Jump to content

Vergelijkingstest ST 1300 , FJR , GTR.

Een korte vergelijkingstest tussen Honda , Yamaha & Kawasaki van 2013.

De Yamaha en Kawasaki zijn moderner en hebben wat electronische snufjes aan boord.

Ze wegen ook minder dan onze Pan en waren ook goedkoper in aankoop.

Maar de Pan moet niet onder doen voor deze 2 superfietsen en is nog altijd een dijk van een sport tourer.

De Yamaha en in mindere mate de Kawasaki zijn meegegroeid met hun tijd terwijl de Pan wat is blijven trappelen.

Toch wel jammer maar zo is het nu eenmaal.

Maar voor mij is de ST 1300 gewoon een zeer goede motorfiets die comfortabel rijdt en heeft goede bagagecapaciteiten en lekker handelbaar.

Hopelijk kan ik nog een lange periode van de motorfiets genieten.

Featured Replies

Mooi verhaal, maar van mijn kant een kanttekening. Als ik met de topkoffer er op 130, of harder wil vind ik de 1300 zoekerig worden. Daar had ik met mijn vorige motor een BMW K1100 LT geen last van. Kon rustig 160 rijden met topkoffer er op zonder enig probleem.

Verder ben ik super blij met mijn ST1300, het stuurt en rijd als een scheermes zo scherp.

Bromsnor

De GTR kwam even snel op de 2de hands markt terecht als hij uit de toonzalen vertrok. Misschien een beetje overdreven, maar die GTR was is te veel R, en te weinig GT. De FJR is gekend als sportiever dat de PAN, maar minder confort. Vandaag de dag is het vooral de hoge kostprijs van de FJR die mij verbaast.

Ik stem dus voor de Pan, die al veel ouder is, schijnbaar model stond voor vele andere modernere machines, en vandaag nog altijd mee kan.

Vooral mooi vinden wat je mooi vindt. Wat kan jou het schelen wat een ander er over schrijft of zegt..

Het is nergens voor nodig om je eigen mening of buikgevoel te onderbouwen met “bewijsstukken”.

Ieder testrapport is ook niet meer dan de gepubliceerde mening van een andere motorrijder/ -journalist.

Vergeet niet dat als je een gtr1400 wilt kopen dat er een modificatie heeft plaatsgevonden/oplossing is voor de warmte van de motor.

Mocht ik ooit een 2e motor, naast mijn 1100 willen, ga ik voor de gtr1400. Hopende dat die wel lekker zit.

Mijn vriendinnetje @elmo doet denk ik ook mee met deze keuze.

Ps ik blijf erbij: ling wang en babi pangang, of hoe ze daar ook heten in Japan, ga de 1100 tunen. Maak die opnieuw met alle technieken die je nu ter beschikking heb. Want met een beetje styling, meer cc etc, zal die motor hoge ogen gooien op “beste nieuwe tourmotor”. Terug naar de basis en maak die nieuwe pan, die op de 1100 moet lijken. Eindeloze motor. Toch?

Edited by Dennis

• Moderators

Tsja........meningen de gtr1400 blijft toch favo hoor.........

Het schijnbare hoge brandstofverbruik zou voor mij wel een hekelpunt zijn in alle test......maar mijn collega heeft er 1 en die gaat regelmatig naar dld en die haalt mooie cijfers 1op 18 tot 20 en lange afstanden zijn ook geen probleem.

Maar ik wil graag een keer 1 weekeind zon 1 huren om te bevestigen of verder zoeken als bet niet zo duur zou zijn.......

De FJR is anders ook een prima tourbuffel hoor! Buiten deze drie zou ik persoonlijk ook overwegen eens met de nieuwe RT1250 te gaan testrijden, veel fiets voor weinig geld in vergelijking met andere motorfietsen. En denk ook maar eens aan de nieuwprijs van de PAN destijds, was ook niet mis!