Jump to content

Naar aanleiding van @waffie zijn stukje tekst naar aanleiding van een schuiver met zijn opmerking over een leermomentje moest ik even terugdenken aan gisterochtend.

Op het moment dat ik dacht een rotonde op te kunnen rijden reed een automobilist door op de rotonde terwijl hij z'n knipper naar rechts aan had, ik was in de veronderstelling dat die auto zou afslaan en ik dus de rotonde op kon rijden.

Op zo'n moment kom je er achter dan een ST1100 best wel een paar kilo's weegt, gelukkig kon ik het apparaat nog op twee wielen houden.

Een leermomentje om er achter te komen niet blind te vertrouwen op de richtingaanwijzers van andere weggebruikers.

Misschien een aardig topic om wat leermomentjes te delen...

Featured Replies

heb dat ook gehad reed op een rotonde en erkwam een grijze toyota aan ik keek die man recht in zijn gezicht en was er zeker van dat we elkaar zagen en toch reed hij door gelukkig had ik de ruimte om uit te wijken dus ga er nooit van uit dat ze je zien!

Mijn rij-instructeur zei iedere les: Rimco, je moet ervan uitgaan dat alle automobilisten je zo snel mogelijk van jouw motor af willen rijden.

Dus zo heb ik gelest en zo rij ik ook: goed kijken, defensief en altijd zorgen dat er een veilige marge is zodat ik uit kan wijken.

ooh, dat op de rotondes met richting aan geven gebeurt bij mij elke dag wel een keer, alleen heb ik één voordeel, ik ben vaker met de vrachtauto als met de motor, een nog groter voordeel is, dat ik deze wel doordruk en ervoor zet !!!!

en dan durven ze óók nog wel toeteren hoor !!!!

krijgen ze van mij heel vriendelijk een vinger, stamidioten !!!!

Eigenlijk weten we het allemaal, WIJ zijn de kwetsbare verkeersdeelnemers. Vreemd genoeg creëren wij dat soms zelf, door heel veel beslissingen, die wij in een split second nemen in het dagelijkse gebruik van onze motoren.

99% van de beslissingen hebben vaak geen nadelige gevolgen, maar 1% helaas wel.

Zelf merk ik dat die 99% mij vaak met de neus op de feiten druk en dat ik weer een tijd bij de les blijf tijdens het motor rijden Dirol

Op rotondes niet op de knipperende lichtjes letten. Heeft totaal geen zin.

Ik kijk altijd naar de voorwielen, die zeggen waar dat koekblik heengaat.

En wat dat ervoor gooien betreft, ik verbaas me iedere keer weer hoeveel moed iemand heeft om zijn autootje, brommertje of wat dan ook voor een bus van 20 ton te gooien. En ik maak geen noodstop! Dan zit/staat/ligt namelijk iedereen voor in mijn OV bus, en heb ik een wagenpark an ambulances nodig.

• 5 weeks later...

Leer momentje.....

Bijna stil staan, wiel iets naar rechts gedraaid en toch te hard remmen (moet de motor nog wel leren kennen). De pan is wel zwaarder dan een cb750......ik heb hem gelukkig wel recht op gehouden.

Leermomentje..

Kop nooit een reiger op volle snelheid.

Vandaag in Emmeloord motorrijder naar ziekenhuis...heefd hoofdpijn..maar is wel op de motor bliven zitten...reiger in 2 helften....kortom het is voorjaar

[automerge]1555859500[/automerge]

Nog een leermomentje...vandaag met stroomtoevoer Garmin....meten is weten....nergens stroom alle aansluitingen gecontroleerd maar geen stroom zekering check goed....waarom geen stroom op contactpunten garminhouder...op laatst de accu maar doormeten....0....??? Maar hij start wel ???? Meter niet goed of...$#@€£¥ grrrr even de juiste aansluiting van meetpennen...ahhh ik heb ineens wel stroom op garmin....mmmm toch weer niet..alles gesoldeerde punten na lopen let wel op 2 plaatsen toch niet goed...zucht beide soldeer opnieuw vast....pfff warm in de zon...maar alles is vast en maakt nu 100% contact. Dus vorig jaar...was het niet de garminkit...maar soldeer...soms zit het tegen...nu heerlijk in de zon aan 2e Kornuit

Edited by TuinfluiterPan

Rij-instructeurs houden wel van heldere taal. ;)

Ik zei vaak tegen mijn leerling: "Staat wel dom op je grafsteen, hè? 'Hier ligt Sjaak; hij had voorrang.'" Maar het werkt vaak wel . .

Hier liggen de bakker en zijn knechts.

Ze hadden gelijk, ze kwamen van rechts.

[automerge]1555918413[/automerge]

Er staan auto's voor gesorteerd, waar ik gemakkelijk langs kan want ik ga rechtdoor. Even verder; een oversteekplaats voor fietsers. Er staan er twee te wachten en een derde zwaar volwassen man komt aanrijden. Ik ga er vanuit dat die natuurlijk ook stopt. Verkeerd geacht. Kan de man net ontwijken en de motor nog maar netter overeind houden. De man fietst op zijn dooie akkertje verder en gebaart even later, dat ik niet zo moeilijk moet doen; er is toch niets gebeurt..... De sukkel.

Edited by GerritH

• Moderators

Leer momentje.....

Bijna stil staan, wiel iets naar rechts gedraaid en toch te hard remmen (moet de motor nog wel leren kennen). De Pan is wel zwaarder dan een cb750......ik heb hem gelukkig wel recht op gehouden.

Leermomentje, gebruik NOOIT je voorrem als je bijna stilstaat en je voorwiel staat niet recht....... Gewoon natuurkunde :good: