Jump to content

Vandaag ben ik een ritje gaan maken en op een gegeven moment voelde ik dat de remmen bleven plakken.

Dit was op een stuk snelweg zonder pech of vluchtstrook.

Tegen dat ik aan de kant kon gaan was het probleem weg, toen ik naar de achterremklauw keek zag ik dat de buitenste cupjes er bijna helemaal uitgedrukt waren en de remklauw gesmolten was.

Er is dus weer druk op de remklauw blijven staan aangezien de buitenste cupjes er bijna helemaal uit gedrukt waren blijft er op de leiding komende van de hulpremcylinder links voor druk forse druk staan.

Zoals te lezen in een ander topic heb ik reeds alle remklauwen uit elkaar gehaald, gereinigd en al wat mogelijk is als ook de hoofdremcylinder van de voor en achterrem en de hulpremcylinder. Ook de pcv klep is vervangen........... ik heb een 1000km gereden zonder problemen tot vandaag.....

Ik ben teneinde raad en zou niet weten waar het kan aan liggen of wat ik verkeerd gedaan heb.

Ik heb bij boonstraparts een remklauw besteld en als ik deze heb en gemonteerd is kan ik kijken op welk deel van de leiding druk blijft staan.

Pas dan kan ik kijken of het het stuk tussen de remklauw en abs is of tussen de pcv klep en remklauw of tussen hulpremcylinder LV en remklauw, is er nog ergens iets waar het zou kunnen aan liggen?

Alle info en ideeen welkom

20190724_1511501.thumb.jpg.814fb26c3b7448ab2dfc6c8e71a1bc12.jpg

20190724_1511411.thumb.jpg.904622ea29050a2f6bcb27ff542fb058.jpg

Featured Replies

• Moderators

Optie 1

Je had alles al gecontroleerd en geen verstopping gevonden in het rempedaal schreef je op 10 juli j.l.

Controleer je afstelling van het rempedaal , als deze niet goed afgesteld staat , dan bouwt de achterrem druk op,

de hoogteslag van het pedaal is bepalend voor het terugvloeien van de remvloeistof , waardoor de druk van de zuigers afgaat.

Optie 2

Een beschadigde remleiding (binnenkant) , kan zorgen voor problemen.

Druk kan wel 1 richting op , maar niet retour.

Oorzaak ; ouderdom rubberen remleiding

of beschadigd door het niet op de juiste manier ondersteunen van de remklauw bij onderhoud achterwiel (loslaten hangen remklauw)

• Author

Hallo Henk het kan volgens mij niet het rempedaal zijn omdat het enkel de 2 buitenste cupjes zijn, het middelste cupje zat nog half ingedrukt dus hier heeft geen druk opgestaan.

Als het het rempedaal zou zijn dan had dit cupje ook er bijna uit geperst moeten zijn of zie ik dat verkeerd?

Hoe de remleidingen er van binnen uit zien dat weet ik niet maar aan de buitenkant is er niets aan te zien.

In Frankrijk had ik net het zelfde probleem wel druk opbouwen maar de druk kon er niet af. Ook toen waren het de 2 buitenste cupjes van de achterremklauw.......

Ik ga zeker ook de afstelling van het rempedaal controleren om 100% zeker te zijn.

Ik vermoed toch de remleidingen.

Aan de buitenkant is niet te zien dat er binnen iets loos is.

• Author

Met je rempedaal (voet) bedien je de twee buitenste zuigers , de middelste wordt bediend d.m.v. de second master cilinder (links op de remklauw)

Bij mij is het net omgekeerd ik heb net het schema bekeken en zie niet waar ik het fout aangesloten zou kunnen hebben

honda-st1100a-paneuropean-1999-x-european-direct-salesabs-50t-rr-brake-master-cylinder-st1100a...gif.b4096e5798e95fc056ef456c4112c5c5.gif

De leiding die van het rempedaal komt moet op c aangesloten worden van onder naar boven de 2de aansluiting op de abs dus.

B helemaal onderaan vertrekt naar de remklauw en word in het midden van de klauw aangesloten boven het middelste cupje

Aansluiting A op de abs gaat naar de remklauw en word achteraan op het buitenste cupje aangesloten20190724_1847541.thumb.jpg.ce58a190b928601740c079eea8f1b36f.jpg20190724_1848131.jpg.b89b48a1da244db9eaf6cf3f3c90aab2.jpg

• Moderators

Achter zit het correct , zo te zien op de foto`s , snap niet dat de werking bij jou anders is.

----

Zitten de leidingen bij de second master cilinder (voor-links) wel goed ?

Bij het gebruik van de voorrem komen de twee zuigers (buitenste van de 3 ) van de linker en de rechter remklauw naar buiten.

Bij activatie van de voorrem gaan de dempers inveren , hierdoor komt de second master cilinder in werking en dan komt de achterste (middelste) zuiger van de achterrem naar buiten.

Omgekeerd is dit zo als je de achterrem gebruikt , de twee zuigers van de achterrem naar buiten komen en de middelste zuigers van de voorremmen gaan dan naar buiten.

De remkrachtverdeling is ongeveer 60/40

• Author

Alles zit goed aangesloten, ik heb het meermaals gecontroleerd.

Ik geloof dat RV de middelste remzuiger naar buiten komt en LV de onderste remzuiger bij gebruik achterrem, er zit hier verschil op het kan ook net omgekeerd zijn RV de onderste LV de middelste zuiger

Of is dat ook enkel bij mij?

Ik heb net de test gedaan dmv de remklauw LV naar omhoog te bewegen en het zijn de 2 buitenste zuigers van de achterremklauw die naar buiten komen......

Ik begrijp er momenteel ook niets meer van....................

erg vervelend, maar gezien je probleem zit er toch echt iets fout, (maar dat wist je al)

je zult echt opnieuw je layout moeten nazien of anders moeten concluderen dat er verstopping is.

de basis ligt in het probleem, maw als de problemen zijn gekomen voordat er maar 1 leiding was losgehaald kun je zondermeer vast stellen dat er verstopping is.

en zul je leidingen moeten gaan vervangen.

remvloeistof laat uiteindelijk leidingen intern uiteen vallen en dan gaan er stukjes rubber rond zweven in de leiding.

doorgangen zijn klein en verstopping is zo gebeurt

• Author

Setje HELL remleidingen is besteld............

Hopelijk is daar dan alles mee opgelost want kan niks meer bedenken waar het zou kunnen aan liggen waarom de druk niet van de achterrem gaat

Beste manus,

een verstopte ontluchtings nippel is enkel lastig om te ontluchten maar voegt niets toe.

zoals hij al zei

er blijft druk op de leiding en dus de remblokjes staan,

• Author

deze week ga ik de hell leidingen plaatsen.

Als dat gebeurd is dan zal ik laten weten of het geholpen heeft, hopelijk wel........

begin dan met de verdachte leidingen die mogelijk je probleem veroorzaken anders weet je later nog niet wie de boosdoener was..
  • Author

Ik vervang het hele set in 1x.

Stuk per stuk zie ik niet zitten om dat telkens te testen, ik heb 14 of 15 stukken remleiding................

Balhoofdlagers neem ik gelijk mee.

Volgens mij zit er voor al iets niet goed aangezien aan een kant de middelste en aan de andere kant de onderste zuiger uit komt.
  • Author

De PVC klep is reeds vervangen en van voor zit alles goed aangesloten heb het meermaals gecontroleerd.

Er blijft veel troep uit komen dus waarschijnlijk de oude leidingen toch aan het afbrokkelen van binnen.

Oude leidingen zijn reeds gedemonteerd en ben bezig met de HELL leidingen te monteren, deze passen goed doch op 2 plaatsen dien ik zelf iets van bevestigingssteun te maken daar de oude niet passen op de HELL leidingen.

NL de bevestigingsbeugel die aan het thermostaathuis zit en die op het balhoofd frame gedeelte zit.

• Author

FF Update

Alle remleidingen vervangen door HEL leidingen.

Nog steeds blijft er druk staan op de leiding tussen de hulp remcylinder en achter remklauw.

De banjo boven op de hulp remcylinder waar de leiding naar achter vertrekt is de laatste waar druk blijft op staan, de banjo van de toevoerleiding die halverwege de hulp remcylinder zit daar staat geen druk meer op..............

Volgens mij zit het probleem dus in de hulp remcylinder.

De hulpremcylinder heb ik reeds schoon gemaakt, afstelling en stand 0 gecontroleerd filtertje met klepje geheel open gemaakt en gespoeld.

Nu heb ik gezien dat er in dat huisje van het filterje 2 gaatjes zitten 1 groot met een balletje en veertje in en 1 piepklein je moet goed kijken om het te zien, deze gaatjes komen overeen met de gaatjes in de hulp remcylinder aanvoer en retour gaatje.

Hoe kan men dat kleine gaatje het beste open maken, mag dit wat groter gemaakt worden?

Welke functie heeft het klepje dat in dat filterje zit, het zorgt er voor dat de olie niet kan terug stromen maar in een andere remcylinder (achterrem, voorrem, koppelingscylinder zit dit niet in) dus waarom in de hulp remcylinder wel?

Volgens mij is het steeds hier dat ik een probleem heb.

retour gaatje wordt vaker over het hoofd gezien .Schoonmaken met oplos middelen naald ,tandarts gereedschap luchtdruk enz en geduld.

Sawn-in-half.JPG.5d75355397d86db3ea0f4b44d572faad.JPGSMCCutoutAssembled25pc.JPG.72d25ecf9a296a0e7eab3cfaca155cb7.JPG

Dit is ook het geval vaak bij de st1300, SMC voorbeeld de achter rem blijft ook hangen , en ook bij boven kant remhendel.(pomp)

Edited by Freddy S

Het kleine gaatje haalt de druk weg, dat is zijn functie. Als deze dicht zit bouw je bij elke rem beweging druk op. (de rem loopt dan aan)
  • Author

Als je goed leest dan zou je moeten weten dat ik dit reeds allemaal al meermaals gespoeld uitgeblazen, zuiver gemaakt enz heb.

Het retour gaatje is dus open :pardon: dus daar ligt het niet aan. Als het zo simpel was dan was het al lang opgelost geweest, helaas speelt er blijkbaar meer maar wat ....... :shrug:

Als er nog steeds druk op staat,dan kan er ergens nog een verstopping aanwezig zijn . het is lastig zoeken,ik weet het, er kan zelfs een stukje rubber ergens zitten waar je het niet verwacht. alles nog een keer goed nazien, in alle rust.

zie foto..

09-08-2017remmen(9).JPG.6cc186f94b82c14055de4abf0610b1fb.JPG

Guest
This topic is now closed to further replies.

Important Information

koekje ? wel twee handen aan het stuur We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.