Jump to content

Soms (geheel ten onrechte) cruisecontrol genoemd, betreft het doorgaans een eenvoudige klemming van de gashendel.

Trottle Lock lijkt mij dan ook een gepaste benaming.

Ieder zijn smaak en overtuiging. Ik heb het nooit gemist, ik heb nooit last van tintelingen of wat dan ook, en een stop of koffiepauze na 1,5 of 2 uurtjes rijden, is altijd aan te raden. Persoonlijk heb ik een cruisecontrol op een motor altijd een bijzonder gevaarlijk idee gevonden. Zelfs in een auto vermijd ik het gebruik, tenzij het een auto-cruise betreft, zo eentje die zijn afstand en snelheid aanpast op de voorligger. Ik geloof niet dat er een dergelijke cruisecontrole voor motoren bestaat.

Zo'n Trottle Lock mag dan een keertje handig zijn (zal de praktijk uitwijzen), het mag dan ook gelijktijdig een leuk accessoire zijn op de pan.

Ik koos daarom voor de Trottle Lock van TravelRoad, waardoor het stuurgewicht aan beide zijden een identiek uiterlijk behoudt.

file1-3.thumb.jpeg.7e4fdb439e8239ff172f3e30f63ed611.jpeg

file2-3.thumb.jpeg.1455d39f71a330b958ed38929592849a.jpeg

file3-2.jpeg.09539bb65ed1536bb6cdf1b2a491187e.jpeg

file-9.jpeg.b821a0753f5bc91a452dc2fbc0f70201.jpeg

Featured Replies

Ik heb een soortgelijk systeem, (dat de gashendel vergrendeld), en ik moet zeggen dat ik het op de lange ritten die ik maak op de rijksweg heerlijk vind.
  • Author
Op het oefenterrein is het ook prettig om te trainen op het evenwicht op en met de motor, aangezien je rustig zonder handen kan rijden (aan relatief lage snelheid en op een verlaten vliegveld in de buurt ;-) . Mijn trainingszone voor de trage maneuvers.
  • Author

Zij hebben een voldoende lange stift, met rubber bekleed, die verdikt bij het aandraaien zodat de gewichten stevig in de stuurbuis spannen. Gaat als vanzelf>

Aan de gaskant kan het zijn dat je de positie nog een moet corrigeren. Dat gewicht is immers verdraaibaar om de gashendel al dan niet te blokkeren.

Het "moeilijkste" bestaat uit het verwijderen van de originele gewichten. Hun bevestiging loopt door de gehele stuurstang, spant behoorlijk en heeft op enkele cm van het stuureinde 2 kleine borgpinnetjes (die passen in gaatjes in het stuur). Aan de koppelkant kan je die vrijmaken door het rubber van het handvat terug te plooien, aan de gashendel heb ik dat niet gedaan. Aan het einde van de stuurstang zie je immers 2 lipjes, als je die met fijne schroevendraaiertjes naar de as drukt (weg dus van de wand van de stuurbuis, dan lukt het ook). Gewicht terug zetten maar slechts enkel slagen indraaien zodat je er nog aan de lipjes kan. Beetje kracht voor nodig, maar als je trekspanning houdt op het gewicht, dan komt het wel. De foto laat je dat pinnentje zien maar ook de rubberen tandring op het einde van het originele stuurgewicht. Die zorgt er ook voor dat die trekspanning nodig is.

Veel uitleg, maar al bij al een eenvoudige klus. Hopelijk helpt het alvast als je hier ziet hoe het origineel er in de stuurstang eruitziet. file-11.thumb.jpeg.a51991b624ac3723982f0518f0ea6ddd.jpegfile-14.thumb.jpeg.3d8cc7223ab8c2b9d4b5e80713a807c4.jpegfile1-4.thumb.jpeg.c78486c2c6a68b5e781a53b27d924a94.jpeg