Jump to content

motor start ff niet... dan weer wel... dan weer niet...

Hallo panners.

Heerlijk weer om te rijden en gisteren dan ook mooie tocht gemaakt.

na het tanken wilde mijn motor alleen niet starten. na een 5 minuten klooien, kill switch paar keer aan uit gedaan en wat frummelen aan de connector van de koppelingen, deed die het weer.

dit heb ik nog 2 keer gehad na een paar stops.

vandaag uiteraard gekeken en dan doet die het natuurlijk gewoon wel. kan niks vinden.

:shrug:

we hebben het hier over het niet draaien van de startmotor.

volgens mij brandde echter het Fi lampje niet toen die niet wilde starten.

ik heb even zitten neuzen in het elektrisch schema naar de diodes, maar weet niet of die ook invloed hebben op het Fi lampje.

iemand suggesties waar ik moet beginnen?

vincent

Featured Replies

• Moderators

Vincent, als je de achterste zadelhelft eraf haalt zie je rechts een witte connector met twee aansluitingen zitten, controleer eens even of dat de pennetjes nog goed klemmen. Klinkt namelijk als een bekend probleem waar ik ook eens een paar weken naar aan het zoeken ben geweest.......

Als het daar niet inzit komen de volgende zaken in aanmerking: Neutraal schakelaar, jiffy schakelaar, koppelingsschakelaar.

Bij inschakelen van de motor gaat de brandstofpomp enkele seconden draaien, gedurende deze periode moet ook het FI lampje aan zijn.

Even checken voor de zekerheid.....

• 1 month later...
  • Author

nah, daar stond ik weer.

op m'n werk... start knop in... niks...

jiffy check, .. schakelaar check.. starten..? nop.. sleutel aan uit, knoppen om, alles geprobeerd.. nul nada..

het relay schakeld (links,, .. dus dat is de verlichting) ...hmmm. Helm af... startknop in EN lopen.... ja ptvrr.@#!....

thuisgekomen nog eens geprobeerd, niet starten hoor... 10 sec. wachten, en ja hoor.. hij start...

het leukste is natuurlijk dat we donderdag as op reis gaan...

ik vermoed dat het start relay gaar is. Je zou zeggen, meten is weten, maar dan werkt alles natuurlijk perfect..

voor de zekerheid morgen maar een trip naar de motorzaak maken en een startrelay halen.

Iemand dit wel eens mee gemaakt?

info welkom.

grt,

Vincent

• Author

toevoeging:

witte stekker onder zadel gecontroleerd. heeft geen effect op het wel of niet draaien van de startmotor.

(als je de stekker loshaalt, draait de startmotor nog steeds, alleen motor wil niet aanslaan)

brandstofpomp en Fi doen gewoon wat ze moeten doen.

kapjes er af gehaald, startknop 5 keer ingedrukt.. 5e keer..niks... ingedrukt gehouden, relay aangetikt.... En starten...hmmmm.. toeval?

relay losgehaald van startmotor, 100 keer startknopje ingedrukt, 100 keer schakeld relay perfect.

draden en connector gecontroleerd, Als nieuw.

batterij bij starten (zonder startmotor aangesloten), 11.97 V

zelfs geprobeerd om met jiffy, koppeling en neutraal te schakelen. dat werkt zoals het hoord.

alles werkt perfect... uiteraard... grrrrr.... Unknw

open plakkend relay?

100 euro neerleggen voor de zekerheid en nieuw relay er in zetten?

1 ding nog... connector van het rechter handvat controleren... morgen.!

FI gaat ook bij niet starten na ca 2 sec (lopende brandstofpomp) uit?

dit test je HISS.

Als FI aanblijft zit het probleem in de startbeveiliging (HISS).

Gewoon ff meedenken.

Elimineren van mogelijke oorzaken.

martin.

Klinkt misschien vergezocht omdat ik dit gelazer had bij een scooter maar dit lijkt kwam beschrijving toch echt op gelazer wat ik met een Yamaha scooter heb meegemaakt.

Bleek de brandstofpomp zelf te zijn die tegen het einde van z'n leven liep.

Je hoorde hem na het omschakelen van het contact soms wel soms niet.

Toen op Ebay een aftermarket geval van Tourmax gekoch, geïnstalleerd en probleem was weg.

• Author

als HISS het niet doet, draait de startmotor wel gewoon. dus niet relevant.

brandstofpomp doet het als ik het contact aanzet. heeft ook geen effect op de startmotor...

3 opties: drukknop starter, connector kabelboom van rechter handvat, & relay blijft gesloten plakken..

vanavond ga ik de connector bekijken en de startknop....

fingers crossed...

Als de startmotor niet wil draaien ligt dit in heel veel gevallen aan het start relais (ingebrande contacten)

de start motor krijgt zijn spanning direct van de accu dus het is simpel te controleren

overbrug het relais met bijv een geïsoleerde punt tang ( niet schrikken)

het maakt dan namelijk niet uit of er een schakelaar zoals koppeling, jiffy en kill switch niet werkt

de start motor zal gaan draaien tenzij deze zelf aan revisie toe is (koolborstels of een ander probleem)

Ik acht de kans groot van een defect start relais. Als je de start knop indrukt en er gebeurd niets, tenzij tikje op relais. Ik zou deze als eerste maar even vervangen voor je vakantie.
  • Author

@horsepan, ja ik denk ook relais. ik heb nog de optie om hem om te wisselen met mijn oude pan. als die het dan ergens een keer niet doet weten we het zeker.

[uSER=842]@fred[/uSER]: noodschakelaar zou kunnen, alleen dan zou ook de brandstof pomp niet aanslaan. en deze deed het wel. dus die sluit ik ook uit...

wegstrepen... net boter kaas en eieren... :Biggrin

• Author

Heb hem nu omgeruild met mn oude pan. Kan zo kort geen nieuwe krijgen.

Wel volop de oude getest en relay gaat vrolijk verder alsof r niks aan de hand is. Dus we zullen zien of dit t is.

Connector was helemaal schoon.

Bedankt voor het mee denken allen!

V

• Author

Nou.. t was dus niet t relais.

Vandaag ff stilgestaan met motor die dus niet wil starten. Na een paar minuten klooien start die weer.

Alleen zit ik nu in Duitsland dus hoop dat die t morgen doet.

Heeft de Startmotor koolborstels?

Grt

Vin

Kun je ook meten als ie niet start? Krijgt bijv het startrelais dan wel/geen stuurspanning, krijgt de startmotor wel/geen spanning. Dan weet je tot waar het goed gaat en kun je de foutopties beter inperken.

Gute Fahrt!

Check de stekkerverbinding eens van je contactslot (links achter de kuip). Ik had laatst vergelijkbare problemen (waarbij het startrelais ook niet het probleem was). Soms deed 'ie het wel en soms ook weer niet. Uiteindelijk helemaal niets meer. Stekkerverbinding van het contactslot was erg gecorrodeerd en er was door de corrosie een draad afgebroken. Schoongemaakt, nieuw stekkertje op de afgebroken draad, alles goed ingesmeerd met zuurvrije vaseline en het probleem was opgelost. Of misschien zit er een draadbreuk in één van de twee kabelbomen links bij het balhoofd (schijnt vaker voor te komen). Overigens kost een nieuw origineel startrelais (made in Indonesia) bij de Honda dealer 48 euries, maar exact hetzelfde startrelais vind je bij Alie voor rond de 4 Euro.
  • Author

Nou. Vanochtend motor zonder enig probleem gestart en dat heeft ie de hele dag vol gehouden... Raar ding.

Morgen rijden we terug en dan mag die de schuur weer in voor verder onderzoek...

Grt

V

• 2 months later...

Misschien een beetje late reactie, had op mijn pan 1300 hetzelfde probleem. Startknop in , niet starten, nog 3 keer proberen en dan eindelijk weer een keer aanslaan. De accu leverde een te laag voltage, na vervanging was het probleem over. Ik lees ook dat je accu 11,97 volt had, dat is te laag. het minimum is zo ongeveer 12,5 volt. Misscien heb je nog wat aan deze info.

Gr Albert