Jump to content

St1300.. loopt als een trekker..

Hoi allemaal.

Na mijn laatste ritje viel me op dat de motor niet helemaal lekker loopt.

ik had al wat cleaner in de benzine gegooid, maar dat mocht dit keer niet baten.

in de schuur gezet en het volgende valt op:

olie niveao is te laag. (dude, where is my oil)

diepe brom uit de uitlaat. deze was er nooit... geen lekke aansluitingen. ook midden stuk zit nog goed in elkaar. waarom deze brom? toch geen klep kapot...? (aargh)

3 bougies zijn iets vettig, de laatste is wat droger (roest bruin kleurtje) geloof dat dit prima is. lijkt geen probleem ontsteking te zijn.

motor trekt op zich wel door, maar heb het idee dat het net wat minder is. bij iets verhoogd toerental hoop onregelmatig gerommel uit de uitlaat. ook te voelen in handvat.

planning weekend: tank er af en eens kijken naar de slangen. eventueel carb tune aansluiten.

iemand suggesties voor plan van aanpak? ben van plan om iig de vacuum slangen schoon te maken.

maar verder dan dat weet ik t even niet. olie moet ook ergens blijven toch..??

groeten,

vincent

Featured Replies

Probeer eens zoals ik , met 'Engine clean' van Motul .

Product bij warme motor aan de olie toevoegen en dan ongeveer 15 minuutjes stationair laten draaien ( niet rijden ), dan olie aflaten en olie filter vervangen .

En nieuwe olie erin .

Dat was bij mij dag en nacht verschil.!

kostprijs 25 euro plus olie en oliefilter .

Zit er olie in je koelvloeistof? Zo ja, heb je een lekke koppakking. Of koelvloeistof in je olie (niet waarschijnlijk, want dan zou je olieniveau niet opeens zo laag zijn)? Als dat allemaal goed is, dan de slangen van je gasklephuis checken op een vacuumlek. Indien dat oké, dan een carbtune. Bougies die vettig zijn, duiden vaak wel op olieverbruik. Klepsteelrubbers niet versleten? Compressie goed? Hoeveel kilometer heeft het blok gelopen? Als dat er héél héél erg veel zijn, dan kan het blok op z'n laatste benen lopen, maar doorgaans houden die blokken het erg lang vol.

respectabel aantal km.

De meeste motoren hadden allang de geest gegeven.

Revisie of wisseling van blok zijn de 2 keuzes denk ik.

• Author

tank en luchtfilter los gehad. slangen zijn droog /schoon. geen lekken kunnen vinden.

heb een 2 tal vacuummeters voor synchro dus heb ze afgesteld op cilinder 1.

Ze lijkt al veeel beter te lopen. zat ook best wel verschil tussen. snap niet hoe die dingen zo kunnen afwijken maar okay.

compressiemeter heb ik niet... als het oliekeerringen zijn van de klepafdichting (indien die er op zitten) dan zouden er drie wat minder zijn... dat lijkt me iets onwaarschijnlijker. zie ook geen blauwe rook. heb net carbtune in mijn 12m^2 schuur en ik leef nog.. :Lol:

130.000km.

olie in koelvloeistof weet ik niet, maar de olie dop heeft geen mayo er op zitten. lijkt niet op koppakking.

ik las iets over olie uit een gaatje ergens tussen de blokken of voor op het blok?

ik kan het niet terug vinden hier.

iemand die daar een linkje van heeft of info?

Vince

Maar Manus ik moet er bij vermelden nadat mijn koppelingsplaten het hadden begeven ik niet zoveel zin meer had om deze te vervangen aangezien je niet weet wat het volgende is met deze stand en achteraf gelukkig maar,want ik heb hem gesloopt en kwam een hoop narigheid tegen,doorgeroeste grampijpen,lekkende slangen op het blok,olie lekkage uit de koppakkingen etc.dus heb ik een andere gekocht zelfde type met minder km en iets jonger.maar het blok zelf had het nog niet begeven.

Fred.

beste driver vince,

je gaat wel erg snel .

je hebt bepaalde symtomen die je niet thuis kunt brengen.

de motor loopt niet goed en je olie is verdwenen en een raar geluid uit de uitlaat.

olie verdwijnt maar op 2 manieren... verbranden of lekken

uitlaten gaan anders klinken als er iets mis mee is... vaak is dat door een gat dar erin is geraakt.

maar je stelt dat het dit alles niet is...

en sychroniseren ie geen tover middel maar werkt enkel op de toeren onder de 2500

spijtig maar we zijn geen helderzienden...... en doen niet aan voorspellingen

• Author

yep. ik ben ook heel snel..

na de synchro loopt die een stuk beter!

net even een stukje gereden.. veeel beter. nog ietsje rauw, dat wel.. maar man...groot verschil.

gekeken of ik olie kon vinden aan voorzijde v h blok. daar was niks te zien.

heb er ca 150 ml olie bij gedaan.

wil toch wel eens kijken naar de compressie waarden.

zo'n ding kost tegenwoordig ook niet heel veel meer..

voorlopig zit het kuipwerk er weer op.

groetjes,

V

het verschil tussen de min en max is voor veel honda motoren slechts ca 400-600 ml

dus wat jij veel noemt ( de 150 Ml) is dus erg weinig.

we kunnen gaan duscuseren over wat een normaal olieverbruik is maar ook daar gaan we niet uitkomen,

Met mijn (bescheiden) kennis zou ik me dan om de verdwenen olie geen zorgen gaan maken, tenzij die 150 ml al verdwijnt na 200 km