Jump to content

ST1100 project: Wat preventief vervangen?

Hallo,

Vorige zomer heb ik een ST1100 bijgekocht voor een prijsje die ik normaal voor onderdelen zou gebruiken.

Ik heb achteraf toch besloten om er een soort van caferacer achtig projectje van te maken en de plastic te verkopen.

Bij de demontage op een paar dingen gestoten zoals versleten cardanklok/meenemer, remschijven etc maar deze heb ik ondertussen al gevonden.

De motor is er al uit maar ik vroeg me af wat het best preventief (vooral motorisch/technisch) zouden moeten vervangen worden ?

Hij heeft +-120000 op de teller, van de voorgeschiedenis ben ik spijtig genoeg niet op de hoogte.

De standaard dingen die ik ga doen:

-Standaard oliewissel

-Filters

-Bougies

-kleppen controleren

-Wiellagers en balhoofdlagers

-Remblokken en remvloeistof (overweeg nieuwe leidingen, best stalen leidingen?

-Vloeistof koppeling

-Koelvloeistof

Ik heb de distributieriem eens bekeken en deze ziet er best goed uit maar hoe kan ik uitmaken dat deze aan vervanging toe is?

Achterbrug is ok en uitlaat ook maar die wordt toch vervangen.

Nu is mijn vraag zijn er nog dingen die best preventief vervangen worden of gecontroleerd?

Alvast bedankt!

Mvg Nick

Featured Replies

• Author

Nee zijn verkocht.

[automerge]1553537763[/automerge]

Aan een distributieriem kan je niet veel zien, gewoon preventief vervangen, zeker als je de geschiedenis niet kent, van stilstaan verslijt die ook.

Ja zou de riem dan wel vervangen. Maar is zo'n hele set met spanner etc nodig of enkel de riem? Zie je dan bv slijtage aan die andere onderdelen?

[automerge]1553537878[/automerge]

Alle rubber- en plastic slangen vervangen.

Deze hebben hun beste tijd gehad.

Had ik ook al in mijn hoofd. Tip waar te verkrijgen voor een redelijke prijs?

Edited by panman1100

Alles vervangen mbt de riem.

Zou ook je achterbrug laten poedercoaten.

En de uitlaat vervangen voor rvs. Daarnaast de cardan bekijken of die nog goed is.

Nee. Die moet je bij een motorzaak bestellen:

91307-MB0-003

Dynamo 28a moet je de draden die uit de dynamo komen nakijken. Grote kans dat deze gescheurd zijn aan de kant van de dynamo.

Waterpomp komt niet vaak voor. Wel de koelslangen.

Wat je ook regelmatig hoort is het membraan van de brandstofkraan (vacuum kraan).

Je kunt hem natuurlijk testen door het vacuum slangetje aan te zuigen (via een verlengbuis!) maar er zijn kant en klare setjes voor, en dan be in 1 keer klaar.

• 2 weeks later...
  • Author

Bij deze heb ik een complete distributie set besteld metthermostaat en ook nog een radiator.

Nog iemand tips waar ik de rubber slangen kan bestellen? Bestaan er sets op maat of kan je dit zelf op maat maken? Heb er geen idee van en vind weinig info hierover.

Thx

Edited by Viffer

• Author

@Jan77 Ja inderdaad hier vind je alles maar allemaal zooo duur.

Voor een paar rubberen leidingkjes bijna 100 euro pff.

Ga eens kijken of er een deftig alternatief bestaat anders moet het wel natuurlijk.