Jump to content

Hallo allemaal,

Zoals jullie zien ben ik nieuw op het forum en in de ST1100 techniek.

Wat voor olie kan ik het beste gebruiken?

10W40 was ik al uit maar dan?

Half of vol synthetisch maakt voor sommige motoren een wereld van verschil voor je koppeling.

Graag jullie tips.

Groet, Gerard.

Featured Replies

Hallo allemaal,

Zoals jullie zien ben ik nieuw op het forum en in de ST1100 techniek.

Wat voor olie kan ik het beste gebruiken?

10W40 was ik al uit maar dan?

Half of vol synthetisch maakt voor sommige motoren een wereld van verschil voor je koppeling.

Graag jullie tips.

Groet, Gerard.

Wel motorfietsolie gebruiken! Niet te verwarren met 'normale' 10W40 die je bijvoorbeeld in je auto kiepert.

Nee Marcske

ik weet zeker dat Honda nergens iets heeft geschreven over semi synth (dat doet ze nooit)

ze heeft enkel een viscositeits tabel gerelateerd aan buiten temp.

immers... over de hele wereld rijden motorfietsen van honda en die moeten allemaal gesmeerd worden met iets wat voorhanden is.

en ondanks dat er 10 w 40 erin staat noemt HOnda echter wel 10 w 30 als standaard dikte(en die is er vaak enkel als full synth beschikbaar)

Er is gewoon veel ruimte in de keuzes en de meeste motoren gaan nog steeds stuk aan geen of te weinig olie dan aan verkeerde motorolie

• Moderators

Hierbij twee stukjes uit handboeken over de motorolie , doe ermee wat je wilt .

Wanneer je motorolie voor de motorfiets zoekt, doe je er dan ook goed aan vooral op de JASO-normen te letten.

De JASO-norm wordt toegekend na uitvoerige testen om te kijken voor welk type koppeling de olie geschikt is.

Daarnaast dient de olie bestand te zijn tegen de verhoogde belasting die wordt gegenereerd tijdens de transmissie.

De kwalificatie MA duidt op goede prestaties bij een natte koppeling, waarbij de toevoeging 2 beter is dan 1.

Voor motoren met een droge koppeling hanteert JASO de kwalificatie MB.

Dit zijn oliën die niet voldoen aan de vereisten voor de MA-normering.

Let op: gebruik geen olie met een JASO MB-kwalificatie als de technische papieren MA voorschrijven en vice versa.

Dit kan dure reparaties tot gevolg hebben, in het ergste geval zelfs vervanging van het gehele motorblok.

JASO staat voor Japanese Automotive Standards Organisation.

Het belangrijkste verschil met API en ACEA is dat JASO zich voornamelijk richt op olieprestaties bij motorfietsen in plaats van automotoren.

Dit zegt het Haynes Service Manual voor de Honda st1100

DSC_0875.JPG.5153088f1b146ca0961ca11eb8b06383.JPG

En dit staat er in de Honda Service Manual 2003 voor de Honda ST1300/A

DSC_0877.JPG.c1229fe7f8350a67ebb87feafd863e5b.JPG