Jump to content

vorige week geconstateerd: 1 (jawel, één) lekke voorvorkkeerring.

de keerringen zijn een paar jaar geleden vervangen tijdens een 'veervervangdag' in Rotterdam, bij Ome Noot. toen zijn er Hyperpro veren in geschoven en zijn de keerringen en olie meteen vervangen onder het mom van: 'je hebt toch de boel open liggen...'

nu dus 1 lekke keerring, die van de linker veerpoot, gezien vanuit zitpositie. het zwarte deel van de veerpoot, de remklauw en de remschijf zijn nat van de veerpootolie. niet verstandig om ermee te gaan rijden. maar ze moeten wel vervangen worden. 'ze', ja, want bij zoiets vervang je ze natuurlijk allebei. nou kan ik best wel wat aan een motorfiets sleutelen, bij de Pan heb ik de distributieriem zelf vervangen en bij mijn andere motor (Honda GL500 SilverWing, 1982) het halve blok uit elkaar gehad om een voordekselpakking te vervangen. maar het vervangen van de vorkkeerringen gaat me net even iets te ver boven mijn technische pet.

de vraag is dus: wie kan mij daarbij helpen? en welke keerringen mag ik bestellen? gezien de lekkage is het beter als de klus bij mij aan huis wordt gedaan. 'aan huis', betekent 'in Soest'.

bij voorbaat dank voor de adviezen en ideeën!

:good:

Edited by Pannert

Featured Replies

• Moderators

https://www.mpartz.nl/voorvork-keerringen-en-stofkappen-honda-st1100-pan-european-1990-41x54x11-p-35494m1519

Voorvork keerringen inclusief stofkappen voor Honda ST1100 Pan European bouwjaar 1990 van het merk Tourmax.

Levering is een set van 2 stuks. De maten van de keeringen voor de voorvork van de motor zijn: 41x54x11.

Levering:

- Set van 2 stuks keerringen

- Set van 2 stuks stofkappen

Denk aan het mee bestellen van de voorvorkolie.

• 5 months later...
  • Author

eindelijk qua verbouwing hier in Soest in wat rustiger vaarwater gekomen en nu bezig om de vorkkeerringen te bestellen. tegelijk ook maar motorolie bestellen, want die zit er ook al een behoorlijke tijd (4+ jaar) in.

ik heb de vorkkeerringen al op de bestellijst bij Mpartz staan. maar ik wil er (dus) ook vork-olie en motorolie+filter bij bestellen. bougies zijn al een keer vervangen op een TDT. luchtfilter nog nooit, sinds ik 'm heb.

iemand een advies? bij voorbaat dank.

beste pannert

nu alweer lek !

ik kies graag voor ariete of skf keerringen maar die kosten dan ook wel een stukje meer

Echter ik heb al 20 jaar geen lekke keerringen meer gehad

het zijn keuzes maar het is mijn ervaring dat kwaliteit en daarmee prijs hand in hand gaan

daar hoort overigens ook tijdig onderhoud bij.

• Author

niet alweer, nog steeds ;-) toen de Hyperpro-veren erin gegaan zijn heb ik ook nieuwe keerringen. en 1 ervan is dus lek, sinds augustus 2019. maar door verbouwing/renovatie van mijn huis er toen niet aan toegekomen, en sinds begin 2018 ook niet veel gereden (door dezelfde verbouwing/renovatie), dus is er 1 lek geraakt van het stilstaan, zeg maar.

de keerringen die in een reactie zijn geadviseerd kosten bij elkaar 22 euro. of dat goedkoop of duur is, weet ik niet. daarnaast wil ik dus ook de motorolie vervangen, maar ik weet niet meer wat er ingegaan is. vandaar dan ook de vragen in mijn vorige bericht.

• Author
waarvan akte. net een bestelling gedaan voor olie, olie- en luchtfilter, vorkkeerringen, remblokken van beide remschijven voor (want de linker kant is nat van de vork-olie). de (linker) remschijf kan ik schoon krijgen met remmenreiniger, neem ik aan?
  • Author
zo, de spulletjes zijn besteld. nou nog inlezen in de materie (met bezoek aan youtube-filmpjes), gereedschap bij elkaar zoeken en een dag inplannen. uitdaging: de grote inbus... :)
De buitenkant van een pijpsleutel doet het ook wel als grote inbus. heeft wel afgeronde hoeken, dus niet te veel kracht mee zetten.
  • Author
zo'n koppelmoer moet ik wel ergens hebben. maar waar ik 'm in de hectiek van de verhuizing gelaten heb, weet ik even niet. maar, genoeg tijd om 'm op te zoeken, of weer aan te schaffen, want gegarandeerd zal ik 'm in de toekomst wel weer eens nodig hebben. zo'n ding kost me ook de kop niet :)

Of in de betere gereedschapwinkel een 17mm inbussleutel. was niet erg duur. 7 of 8 euro.

Je kunt overigens ook de kop van een M10 bout gebruiken.

Ik weet niet hoeveel km je motor heeft gereden maar als ie veel gereden heeft kun je ook eens aan de geleide bussen denken een setje voor twee poten kost rond de 40 euro en dan heb je eigenlijk een nieuwe voorvork als het c hroom nog goed is natuurlijk.
  • Author

Ding staat op 104.8nogwat, zag ik net.

Ik ben er trouwens wel achter dat sleutelen aan de voorvork van een Pan niet mijn ding is. Jezus wat een kutklus. Ik ben maar gestopt na het loshalen van de km-tellerkabel en de bevestiging van de voorremleiding over het spatbord heen. Dat zit nu dus weer vastgebout.

Het enige dat ik voor 100% (en zelfs dat niet, zag ik later) heb afgerond is het vervangen van het luchtfilter. Vergeten: de 2 torxen aan de voorkant van het deksel terug schroeven.

De narrigheid komt voornamelijk doordat ik niet exact weet welke maat dop/ring/steeksleutel ik nodig heb, dus ik loop me het leplazerus tussen motor en garage (als ik het daar al kan vinden tussen alle zooi van verhuizing en renovatie...)

Vorkolie: ik heb een liter 10w, ongeopend. Indertijd, 2016, gekocht voor de hyperpro-wisseldag bij Ome Noot. Niet gebruikt. Maar ik vond ook nog een (aangebroken, dus niet meer te gebruiken) flesje Castrol 15w. Dilemma: wat komt er straks uit de vork, en wat moet er straks in...: 10w, 15w, of ATF. Wat er uit komt is niet boeiend, denk ik.

hou ik van motorrijden?....mweh, daar heb ik zo mijn twijfels over, na vandaag. Ik heb met de Pan tussen aanschaf in 2015 en nu, net niks gereden, van 97000 naar 1048nogwat.

Beste pannert,

niet iedereen is een geboren biker wat niet wil zeggen dat iedereen er nu en dan niet van kan genieten

maar iemand die graag motor rijdt hoeft zeker geen sleutelaar te zijn of er zelfs maar feeling voor te hebben.

Je kunt veel op dit forum vinden maar dan gaat het in de meeste gevallen toch weer over techniek gerelateerde zaken.

en ondanks al deze hulp op afstand lijkt het niet voor jouw weg gelegd.

Althans dat lees ik zo tussen je schrijven door.

misschien kort door de bocht..... hou dan op met het toch te proberen en vraag concreet om face to face hulp

ik en met zo veel andere willen je graag helpen maar dan moet jij bereid zijn een stapje (dus afkomen) te doen

Ik kan je prima iets leren en bij dat leren hoort vooral je eigen beperkingen te leren kennen

maar op voorhand... voor niets gaat de zon op maar het vel zal zeker niet over je oren worden getrokken

en naar gelang deze ervaringen kun je zelf beter antwoord geven op je vragen of sleutelen iets is voor je en of zelfs motorrijden je nog aanspreekt.

denk er maar eens over na

het is een aanbod en aan jouw de keus of je het aan wilt pakken.

ps in 2013 een nieuwe versys gekocht en nu bijna 7 jaar later net de 10000 km aangetikt dus je bent niet alleen.

• Author

ik denk dat ik het gevalletje van vandaag maar even vergeet. niet dat ik ermee stop, maar ik moet op een andere manier gaan sleutelen. klinkt raar, maar hier is mijn uitleg:

in Hilversum had ik een schuur van 8 bij 5 in de achtertuin, met verwarming, verlichting, de hele ratteflik zat er in. alles bij de hand en de mogelijkheid om het werk te laten liggen als ik even niet verder kon. nu, in Soest, staat de Pan buiten op de oprit, de gereedschapskist staat in de garage, 12 meter verderop, waar ik mijn kont niet kan keren door de verhuizing, en alle gereedschap incompleet door elkaar in de kist ligt. bovendien moet ik een creatieve oplossing verzinnen om het voorwiel van de grond te krijgen en te houden. in Hilversum deed ik dat met 2 autokrikken en een balkje onder de uitlaten door. in een schuur heb je geen wind van opzij dus als het wat instabiel staat is het niet zo erg. vandaag had ik slechts 1 krik ter beschikking, de andere krik ligt in een gestalde auto in Hilversum. nu de Pan op de oprit staat en de wind die om het huis waait, staat de Pan natuurlijk wat instabieler. al is-ie tijdens de harde wind van afgelopen dagen (nog) niet omgelazerd.

het moet toch niet zo moeilijk zijn om die keerringen te vervangen. ik heb verdikkie die halve Pan uit elkaar gehad toen ik de distri-riem ging vervangen en ook weer in elkaar gezet, zonder (veel) schroefjes over te houden en een goed-werkende motor over te houden :) . en ook de GL500 SilverWing heb ik uit elkaar gehad, misschien nog wel verder dan de Pan, en ook die heb ik weer in elkaar en rijdend gekregen. en dat was nota bene mijn 1e sleutelklus aan een motor.

komende dinsdag en woensdag een herkansing, eerst een paar dagen werken. nou ja werken...'betaald hobby-en met een lijnbus'. nieuwe accu is besteld en onderweg, dus als het meezit (en waarom niet...o ja: het weer!) woensdag weer opstappen, na 1,5 jaar.

Aggressive

Voor de deur sleutelen (zo heb ik gemerkt) zorgt voor veel oponthoud ... Ik woon in een straat met veel eenzame mensen en die willen allemaal een praatje maken bij die jonge gast die aan z'n mooie motor sleutelt.

Dus beperkt ik het nu vooral tot poetsen en klein bevestiging of vervanging werk.

Sinds kort een garagebox rijker .. Wel twee straten verderop en helaas geen stroom en geen fatsoenlijk licht.

Echt sleutelen ook daar niet mogelijk.

Rest mij het ouderlijk huis kilometers verderop .. Licht, stroom, water, gereedschap in overvloed maar ja moet wel naar huis en de boel netjes achterlaten als een klus niet geklaard is, ik ben dan zo iemand die dan de rest van de avond zwelgt in ongeduld.

Bij dit alles opgeteld ... Brommertjes in elkaar en uit elkaar prima .. Duplo in mijn ogen.

Maar nog meer dan de Deauville is de Pan echt wel technisch Lego en de moeilijkere zaken (aandrijving, voorvork etc.) daar waag ik mij simpelweg niet aan.

Totaal gebrek aan kennis en/of de juiste werkomgeving.

Rest mij de werkplaats van mijn dealer. Het is niet anders.

my 2 cents ..

• Author
Ik hou wel van een uitdaging, op zijn tijd. Ik heb er met de renovatie van mijn huis genoeg gehad :cool: . De aanpak van de uitdaging zoals ik 'm vandaag aanpakte, was niet echt de goede. Dinsdag en woensdag herkansing. Komende dagen mijn gereedschappen bij elkaar graaien, zodat ik niet continu loop te zoeken naar mijn spullen... :-)
  • Author
Zo, de eerste, linker, poot is eruit en de grijsgeworden vorkolie is afgetapt. Uitdaginkje tot nu toe was de inbusschroef onderaan de poot. Die is wat op zijn retour. Denkfoutje gemaakt door de circlip niet te verwijderen....ja, dan wil-ie nie, he...ik kwam trouwens meer ringen en veerdingen in de poot tegen dan op het YT-filmpje. Chroompijp met toebehoren zit er weer in, inbusschroef zit ook weer (pols)vast. Nu de nieuwe keerring erin schuiven/tikken. Voordeel van verbouwen: een pvc-pijp van 50mm past netjes over de chromen pijp, en zo kan de boel er voorzichtig ingedreven worden. Als ik het goed heb moet er links 390cc in de pijp icm een luchtkamer van 19cm. Is dat met uitgetrokken of ingeschoven veerbuis en met of zonder veer?
  • Moderators

Veerpoot helemaal naar binnen,

Vullen met Olie .

Vervolgens meet je de luchtkamer op

Daarna binnenpoot omhoog, veer er zachtjes in laten glijden, ring, bus ring en de dop erop ( voor de linkerpoot dan.)

Voor rechts geldt ijzerdraadje om de demperstang en daar de veer overheen laten zakken, Dan weer ring, bus en ring en dan je halve maan erop pielen om het spul te borgen.

Wel de Poot goed ontluchten tijdens het vullen! Binnenpoot goed heen en weer bewegen met je hand op de opening (zodat je deze afsluit) hierdoor pers je de olie overal in en de lucht eruit. Belangrijk!

bij het terugplaatsen van de poten;

1. beide weer in de kroonplaat steken, schroefdop bovenop uit laten steken, zorg dat ze op gelijke hoogte zitten.
  2. de poten in de bovenste kroon-laat met de inbusbouten vastzetten, nog niet te strak, wel zo vast dat je kunt veren (zie later)
  3. wiel terugplaatsen en de as op het juiste moment vastzetten, maar de vier bouten aan de voorzijde nog niet.
  4. Handrem in en de motor diverse keren diep inveren.
  5. vier bouten aan de onderzijde poten vastzetten
  6. alle inbusbouten in de twee kroon-laten vastzetten op het juiste moment.

Edited by Ray_308