Jump to content

Omdat ik meer onderhoud zelf wil gaan doen met mijn ST1300 ben ik aan het kijken naar een motorlift. Er is simpelweg geen ruimte voor een heftafel in onze minuscule schuur.

Wat ik me echter afvraag is of de ST1300 een punt heeft waar de motor aan opgetild kan worden. Uiteraard moet dit punt aan beide kanten van de motor zitten om de motor recht omhoog te kunnen tillen.

Iemand die daar iets over kan zeggen?

Featured Replies

Daar is al eens over geschreven op het forum , motorliften , heftafel.

De Pan 1300 heeft geen framebuizen die onder het blok lopen , en het blok laten steunen op zo'n lift dat zou ik persoonlijk niet doen.

Voor een tafel heb ik ook geen plaats , een liftje wel maar het moet veilig werken zijn en een veilig onderdeel van de Pan dat kan gebruikt worden om hem te liften.

• Author

Ah, er zijn meerdere soorten liften... Wat ik voor ogen heb is niet een lift met een plateau maar zoiets:

Gaat het echt niet worden hoor.

Sportmotor is geen Pan van 325 kg

Doe het veilig, of doe het niet.( waar heb ik dat meer gehoord?) ;) ;) ;) :Lol::oh no:

• Author

Gewicht is het probleem niet, die apparaten gaan tot 500 kg.

Waar het mij om gaat: heeft een Pan een dergelijk punt op het frame zitten om 'm aan beide kanten vast te pakken?

• Author
@noordpan: die heb ik elders op het forum gezien volgens mij. Nette oplossing maar ook daar heb ik geen ruimte voor. Zo'n kleine lift is uit elkaar te halen zodat die een stuk compacter wordt en in de hoek weg te zetten is.

ik kan me geen voorstelling maken van jou ruimte @Sypie maar de oplossing van Herman @noordpan neemt totáál géén ruimte in beslag, ik neem aan dat Herman gewoon zijn motor er op parkeerd.

of kun jij in je schuur niet hoog genoeg voor een ingebouwde tafel ??

• Author

ik kan me geen voorstelling maken van jou ruimte @Sypie maar de oplossing van Herman @noordpan neemt totáál géén ruimte in beslag, ik neem aan dat Herman gewoon zijn motor er op parkeerd.

of kun jij in je schuur niet hoog genoeg voor een ingebouwde tafel ??

Ik kan in ieder geval niet hoog genoeg maar ook op de vloer is er geen ruimte. Mijn schuurtje is 1,8*2,5 meter of zo. Daarin zit een werkbankje op de kopse kant gemaakt, staan er 2 fietsen in, staat er nog het nodige aan andere zaken in... Dus dat is geen optie.

Verder heb ik een afdakje voor mijn schuurtje, daar kan ik sleutelen wanneer het weer het toe laat. Alleen onder het afdakje kan ik ook niet bijzonder hoog. Onderkant afdakje zit op 2,3 meter. Komt nog bij dat het windscherm van mijn Pan nog niet beweegbaar is, kennelijk is die geleverd zonder deze luxe.

Daarom dus deze oplossing.

Ondertussen ben ik een stapje dichterbij:

honda-st1300-2.jpg.4f11f840bb71938c927c6e0e8136f539.jpg

Bron van de afbeelding: https://abbastands.co.uk/gallery.asp?topic=honda&id=7&type=sky-lift&only=0

Het lijkt er op dat de motor aan de beide zijkanten wordt gepakt op het punt tussen de schetsplaat en het zwarte "stootkussen". Dat zou betekenen dat ik voor de Pan alleen een paar pasbussen moet (laten) draaien op de draaibank om het goed passend te maken.

Ik vraag me alleen af waar die 2 ringen voor zijn die daar op die plek zitten, ben nog geen motorkenner of doorgewinterde sleutelaar.

Ik ben eens even gaan kijken bij mijn Pan.

Op die plaats links en rechts zitten een soort van ronde schijven( die 2 ringen die je bedoelt ? ) met 4 inkepingen in met daarin in het midden van die schijven een zwart stopje.

Ik ben niet zeker maar volgens mij is dat een as die door het frame gaat en die dient als motorblok ophanging ?

Kan je die zwarte stopjes eruit halen en dan daarin een soort van adapter schuiven ?

Dit kan ik uitmaken op de foto .

Maarre , ik heb eens gekeken op die website abbastands en bij de manufacturer Honda staat de ST 1300 er niet tussen.

Ik denk dat die foto is gefotoshopt.

pan-european-sky-lift.jpg.f82d28d066edd7a65517950554ba38da.jpg

Edited by Mister Vogezen

Ik wens je bovenal veel succes met je plannen echter mijn ervaring zegt dat het weinig productief zal worden.

afgezien wat je bedoelt met zoiets als, ik wil graag mijn eigen onderhoud doen,

Voor heel veel dingen hoeft de motorfiets niet echt de hoogte in of het moet meer bedoelt zijn voor een ergonomische werkhouding maardan heb je met het volgende te doen,

de pan heeft een lengte van ca 250 cm en een breedte van ca 85 cm trek daarom heen de minimaal ruimte om fatsoenlijk te kunnen werken en je effectieve grondruimte gaat dan richting 350 x 175.

zijn zwaarte punt zit meer aan de voorzijde en dat vraagt om een goede ondersteuning

de as waarmee de achterbrug vast zit is dus niet het centrale punt.

dat gaat niet werken.

Maar ik heb wel een suggestie.

gebruik een plank waar je de motorfiets op kunt rijden waaronder en til de boel op met een pompwagen die ca 80 cm hoog komt

1564187255271.thumb.png.f4e080818dc2b7e88224154c3115009f.png

Als ik het fototje bekijk en als de st1300 er überhaupt aan kan hangen, lijkt het er degelijk uit te zien, totdat je goed kijkt. Alles hangt eigenlijk aan het spanbandje die om de achterbrug zit. :oh no:Kan ook niet anders natuurlijk, de fiets zijn zwaartepunt zit ver voor het “montagepunt” waar die op lijkt te hangen.

Komt @waffle zijn punt natuurlijk nog bij.. ik (en veel andere rijders) doen al het onderhoud zelf en hebben geen brug oid. De motor staat gewoon op de bok, daar heb je zo een lift zeker niet voor nodig.

De constructies zijn leuk om naar te kijken....maar als je moet sleutelen zitten c moeren en bouten vast en daar moet je kracht bij zetten. Je zal niet de eerste zijn die de motor ineen op zn schoot heeft liggen...hoop dan dat er iemand is die voor jou 112 kan bellen....
  • Author

Deze lift heb ik besteld omdat ik niet iedere keer op de grond wil zitten of liggen, fatsoenlijk bij onderdelen wil kunnen komen zonder gehannes én omdat binnenkort mijn voorvorkpoten er uit mogen voor revisie.

@Mister Vogezen: Een geshopte foto ... Juist ja. Ik zie daar 2 verschillende foto's van dezelfde Pan die in de lift hangt. Dat je sceptisch bent is prima maar om dan meteen maar een stempel te drukken dat het niet echt zou zijn gaat me te ver.

Bij mij zien de beide kanten er zo uit:

AA99yPH.jpg

P4pEnlr.jpg

@waffie: Dat ik voor een lift ga zoals die ik die heb laten zien op de foto's is omdat die compact weg te zetten is. Een pompkar is dat niet, nooit. Bovendien is de draaicirkel van een pompkar vele malen groter dan die van de betreffende lift, die kan namelijk gewoon om z'n eigen as draaien.

@Ray_308: Uiteraard moet de motor in evenwicht worden gehouden met een sjorband om de achterbrug. Ik had ook al bekeken dat het kaneelpunt op een heel andere plek zit dan waar die betreffende as zit. Of je moet wel heel veel loodjes op je achterwiel hebben ;-)

• Author

Persoonlijk? Nee dat niet. Maar het roepen dat iets geshopt zou zijn, daar gaat het om. De kans bestaat dat de betreffende gebruiker van die lift z'n eigen adapters heeft gemaakt of laten maken. Daarmee blijft de lift nog steeds hetzelfde.

Zodra de lift binnen is ga ik aan het meten en tekenen. Dan maak ik vast tekeningen voor een paar passende adapters die ik na de vakantie op mijn werk kan gaan draaien.

Ik heb het filmpje bekeken van die lift,

ik zou daar nooit een pan aanhangen,je hebt nauwelijks een cm aan diepte voor die adapters in te schuiven,

Dan die belabberde bevestiging door twee boutjes met vleugelmoeren aan de andere kant ,heb je veel kans dat die er uitschiet(ik zou daar al een gat in boren en in pin in steken),

om hem volledig op te tillen moet je een spanriem gebruiken ook niet echt veilig,en je heb daar geen fatsoenlijke plaats om die riem vast te hangen bij een pan

Volgens mij ben je beter af met een motorheftafel,bv een HBM200( https://www.hbm-machines.com/producten/hbm-200-motorheftafel ) neemt niet meer plaats in als de motor zelf,

met die lift van jou moet je ook plaats hebben om te kunnen werken

,en je kan de motorheftafel op zijn zijkant leggen als je hem aan de kant wil hebben,(desnoods monteer je op de zijkant twee wieltjes) en dan neemt die ook niet meer plaats in als die lift die jij wil.

en de lift die jij wil moet ook omhoog,dus gaat het ook met een gewone motorheftafel,en als je maar±30cm omhoog wil zou ik daar geen geld aan uitgeven ,kan je net zo goed op de grond werken,en voor je voorvork te reviseren kan je hem ook gewoon op de middenbok zetten en een schaarlift met een plankje onder het motorblok zetten.

Nu ieder zijn ding,als jij daar mee tevreden bent,maar hoop maar dat het geen miskoop gaat worden.

Ik zou vragen of ik het eens mocht komen uitproberen.

Edited by Polleke

beste sypie

wij hebben dan misschien een kritisch geluid laten horen maar dat komt dan voort uit 1000 jaren sleutel ervaring.

vele voor jou hebben alles al geprobeerd waarmee men ook de teleurstellingen heeft ontdekt.

haal er uit wat relevant is voor je.

niets meer dan dat....

• Moderators

Sypie........doe vooral je best en laat het graag zien en laat je niet tegenhouden door een aantal sceptische leden die het zelf niet gekocht of geprobeerd hebben . Het wordt gemaakt en verkocht dus zal het ergens wel werken toch.......

suc7