Jump to content

Remblokken achter vervangen wat loshalen

Beste Pan rijders,

Zag dat mijn achterblokken nodig aan vervanging toe zijn en wil dit zelf doen.

Heb daar een vraag over om de Achter remklauw los te halen wat moet ik allemaal loshalen zie een grote bout en iets met een rubberen dopje.

Wie kan mij op weg helpen heb een tweetal foto's bijgevoegd.IMG_2869.jpeg.c9350dcf1b0a93596496b7b7ba28aaa6.jpegIMG_2870.thumb.jpeg.5e405b95961cad899eddcd0a3cfba1c2.jpegIMG_2871.thumb.jpeg.c0af01ad96d61f6fe9ef9d642a6ad4bf.jpeg

Featured Replies

Ik zou er iets meer werk van maken dan alleen remblokken vervangen. Mooie gelegenheid om je achterwiel eronder uit te halen, de tandwielen van de meeneemt en cardan te inspecteren en eventueel met 60% molicote vet in te smeren. Dan kan je ook makkelijker bij de remzuigertjes om die eens goed schoon te maken.

Kan of durf je dit niet, kom dan 23 maart naar de TDT, hier krijg je goede ondersteuning.

[automerge]1551098245[/automerge]

Maar het simpele antwoord op je vraag: bij de laatste foto zie je een pen. Links dat rubber dopje verwijderen en met in bus 5mm dat pennetje eruit draaien. Met een schroevendraaier voorzichtig tussen de blokken steken om de zuigertjes terug te duwen. Dan kan je zo de blokjes uit uit trekken. Goed kijken hoe ze zaten. Nieuwe blokjes erin, pen terug en dopje erop.

Edited by Biker T

• Author
Ik zou er iets meer werk van maken dan alleen remblokken vervangen. Mooie gelegenheid om je achterwiel eronder uit te halen, de tandwielen van de meeneemt en cardan te inspecteren en eventueel met 60% molicote vet in te smeren. Dan kan je ook makkelijker bij de remzuigertjes om die eens goed schoon te maken.

Kan of durf je dit niet, kom dan 23 maart naar de TDT, hier krijg je goede ondersteuning.

[automerge]1551098245[/automerge]

Maar het simpele antwoord op je vraag: bij de laatste foto zie je een pen. Links dat rubber dopje verwijderen en met in bus 5mm dat pennetje eruit draaien. Met een schroevendraaier voorzichtig tussen de blokken steken om de zuigertjes terug te duwen. Dan kan je zo de blokjes uit uit trekken. Goed kijken hoe ze zaten. Nieuwe blokjes erin, pen terug en dopje erop.

Hoi Tonny,

Ik zag dat jij aanwezig bent op de TDT dag wil jij mij technisch ondersteunen bij achterwiel er uit halen en onderhoud remzuigertjes ?

Moet ik hiervoor speciaal gereedschap meenemen.

Groet, Sietse

[uSER=2030]@Sietse[/uSER] Het is een simpele klus, als je het meer gedaan heb! Blijf er vanaf als je het niet aandurf! Met een paar handen van een van de mensen tijdens de TDT is het een leuk leermoment :wavingyellow:

[uSER=2030]@Sietse[/uSER] Ik ben inderdaad aanwezig op de TDT. Ook neem ik mijn hefbrug en gereedschap mee. Het enige wat jij moet meenemen zijn je remblokjes. Voor het smeren van de meenemer en cardan, kan je bij MarcPan een potje kopen. Stuur hem even een PBtje (Start een conversatie).

Ik ben te herkennen aan mijn gele Pan pet.

• Moderators
Als je nog nooit zelf aan remmen hebt gesleuteld, begin er dan ook nooit alleen aan (zeker niet bij een 1300) maar onder begeleiding van een ervaren monteur zodat je niets verkeert doet en onverhoopt je pensioen niet haalt ... Je kunt molycote voor de achternaaf bij iedere automaterialen zaak op de hoek van de straat kopen.

Edited by Lucky Luc

• Author
[uSER=2030]@Sietse[/uSER] Ik ben inderdaad aanwezig op de TDT. Ook neem ik mijn hefbrug en gereedschap mee. Het enige wat jij moet meenemen zijn je remblokjes. Voor het smeren van de meenemer en cardan, kan je bij MarcPan een potje kopen. Stuur hem even een PBtje (Start een conversatie).

Ik ben te herkennen aan mijn gele Pan pet.

hoi Tonny is het beter om gelijktijdig ook je voorblokken te vervangen ?

Ligt er maar net aan in welke staat ze zijn. Ik heb een paar weken geleden mijn achterremblokken en linksvoor vervangen. Rechtsvoor is pas op de helft, dus die heb ik laten zitten. Remt ie niet minder om hoor :)

ik vraag gewoon om hulp,

zelf te weinig verstand van de techniek om het risico te nemen met mijn eigen veiligheid, en van andere weggebruikers wanneer het toch niet helemaal lekker werkt ?

eerst bij mij een revisie setje geplaatst (toen de blokken nog niet noodzakelijk waren),

ik denk dat je schrikt hoe het eruit ziet ?

en hoe het opknapt met een setje

succes met je beslissing

Henry

:biker:

@Biker T, ik zou me toch zorgen maken als de blokken linksvoor en rechtsvoor niet gelijkmatig slijten.

Dat betekent naar mijn idee dat je mogelijk ook niet gelijkmatig remt (en dus ook niet op volledige remkracht) of dat de blokken op 1 schijf niet goed vrij komen en dus harder slijten.

Nou nee hoor. Ik maak me geen zorgen hierover. Het voorwiel komt los na het remmen. Ook de zuigertjes worden 2x per jaar schoongemaakt. Vorige maand alles uit elkaar gehad en geen rare dingen tegen gekomen. Hoe het komt? Ik weet het niet.

[automerge]1551912017[/automerge]

Wat ik eventueel wel kan bedenken is dat de remleidingen aan het verslijten zijn. Dat er in de leiding van rechts naar links een kleine verstopping zit door losgelaten rubber? Rechts remt het wel goed maar links (wat) minder. Hhmmm, zal ik eens in de gaten gaan houden.