Jump to content

Hallo ik heb een gemiddeld verbruik van 1op12/1op13 rustig rijden/sportief rijden.

Degene die achter mij rijden zeggen steeds dat ze de benzine ruiken en bij hogere toeren zwarte rook en felle benzine geur.

Stationair draaid hij normaal, choke heb ik niet nodig om te starten ook s'morgens bij koud start niet als ik toch choke dan valt hij stil.

De bougies hebben een hele zware zwarte aanslag vrij droog, niet echt vettig zoals bij olie verbruik zou zijn. olie peil blijft stabiel dus er is geen tot weinig olie verbruik.

Onder de 4000 toeren heb ik het gevoel dat hij wat verzuipt als ik gas geef, hij pakt niet mooi aan en trilt/stottert wat zeker bij bergop.

Weet iemand wat de fabrieksinstellingen zijn van de main jet screw en de pilot jet screw, ik ben van plan om mijn carbs er af te halen en onderhanden te nemen.

Zoals de sproeiers nu ingesteld zijn vooral de main jet daar kan ik niet op verder gaan als ik ze er terug in draai (normaal de sproeiers eerst geheel in draaien en het aantal toeren tellen en noteren om ze achteraf terug hetzelfde in te draaien)

Ik vind helaas nergens info omtrent de fabrieksinstellingen om van daaruit opnieuw te vertrekken en alles terug in elkaar te zetten en af te stellen.

Of kan het hoge verbruik nog ergens anders aan liggen?

Mvg

Featured Replies

• Author

Ik heb een wphb.

Carburators is nieuw voor mij en heb ik nog nooit gedaan.

Als iemand is die het samen met mij wil doen dan kan ik er nog wat van leren is ook goed, hoeft zeker niet gratis.

Ik kan makkelijk verplaatsen, heb geen idee hoeveel tijd er in kruip om carbs te demonteren reinigen enz en terug plaatsen.

Zoals Henk als schreef, gebruik het WPHB. Op je vraag/verzoek zullen zeker leden gaan reageren.

Ik had destijds ook een carb. / brandstof probleem(pje), die is destijds door Henk en Ome Noot perfect verholpen. Op de lange ritten nu met gemak 1:18 / 1:19

Ik ben nog steeds zeer :vroem:

• 2 years later...

Hallo ik heb een gemiddeld verbruik van 1op12/1op13 rustig rijden/sportief rijden.

Degene die achter mij rijden zeggen steeds dat ze de benzine ruiken en bij hogere toeren zwarte rook en felle benzine geur.

Stationair draaid hij normaal, choke heb ik niet nodig om te starten ook s'morgens bij koud start niet als ik toch choke dan valt hij stil.

De bougies hebben een hele zware zwarte aanslag vrij droog, niet echt vettig zoals bij olie verbruik zou zijn. olie peil blijft stabiel dus er is geen tot weinig olie verbruik.

Onder de 4000 toeren heb ik het gevoel dat hij wat verzuipt als ik gas geef, hij pakt niet mooi aan en trilt/stottert wat zeker bij bergop.

Weet iemand wat de fabrieksinstellingen zijn van de main jet screw en de pilot jet screw, ik ben van plan om mijn carbs er af te halen en onderhanden te nemen.

Zoals de sproeiers nu ingesteld zijn vooral de main jet daar kan ik niet op verder gaan als ik ze er terug in draai (normaal de sproeiers eerst geheel in draaien en het aantal toeren tellen en noteren om ze achteraf terug hetzelfde in te draaien)

Ik vind helaas nergens info omtrent de fabrieksinstellingen om van daaruit opnieuw te vertrekken en alles terug in elkaar te zetten en af te stellen.

Of kan het hoge verbruik nog ergens anders aan liggen?

Mvg

Was dit inmiddels opgelost? Ik heb exact hetzelfde nl, dus ook geen choke nodig en benzinegeur bij gas geven.

Bij een overstromende carburator door een verkeerde vlotterhoogte of vervuilde vlotternaald, is er alleen een lek terwijl je rijdt. De automatische benzinekraan gaat dicht én tijdens het rijden kan het overstromen plaatsvinden onder bepaalde omstandigheden of willekeurig wanneer. Daarna zijn er natuurlijk wel wat sporen. Er hoort een slang onder de motor te hangen, welke uitkomt bij het vacuum gaatje in de carburator. Misschien kan je de slangen waarvan je denkt dat die het kunnen zijn (niet die van de benzinetank, carter ontluchtingsreservoir en niet die van een accu bijvoorbeeld) even afdoppen en na wat rijden het dopje of de dopjes er uit halen. Sommige van die slangen zullen al afgedopt zijn. Accuzuur is bijvoorbeeld gevaarlijk (!).

Voor wat betreft de choke naalden, omdat dat hier geschreven is, maak de bediening goed gangbaar en voel of de kabels niet blijven hangen, dan met de vingers aan de wartel die op de carburator zit of de chokenaald helemaal heen en weer glijdt. De chokenaald is vervuild en kan zelfs vast komen te zitten of het kleine veertje wat achter de wartel zit is gebroken. Het laatste komt veelvuldig voor. De bediening bij de uiteindes en een kabel zelf kan ook blijven hangen, dan trekken de betreffende kabels bij bediening krom. Wees in ieder geval voorzichtig met chokenaalden en verlies de kleine veertjes niet. Sommige bedieningsknoppen (deze draaien denk ik) hebben een standhouder met een klein metalen balletje. De bediening kan zwaar gaan maar zal altijd wel trekken en duwen dus de knop daar ligt het niet aan. De chokenaald kan zo vast zitten dan de carburator dan uit elkaar moet, dat is in zijn algemeenheid. Forceer dus niets want maak geen schade en kom je een door zachte rommel vervuilde naald tegen, beoordeel dan of je die er voorzichtig nog uit kan werken. Dan spuiten met remmenreiniger.

Ja is goed. Het vacuum gaatje dient er voor om een te groot vacuum in de carburator op te heffen, kennelijk als na sterk afremmen op de motor het gas ver open wordt gedraaid. Er zit niet altijd een (lange) slang meer op is mijn ervaring. Dit gaatje is maar klein en het is te verwachten dat er bij een overstromende carburator wat benzine in het carter komt. Bij een niet zo warme motor valt dat tussen de cylinder wand en de zuiger langs. Dit gaat er, na in de olie te zijn gekomen, geleidelijk uit via de carterontluchting. Olie met benzine parelt aan de peilstok en het niveau van de olie kan stijgen.

Jammer dat je bij een bestaand topic aanhaakt want we moeten dan herhalen. Een automatische benzinekraan kan via de vacuum slang, dit is een iets dunnere dan de benzineslangen, benzine aanzuigen in plaats dat de lopende motor alleen het rubbertje oplicht. De benzine kan dan eveneens bij de olie in het carter komen en zelfs wanneer die uit staat. De vacuum slang komt uit bij één van de intakes, daar waar de carburators nippels hebben voor de synchronisatie. Natte slang is de diagnose maar je mag er ook met behulp van een langere slang aan zuigen. Bij een goed werkende vlotter en een afsluitende vlotternaald zal de benzine tijdens deze handeling daar worden tegengehouden en anders lekt het op dat moment.