Jump to content
  • Replies 61
  • Views 8.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Featured Replies

Afstappen aan linkerzijde

Linkerhand aan stuur houden

Bok tegen de grond zetten met rechtervoet

Zorgen dat beide poten de grond goed raken

Hendel uitklappen met rechterhand

Gewicht op de bok zetten met rechtervoet (ik ben ruim onder 100 kg)

Automatisch kijk je nu naar voren

Nu zal er geen of weinig kracht nodig zijn op de hendel en/of stuur om over het dode punt te komen.

je gebruikt de hoge bok als hefboom, als je die goed doortrapt met je rechtervoet en een beetje de hendel gebruikt, trap je hem zo op de bok.

maar wel echt alle kracht met je voet zetten EN doortrappen!!!

Zorg er voor dat je fiets recht staat, of met het achterwiel iets lager dan het voorwiel. Andersom lukt het mij met m'n 75 kg echt niet.

Ik weeg maar 70kg en bok 'm in een zucht (st1100) het is net even de handigheid. Gewoon oefenen.

Afstappen -> linker handvat vasthouden -> klaphandvat in rechterhand -> bok naar beneden tot op straat/grond -> even wiebelen, zodat je zeker weet dat beide pootjes op de grond staan -> vooruit kijken, dus niet naar je zadel enz. -> met recht rug en gestrekt rechterbeen in een keer gaan staan. Dan is er geen kunst aan.

Edited by Ray_308

In ieder geval dank voor de troost dat ik niet de enige ben en dat ik nu weet waar die hendel voor is...….. Wie weet lukt het nu, met twee vingers maar dan in de neus!

@Lucky Luc

Vrouwen hoeven niet perse op te bokken met rijlessen (in Nederland).

Daarbij hebben de meeste lesmotoren geen middenbok (meer) naar ik heb vernomen.

• Author

Ik weet het niet hoor, maar 45 jaar geleden leerde je dat al bij je motorrijlessen........

Heb nog les gehad op een honda xl,daar zat volgens mij geen middenbok onder. Maar bedankt voor de tips allemaal. Heb 3x spit gehad in me onderrug,vandaar dat ik de beste en lichtste manier vroeg.

@Rimconator dat klopt helemaal, echter ik heb zelf in 2007 mijn rijbewijs gehaald en op die lesmotor zat geen bok. En dan hoeft het dus weer niet

[automerge]1555327126[/automerge]

@Ger ik heb drie hernias, dat zegt niet zoveel. Als je techniek onder de knie hebt kost het geen kracht, de massa van de motor het werk laten doen.

Overigens geld dat ook als je fiets op z’n kant ligt. Express of per ongeluk. Kost geen kracht. Mijn zoon van 12 (38kg) zet mijn st1100 zo overeind.

Met andere woorden het is de techniek. Anders een keer op een bijeenkomst even aankaarten Ger, dan doen we het met liefde even voor.

Cluster 1

Achteruit parkeren

Het eerste cluster bestaat uit de oefening achteruit parkeren. In deze verplichte oefening loop je aan de rechterzijde van de rijbaan met de motor aan de hand. Daarna parkeer je de motor achteruit in een denkbeeldig parkeervak en zet je de motor op de standaard. Vervolgens haal je de motor weer van de standaard en loop je naar rechts het parkeervak uit.

120bc92d-6525-4dd2-b3e5-ca895e5357dc_image4889248264541634231.jpg

Middenbok is niet (meer) verplicht op het examen.