Jump to content

Ik ben toch maar eens toe aan een nieuwe GPS, daar het updaten van de oudere TT wat moeilijker is geworden.

Gekozen voor de TomTom Rider 550, het laatste model van de rider uiteraard.

Gekocht met een flinke korting en dat heeft mee de doorslag gegeven natuurlijk.

Het zou ondertussen een hemelsbreed verschil geven tussen zelfs de 550 en de 450 wat de snelheid en verbindingen betreft dus ik ben reuze benieuwd.

Onze beste vriend @Dennis heeft ondertussen de n-Con in me helm geupdatet dus ik ga er weer een hele tijd mee verder kunnen hoop ik. Nu het weer wat beter met me gaat ben ik ook van plan om heel wat meer met Daisy weer buiten te komen en dan is een goede navigatie toch wel belangrijk vind ik. Lekker vertrekken en dan via kronkel dingen weer die mooie wegen gaan opzoeken zonder dat ik uren op de PC een route heb moeten maken eerst.

Zo we zijn in ieder geval benieuwd wanneer het ding hier in de bus zal vallen,,,

Featured Replies

• Author

Ergens volgende week zal ik hem wel in handen hebben,,, zien we meteen wat het verschil met de rider 2 is hahahaha

Ik hoop hem alleen onder mijn MRA ruit te kunnen plaatsen,,, zo een MRA ruit komt heel wat lager tegen je dach te staan,,, dus minder ruimte,,,

@Gibbel Dat is bij mij ook zo Gibbel, de TT past bij mij niet zomaar onder de ruit met een van de hier (Marc) verkrijgbare beugeltjes. Althans het verwijderen lukt niet omdat je ruimte nodig hebt om de TT van de houder af te schuiven. Afstandsbusjes of kniegewricht ertussen?

Tja... Er zijn ook nog andere beugeltjes verkrijgbaar. Volledig verstelbaar ook...

Kijk maar of dat wellicht iets is. Ik heb geen belang bij het onder de aandacht brengen...

0141786F-5CBC-4F97-8CA2-FBD2E0139E05.jpeg.e95cf9b038127330ccaf77287776066f.jpeg

• Author

Een gewone ruit geeft heel wat meer ruimte dan een MRA ruit,,, dus ik zal het moeten bekijken.

@Dennis mijn beugel kan ik zomaar neit naar voor schuiven, weet je nog die zit ook vooraan vast aan het middelste boutje van de ruit.. ?

Via MrGPS kan je ook een online videocursus volgen in hapklare brokken. Meer dan de moeite waard voor dat geld.

Goed om te horen, thks.

Overigens zag ik hierboven wat foto's van het artikel 'welke kronkelt het best'; ter info: dat artikel is (net als vele andere) gratis als pdf te bekijken via https://www.mrgps.nl/mrgps-promotor-archief/mrgps-promotor-2018/welke-kronkelt-het-best/

• Author

Onnodige quote verwijderd

Ja je filmpjes zijn SUPER gewoon, en velen zullen er zich enorm mee geholpen voelen denk ik zo.

Wat de 550 betreft heb ik toch een aantal opmerkingen, dingen waar ze bij TT niet zo goed over nagedacht hebben vrees ik.

Om te beginnen met Mydrive APP, Die heb ik uiteraard ook op mijn Android mobiel geïnstalleerd.

maar ik krijg constant een melding op mijn scherm met als enige tekst TomTom Mydrive,,, een erg vervelend iets vind, dus om dat weg te krijgen zal ik misschien meldingen voor MyDrive moeten afzetten maar dan weet ik niet of er nog behoorlijke communicatie zal kunne plaatsvinden tussen TT en GSM?

Ik gebruik ook Mydrive op PC en dat werkt perfect, de gemaakte tracks zijn zonder enig probleem over te zetten naar de Rider 550, je moet ze zelfs niet eens overzetten gewoon even aanvinken dat ze gedeeld moeten worden en ze zijn zo beschikbaar op je Rider 550,,, Dat werkt SUPER dus, alleen dat stomvervelende meldinkje op je telefoon (dat je ook NIET wegkrijgt) pffff.

En dan de Rider 550 zelf,,,

Ten eerste vind ik het erg ondoordacht dat je niet meer kan kiezen welk soort route wil maken.

Als ik vergelijk met mijn "rider 3" dan kwam die na het ingeven van een adres gewoon vragen of ik een snelle, kortste of kronkeloute wilde. Wel deze functie bestaat blijkbaar niet meer op de "rider 550"? Ik heb in de settings ingegeven dat hij dat moet komen vragen maar dat is blijkbaar alleen maar van toepassing als je route (onderweg - vanwege verkeers info) herberekend moet worden?

Vroeger reed ik vaak kortste weg naar een doel (afspraak) en als ik dan tijd over had kwam ik gewoon kronkelroutes terug. Dat gaat dus niet meer op deze manier.

En dan echt een euvel,,, De batterij, nergens kan je op het scherm of in de hardware zien hoe het staat met je batterij. Dus als die aan de lader hangt geen ledje dat oplicht of van kleur verandert als het toestel is opgeladen if zelfs aan het laden is. Je hebt dus in het geheel geen controle meer over je batterij.

Ik heb ergens (diep) in het menu gezien dat je een batterij icoontje kan zien, maar dat is niet op je scherm te krijgen blijkbaar.

Dit vind ik heel erg vervelend daar je toch wil weten of je navi aan het opladen is tijdens het rijden BV. Je wil toch niet zonder batterij vallen onderweg omdat je niet hebt gezien dat er wordt opgeladen!

Ik ben uiteraard nog maar en paar uur bezig geweest met de "rider 550" maar dit vind ik dan toch heel sterke beperkingen van het toestel.

Verder is het een heel erg makkelijk toestel om mee te werken, alles wijst zichzelf uit.

Het is toestel is SUPER snel en er zijn eigenlijk geen wachttijden (niet eens in seconden uitdrukbaar) tijdens het werken met de rider 550.

ook de ingebouwde luidsprekers laten het nu toe om de rider 550 zowel op de motor als in je auto te gebruiken, zo kan ik 2 anders TT gps toestellen in de verkoop zetten.

De real-time verkeers info werkt ook super, en je route kan gewoon real-time zich aanpassen zodat je niet in een file terecht komt (wel internetverbinding nodig via je GSM).

Maar met uitzondering van de erg vervelende dingen (zoals hierboven vermeld) is het een super toestel, vooral ook omdat het kleinste kind (ook via MyDrive) de mooiste routes kan maken die je meteen op je TT rider 550 ter beschikking hebt.

Edited by panman1100

@Gibbel, Op mijn iPhone doet de app het prima hoor. Verder, als je eenmaal op op het menu tikt (puntjes links onder) zie je rechts bovenin gelijk bij het blauwe pijltje het batterij symbooltje verschijnen met ofwel de beschikbare lading ofwel een "kronkeltje" dat aangeeft dat de batterij geladen wordt.
  • Author

Ja IDD dat is bij mij ook eht geval,, maar als ik telkens als ik wil zien of de batterij aan het opladen is op dat ding moet gaan tikken tijdens het rijden dan vind ik dan niet zo een veilige situatie @Job de Zeeuw,,,

Wat zou het meer hebben gekost om buitenuit even een led te zetten dat je kan zien dat de rider aan het opladen is? OK die is er niet, maar geef dan op zijn minst de mogelijkheid om die batterijstatus mee in de rechterbalk te plaatsen,, ook dat kan ik niet vinden???

Met mijn GSM (Samsung S7) werkt het ook allemaal goed,,, alleen moet je steeds de meldingen voor de MyDrive APP afzetten als je niet met de rider 550 werkt anders krijg je constant een boodschap van deze APP op je telefoon. Je moet er dan wel aan denken dat je die meldingen weer opzet voor je met de rider gaat rijden of je krijgt ook geen telefoon gegevens op je rider 550 scherm. Beetje een vervelende zaak vind ik,,, het was eenvoudig geweest als ze geen melding op je telefoon plaatsen als er ook niets te melden is.

Duidelijk @Gibbel. Ik kijk zelf eenmaal of de TT oplaad zodat ik weet dat hij correct geplaatst is, eenmaal onderweg geloof ik het dan wel. Maar er is natuurlijk altijd ruimte voor verbeteringen, ook bij TT. Dus je hebt zeker een punt met de ervaringen die je hier plaatst!
  • Author

Tja zo hebben allemaal onze eigen dingen die belangrijk zijn @Job de Zeeuw

En ze kunnen niet met iederene rekening houden dat begrijp ik wel, maar dit is toch een puntje dat echt voor verbetering vatbaar is.

En misschien met een kleine aanpassing van de software kan je het batterijtje wel in de statusbalk (rechts) mee te zien krijgen?

[automerge]1554820651[/automerge]

Vandaag een update van de sorftware binnen gehad (auto install uiteraard) maar nog steeds geen mogelijkheid om de batterij in het rechter balkje te zetten pffff

Ze hebben mij dus niet gehoord bij TomTom...

Edited by Gibbel

Vroeger reed ik vaak kortste weg naar een doel (afspraak) en als ik dan tijd over had kwam ik gewoon kronkelroutes terug. Dat gaat dus niet meer op deze manier.

Jawel hoor; het werkt alleen anders: tik maar eens op de routelijn en bekijk je opties.

Qua battery: ik begrijp je wens. Maar gesteld dat je de motorsteun aan de motor aansluit, zoals bedoeld is, begrijp ik de 'sterke beperking' niet zo.

@Gibbel nee luisteren naar klanten is niet echt een sterk punt bij TT.

Op mijn telefoon TT app blijkt mijn straat maar één huisnummer te kennen en dat is 2 km bij mijn huis vandaan bovendien eindig je dan bij een boerderij op een onverharde weg.

Verder valt de gesproken begeleiding in de auto weg zodra je gaat rijden, niet echt handig.

Beide klachten bij TT aangemeld. Reactie: we nemen het in behandeling. Na vijf maanden en diverse updates niets veranderd. Weer contact opgenomen, blijkt heel het incidentnummer verdwenen waardoor je niet meer op het incident kunt reageren. Nu ruim een jaar later nog niks veranderd.

• Author

@MrGPS ja de route berekeningen heb ik gevonden,, als ik trouwens een gewone route ingeef neemt hij ook de snelste weg blijkbaar,,,

Dan kan ik bij he terugkomen gewoon weer kronkelroute aanklikken en heb ik eigenlijk hetzelfde,,,

het is oz dat het TT gebeuren zo sterk veranderd is dat je (als reeds lange tijd gebruiker van TT) op zoek gaat naar de functies die je kent) de functies niet op dezelfde plaats gaat terug vinden en dan wordt het even weer aanpassen... Bedankt ook voor je info touwens.

Wat de batterij betreft heb ik daar graag controle over,,, Het zijn en blijven maar kleine contactjes die toch ook wel in weer en wind gebruikt worden en daar kan dan oo kvanalles mee mis lopen,, ,Zeker als je toestel wat ouder wordt.

Door geen controle te hebben zou het dus niet ondenkbaar zijn dat op gegeven moment je GPS er gewoon mee ophoud omdat hij geen contact maakte en dus niet kon opladen,,, op dat moment zit je wel te kl*ten zoals ze dat heir zeggen.

Ik denk niet dat voor€300 een ledjes de meerprijs had geweest toch...

Maar ja mijn manier van denken... Door het scherm aan te raken zie ik nu wel hoe het zit met de batterij maar dat vind ik op zich geen handigheid,,, het is nu de gewoonte aankweken om bij elke stop en vertrek even dat te controleren dus...

• Author

Net de TT550 gemonteerd op de motor,,,

Ik heb hem ondersteboven gemonteerd, dat is wel leuk aan dit toestel dat je het in alle kanten kan zetten,, het scherm van de Tt past zich automatisch aan.

De Tt staat dan wel ondersteboven het scherm staat goed,,, maar op deze manier kon ik de Tt veel hoger tegen mijn ruit monteren zodat ik ook nog het dashboard kon zien,,, I klik de TT er nu langs onder vanaf maar die zit op zich wel vast genoeg om niet los te komen.

Tja dan toch weer een voordeel gevonden hahahaha

zo heeft elke navi systeem wel wat...het is persoonlijk

als ik kronkel routes wil rijden met mijn Zūmo 595 dan zet ik mijn kaartmateriaal op onroute

dan rij ik over mooie kleine wegen...nadeel dit kaartmateriaal moet je wel apart aanschaffen

https://www.onroute.nl/index.php

Vandaag een nieuwe update van ONE ROUTE.

Schijnt net als 550 te zijn.

We zullen het wel beleven.

@Gibbel je merkt direct wanneer de tomtom geen spanning meer heeft, (als je die optue heb aangezet), want dan krijg je melding dat die uitgeschakeld wordt.

Ik ben het trouwens helemaal eens met je dat dit soort kleine dingen eigenlijk erop had gemoeten.

Maar aan de andere kant, zitten er meer voordelen aan dan nadelen.