Jump to content

Fiets bijna klaar voor het nieuwe seizoen.

Nieuwe koppelings en remvloeistof, nieuwe pilot roads 4 voor en achter, olie, filter en cardan olie.

Helaas moest er een nieuwe schijf achter omdat er ijzer op ijzer geremd was.... voor was nog de helft aan blokjes over terwijl deze gelijk vernieuwd waren.

Maar nu het probleempje... toerental is te hoog. Dus ff aan het stelschroefje draaien, dacht ik. Geen beweging in te krijgen helaas. Nu herken ik dat wel maar wilde het toch verstellen. Naar dealer gereden maar die krijgen er ook geen beweging in. Iemand een tip hoe ik het toerental toch wat kan verstellen?

Featured Replies

Komt wel vaker voor dat het stelschroefje vast zit, omdat er meestal weinig aandacht word aangegeven.

Ik maak ze gewoon los door er kruipolie in te spuiten.

• Author

Dat begrijp ik uiteraard.

Maar mag ik hieruit concluderen, dat het toerental alleen met deze stelschroef gesteld kan worden? Ik dacht dat het een verlengstuk naar bv het gasklephuis is en dat je daar ook nog kan stellen.

Draait nu warm op 1350 toeren waardoor ik continu de rem in moet houden bij stapvoets rijden.

• Author
Voor de volledigheid, hij start wel op een hoger toerental wat binnen een paar minuten (afhankelijk van buiten temp) terug gaat naar 1350. Daar blijft het op staan.
  • Author

Die wilde ik uitvoeren nadat het toerental in orde zou zijn. Toerental is hoger geworden na het plaatsen van iridium bougies. Of dat daarmee te maken kan hebben weet ik niet. Maar het zou toch simpel moeten zijn om dat “even” terug te draaien?

Waxsensor is dat niet als het toerental hoog blijft? Ik bedoel daarmee, het werkt wel dat na het starten, het toerental lager gaat met het warm worden van de motor.

Het probleem begon nadat je iridium bougies had geplaatst en je er achter kwam dat de stelschroef bleek vast te zitten. Als de waxsensor het toerental van 2000 naar 1350 regelt, zou ik het daar niet zoeken (ga er van uit dat met de oude bougies het toerental wel goed werd afgeregeld). Stationair stelschroef gangbaar maken, dan op plm. 1000+ rpm afstellen en vervolgens een carbtune. Check voor de zekerheid ff of er voldoende koelvloeistof in zit. Te weinig koelvloeistof kan tot gevolg hebben dat de waxsensor niet warm genoeg wordt en dus niet goed werkt.

Edited by RRR

• Author

RRR, tnx. Denk zelf ook niet dat het de waxsensor betreft. Tip van koelvloeistof is een goeie. Zit nog voldoende in. Met de oude bougies was toerental inderdaad wel prima. M.i. is het overnieuw afstellen voldoende, maar dat lukt dus helaas niet.

Luc, goede tip. mocht ik de schroef echt niet draaiende krijgen, zal ik eens op betreffende lekkage testen.

Ik meen nog vaag te herinneren als ik mijn gewone bougies ook had vervangen door iridium mijn toerental bij warme motor ook hoger was.

Dat heb ik dan verlaagd door de schroef stationair toerental te verdraaien.

Hoe komt het dat iridium bougies een hoger toerental geven ?

Ik zou zelf wat kruipolie halen en een aantal dagen wat olie erop doen. Vaak moet de olie juist intrekken waardoor je dit een aantal dagen moet doen. Vervolgens zelf proberen los te draaien. Lukt dat niet kan je nog altijd naar een sleuteldag en maak je het de mensen ook wat makkelijker als je vooraf kruipolie erin hebt gedaan.

Volgens mij heb ik je ooit ook een adres van iemand doorgestuurd die heel dichtbij jou zit, wellicht zou je hem er even naar kunnen laten kijken. Of je moet even bij mij langskomen ;)

• Author

Heb er ff met de kruipolie aangezeten gisteren. Vandaag nog geen resultaat.

Je hebt een pb trouwens :)

[automerge]1552586925[/automerge]

Yes !

Zojuist nog eens gedraaid aan de stelschroef. Dacht eerst, wat wordt de motor snel warm want het teorental liep terug. Of doe ik dat nu...? Yes, de schroef, en hiermee dus het toerental, reageerde op mijn draaien.

Straks ff een hele goeie carbtune er op los laten en dan mag de zon wat mij betreft gaan schijnen.

Bedankt voor de reacties..

Edited by PanLimbo

Kijk dan gelijk even of je het schroefje eruit kunt halen en er wat vet aan kunt doen. Niet dat je volgend jaar hetzelfde probleem hebt.