Jump to content

Waar gaat de stoom draad 30 van de relais voor de claxon naar toe

Draad 30 is los van de relais voor de +12volt ,waar moet dit naar toe, Ik vind het lastig in de tekening lastig om dat het zo Klein afgebeeld is.

Featured Replies

zo duidelijkhttp://www.2cv.nl/publicaties/bouman/fotos/elektriek4.jpg http://valkmotive.nl/userfiles/Nautilus-419-519-619-VM2-NM2-GP-418-404-415(1).jpg

Edited by pheufk

Ik denk dat je de geschakelde plus bedoeld die vanaf het pootje nr 30 naar (in dit geval) de claxon loopt.

Met die kan ook een andere grote verbruiker zijn. Afhankelijk van wat het relais voor bedoeld is.

Je schakelt dus in principe met het stroomsignaal van de oude claxon (via 85 en 86), dit zijn de + en - draden.

De voeding van de nieuwe claxon gaat van de accu (door een zekering) via 30 en 87 naar de nieuwe claxon.

Door het stroomsignaal van de oude claxon wordt in het schakelrelais de stroom naar de nieuwe claxon doorgegeven.

De - van de nieuwe en van de oude claxon (nu dus het relais) kun je ook aan het frame schroeven, als het maar een goede massa-aansluiting is.

Edited by Duckati

Ik denk dat je de geschakelde plus bedoeld die vanaf het pootje nr 30 naar (in dit geval) de claxon loopt.

Met die kan ook een andere grote verbruiker zijn. Afhankelijk van wat het relais voor bedoeld is.

Geschakelde plus heeft 15 als code 30 is permanent plus(maar je kan daar natuurlijk ook een 15( geschakelde plus) op aansluiten)

Waar in die plaatjes zie jij een 15 Polleke?

Ik zie nu trouwens dat in het onderste plaatje inderdaad een permanente plus op 30 is aangesloten.

Edited by W. Boom

Waar in die plaatje zie jij een 15 Polleke?

Ik zie nu trouwens dat in het onderste plaatje inderdaad een permanente plus op 30 is aangesloten.

staat nergens op dat plaatje, maar jij spraak over een geschakelde plus en een geschakelde plus heeft als Bosch code nr 15 en code 30 is voor permanente plus ,op het bovenste plaatje is de aansluiting niet goed,het werkt wel maar is onduidelijk als er naderhand iemand met verstand van auto/motor elektro aan gaat werken ,op 30 hoort eigenlijk een permanente plus op te staan,want zolang als er niet geschakeld wordt dus 85 en 86 gevoed word verbruik dat geen stroom.

https://www.mvwautotechniek.nl/elektronica/klemcoderingen.htm

Edited by Polleke

• 2 weeks later...
  • Author

Bedankt heren voor de goede informatie,accessoires draad afgetapt van sigaret aansteker en naar relais 30 aangesloten , nu een hoop herrie ;-)

Ja er zit een zekering ertussen.