat kan gebeuren:

als je schakelpedaal te laag staat afgesteld, komt deze tegen de kap eronder aan. je bent dus aan het schakelen maar je moet net iets verder om hem goed in zijn 1 te krijgen, maar dat gaat niet, want de kap zit in de weg (zwarte kap onder je pedaal die uitlaat afdekt).

als je je pedaal iets hoger zet, heb je daar geen last van en schakeld die waarschijnlijk weer normaal. (sommige panners snijden wel eens een stuk van dit plastic weg om het pedaal iets lager te kunnen zetten)

ook mogelijk is dat de het mechanisme aan de bak (rechter zijde dus) iets verdraaid is gemonteerd waardoor het schakelen in 1 richting minder goed gaat.

laatste: de genoemde kogels van je schakelstangen zijn niet fris meer. invetten of vervangen. (net 1 vervangen, was 35 euro kwijt plus wat gelukzalige sleutelmomenten.

ik denk dat je met een licht helpend handje binnen no time weer onderweg bent.

groeten,

vincent

Tease

Wat ook erg fragiel is , die rubberen hoesjes rond die gewrichtjes .

Besluit je die eraf te halen of zelfs naar achter te duwen , trekken altijd voorzichtig zijn.

Ik heb zo eens eentje stuk gedaan en een heel gedoe om dat er zonder beschadigingen terug op te plaatsen.

Eens met drivervince. Het soort motorolie wil ook nog weleens verschil maken (is laatst hier een draadje over geweest n.a.v. een vraag van drivervince). Wat ook wil helpen is dat je vooral niet té voorzichtig schakelt. Als ik mijn motor in de 1e versnelling schakel en ik doe dat heel rustig en voorzichtig, dan ratelt 'ie aan alle kanten. Geef je het pookje een snelle lichte tik, dan hoor je alleen de bekende 'klonk' (die bij de ene motor wat harder/zachter klinkt dan bij de andere). Als je verder bij het opschakelen je voet al licht tegen het pookje aandrukt, zal de volgende versnelling bij het ontkoppelen er met veel minder lawaai invallen. Schakelen met een cardan voelt gewoon heel anders als met een ketting aangedreven motor. Komt doordat het een vrij starre overbrenging is tussen het achterwiel en de bak. Maar zoals hier al genoemd, eerst de basiszaken controleren.
Slave cilinder.. daarbij gelijk het voordeel dat de koppelingshendel ook lichter gaat.. en alle andere aangeven punten gewoon langslopen.. check dubbel check... daarnaast wel /geen garantie maar niet te lang doorrijden tot september...
als alles opgelost is dus slave en stangen stelsel, zou ik ook inderdaad de olie verversen is wel eens gebeurt dat er auto olie in zat en dan blijven de koppelings platen kleven suc6