Jump to content

Laatste 10 jaar motorfiets verkoopcijfers in beeld als paardenrace. BMW al 9 jaar aan kop

Met een zogenaamde "paardenrace" worden de verkoopcijfers van nieuwe motorfietsen hier prachtig in beeld gebracht met de cijfers van VWE Automotive, bewerkt door Kenteken.TV. Opvallend is de al negen jaar durende dominantie van BMW Motorrad en de aanhoudende achtervolging door Yamaha, met in de laatste jaren daarnaast de opkomst van Kawasaki en de daling van Suzuki. En in 2018 de piek van KTM en de daling van Honda.

Meestverkochtemotoren2008-2018.jpg.ec2971a624099bc3e86f021fa2a74bd4.jpg

Bron: www.nieuwsmotor.nl 6-1-2019

Het gaat duidelijk niet goed met Honda. Dat komt mijns inziens omdat de Goldwing voor de meeste mensen te duur (en te groot / zwaar?) is en dat er tussen de Goldwing en de andere modellen niks meer zit om de Pan-European bezitters echt blij te maken. Tja, dan lopen mensen uiteindelijk weg. Jammer hoor...

Edited by DuinPan

Featured Replies

Tja, als mijn Pan er mee ophoudt stap ik ook over op een ander merk..

Het wordt hoogswaarschijnlijk een XT1200E Tenere Raid Edition.

Hele bek vol maar dat maakt de cirkel rond.. Mijn eerste liefde was een XT500...

Ik ben al aan het sparen.. :-)

We moeten niet rond de pot draaien hierover en ( ik zeker ) toegeven dat BMW een mooi en breed gamma heeft.

Met name de GS is een ongelooflijke topper en dit is niet bepaald een goedkope motorfiets.

In onze club zijn er 4 met een BMW op 20 clubleden , http://www.mtcterpa.be/leden.html

2 x GS 1200 , 1 K 1600 GT & 1 R 1100 RT.

Maar Honda spant nog steeds de kroon met 4 Pan's 1300 en heel waarschijnlijk komt er nog 1 bij.

1 CB 1000 F en 2 Africa Twin van de laatste generatie.

De leden met de BMW's hoor ik niets slecht vertellen over hun motorfiets en we leggen samen jaarlijks toch wel wat km's af op zondag.

Als ik de GS bekijk , dit is een imposante motorfiets en ik vind hem wel mooi al is dat wel persoonlijk.

De Africa Twin's mogen er ook best zijn en ook hier geen slecht woord over en zelfs de oudste van de club , 71 jaar heeft deze 2 jaar geleden nieuw gekocht .

Het zal wel zijn zoals hier geschreven door DuinPan , geen opvolging van de Pan.

Jammer.

Nu de mijne heeft er 88000 gereden en doet het nog steeds super en zolang blijf ik ermee rijden want dit is voor mij het beste wat ik ooit heb gehad.

Mijn volgende ?

Geen idee en als je een soort gelijke vervanger wilt ga je richting BMW R RT uit tenzij Honda ooit nog iets uit de mouw schudt wat de allure heeft van de Pan.

Naked , ja enorm veel keus in verschillende cc's en vermogens maar je zit altijd in weer en wind al is het in de zomer wel leuk.

• Administrators
Zolang Honda geen 'dikke' tourfiets à la ST1100 / 1300 meer in het gamma heeft vermoed ik dat die duikvlucht wel eens door zou kunnen gaan zetten voor ze. Als ik mijn 1300 kwijt zou raken (en dat mag van mij nog hééél lang duren!) zal ik ook geen Honda meer kopen want ik houd nou eenmaal van dikke fietsen. Dan wordt het ook BMW, of misschien een FJR . . Een Wing is me dan weer té dik, dus die sla ik over.

Ik hoop net als de meeste hier dat mijn pannetje het nog heeeel lang volhouden gaat , moet ook nog wel even meekunnen is pas van 2014. Daarna misschien gluren naar de Goldwing model 2018 die is toch alweer een stuk slanker als zijn voorgangers, en tegen die tijd misschien net te betalen voor mij.

Als dat niets wordt dan toch maar richting FJR. Zoals ik er nu tegenover sta geen BMW maar niets is veranderlijker als een mens.