Jump to content

WEL of NIET rijden in de sneeuw?

Dinsdag 22 januari 2019...

Het zou gaan sneeuwen rond 10:00, we merken dan 's middags vanzelf wel hoe erg het wordt.

Gewoon met de motor naar m'n werk dus, met de trein moet ik anders al om 6:05 op 't station staan.

Het schijnt pas rond 12:00 begonnen te zijn... Om 15:30 verliet ik de parkeergarage van m'n werk.

Best wel wat sneeuw, de weg voelde lichtelijk glibberig... Maar even wat rustiger en voorzichtig aan doen.

Het bochtenwerk wordt bij mij dan wat "hoekeriger" en auto's achter me moeten maar even iets meer geduld tonen.

Op de snelweg reed alles kalmpjes aan, zo'n 30-40. Toen alles met een slakkengang ging rijden. er wel lekker tussendoor gegaan.

Weliswaar met m'n beide benen uitgestrekt, je hebt dan toch nét even iets meer evenwichtsgevoel.

Ineens rij ik vooraan in de file, achter een colonne van 8 strooi/veegwagens. Blush

Uiteindelijk kom ik er zelfs tussenin te rijden, 4 wagens vóór me, 4 achter me. Ze gingen ineens langzamer rijden en stilstaan...

STROOIWAGEN.thumb.JPG.a8d7346606b500e46e1c5666cad665da.JPG

Ik dacht in eerste instantie: Om mij te jennen... Het was ook vast niet echt de bedoeling dat ik ertussen reed.

Stebel... Chauffeur doet z'n raampje open. Wat is er aan de hand dan?

Er staat een file en we wachten eventjes. Ik kon uiteraard niet langs die eerste vrachtwagen kijken.

Toen die weer begon te rijden mocht ik er ook gewoon langs, 3 banen waren teruggebracht naar 1.

Via de 2e baan kon ik eigenlijk rustig op m'n gemakje de gehele file overslaan.

Afslag 8 Amersfoort, een best lange scherpe bocht naar rechts, best lange scherpe naar links.

Lekker op m'n gemakje, de auto's achter me snappen dat vast wel.

Er volgden 2 banen naar links, waarvan de linker al niet werd bereden, en 1 naar rechts.

En toen... In een poep en een zucht... Viel ik linksom. Gebeurde echt snel. :oh no:

Motor op z'n zijkant, knipperlicht naar links nog aan, knipperende ABS lampjes en ik weet nu ook dat de val-sensor werkt.

ONDERUIT.jpg.463d0ccb583fc046da206e0639216756.jpg

Een automobilist vroeg kort daarna of hij kon helpen... Het trucje van het optillen ken ik, maar op een gladde ondergrond?

Graag! Met wat adrenaline kun je ook nét iets meer. Zijstandaard uitgeklapt om even de schade te bekijken. Fotootje...

Verbazend weinig? Spiegelkapje teruggeklikt. Vleugeltje even op z'n plek geduwd. Koffers niks te zien...

De kuip zit wel ietsje scheef t.o.v. het stuur, maar ik merk verder niets qua rijgedrag. Wordt nog wel even serieus naar gekeken.

Als een nóg voorzichtiger krant naar huis gereden met een wat beurse heup.

De volgende dag, ook om de "angst" te voorkomen, héérlijk naar m'n werk en weer terug gereden.

Helaas wel onderweg m'n vleugeltje verloren, omdat de valbeugel tóch lichtelijk omhoog staat.

Had een tijdje geleden al een vleugeltje gereserveerd bij Ome Gert, die rijdt toevallig morgen langs Amersfoort.

Ergens ben ik ook wel blij, zonder serieuze gevolgen weet ik nu tenminste hoe het is...

Mijn veiligheid staat absoluut voorop, het verliep ook grotendeels prima, had ik nu echt de trein terug moeten nemen?

Met je gezonde verstand kun je de weersomstandigheden denk ik ook wel een beetje inschatten.

Vrijdagmiddag werd er regen en natte sneeuw verwacht, maar bij 2 tot 6 graden boven nul.

Dan is er toch weinig aan de hand? Als je extra voorzichtig en geconcentreerd blijft.

Zijn er "ervarenen" die door weer en wind rijden (verkeersregelaars?) die hiervoor wat handvatten kunnen aanreiken?

Als het heeft geregend, gevolgd door 's nachts MIN 5...

Stap ik uiteraard gewoon extra vroeg uit bed, op de fiets naar 't station en lees op m'n gemakje een krantje in de trein.

Vond het trouwens wel een mooi excuus om vandaag een nieuwe outfit aan te schaffen! Voor de schrik... :Biggrin

Edited by Sancho Panza

Featured Replies

Fijn dat je zelf bijna niks hebt, beurse heup, wat schade aan het ego, kan gekker.

Een fiets wordt gebruikt, zal nog wel eens wat mee gebeuren, ook niet erg. (Hoewel, toch zonde)

Heb jaren zomer en winter gereden, dat was met mijn serie XT van Yamaha. (500, 550 en 600)

Was ik na wat aanvullende rij-opleidingen meer dan een beetje de baas.

Tips: als je dit wilt blijven doen, “gewoon” even wat extra training inhuren.

Kost een paar centen, maar voorkomt ego- en motorschade.

Uiteraard en zoals altijd: Ieder het zijne, respect voor ieders beslissing, maar niet altijd mee eens...

Succes met glibberen en hou de glimmende kant boven, zoveel je kan...

Normaal rij ik ook door en afgelopen jaar ben ik overvallen door het weer :shok: . Het zou in Zuid-Holland niet gaan sneeuwen, maar dat deed het wel uiteindelijk. Ik ben er toen zonder kleerscheuren uitgekomen, maar voelde me niet echt super op 2 wielen. Daarvoor ben ik eens vanuit Amsterdam terug komen rijden door de sneeuw. Om mij heen auto's die schuivers maakten, maar ik veilig thuis gekomen. De dag erop de sneeuw op de straten weg (gesmolten), maar niet bij mij in de tuin. Motor en ik plat Spiteful en niet zelf omhoog kunnen krijgen.

Er zijn 2 dingen die ik probeer te mijden tegenwoordig en dat is sneeuw en ijzel :Smile: . Kou ben ik niet bang voor, wind en regen ook niet, maar dat gladde spul, voor mij liever niet meer als ik op de motor zit. Ook stiekem wel een klein beetje blij dat mijn motor in onderhoud staat momenteel.

Lang verhaal kort, hoe groot is de kans op een echte sneeuwbui tegenwoordig in Nederland, die kansberekening heb je gemaakt en ondervonden wat de (in dit geval kleine) gevolgen kunnen zijn. We worden ouder en maken andere beslissingen dan jaren geleden :shrug: .

(Ik schrijf dit zonder waardeoordeel en met een positieve instelling, ik hoop dat het ook zo gelezen wordt :good:)

ik hoef gelukkig niet op de motor of auto naar mijn werk, ik ga op de fiets, ben ik er in 2 minuten.

als er heel veel sneeuw of ijs ligt kan ik zelfs nog gaan lopen, ben ik er in 4 minuten.

ik heb dus ook wel respect voor een ieder die de weersomstandigheden trotseren om op hun werk te komen en gelukkig ook veilig aankomen !!!!

ik heb al vaker gehoord over de valsensor, maar wat doet die precies ??

ik heb zelf geen idee wat de valsensor doet.

Ik ga, ging, eigenlijk nooit de weersomstandigheden uit de weg. Eerlijkheidshalve door het weer gaan werken met een hond, nu veel met de auto op de weg. Vreselijk dat in de file rijden maar wel comfortabel. Overigens kan het daar ook flink fout mee gaan. Ik had afgelopen week een Mitsubishi jeep bij mij en glijden dat dat ding deed. Dus ook levensgevaarlijk.

Doe gewoon voorzichtig en hou alles zo mogelijk heel :)

Ik heb in november 2010 hetzelfde meegemaakt. 's Morgens geen sneeuw en op de motor naar het werk. Tegen 10 uur begon het te sneeuwen. Om 15u naar huis in 5-6 cm sneeuw terwijl het nog steeds volop aan het sneeuwen was. Op ongeveer 500 meter van huis bij een drempel gleed het voorwiel er onderuit en daar lagen we. Geen schade aan de motor, behalve het kapje op de linker valbeugel. Na latere inspectie bleek ook bij mij de valbeugel ietwat verbogen te zijn waardoor de kuip op die hoogte niet helemaal meer aansloot op de rest van de motor.

Dat was de laatste keer dat ik in de winter op de motor heb gezeten. Waarom een hoop pijn en schade riskeren als het niet nodig is? Ik heb een auto helemaal alleen voor mezelf, dus de keuze is voor mij niet moeilijk.

Ik wil ook altijd het hele jaar doorrijden want de kou deert mij niet, maar dat doe ik niet meer. Als het de nacht ervoor heeft gevroren of er wordt sneeuw voorspeld, dan neem ik de volgende ochtend niet de motor. Dan neem ik maar het OV of de auto. Reden is dat ik in mijn motorcarrierre met twee voorgaande motoren twee keer bij de allereerste bocht bij huis (zachtjes) onderuit ben gegaan. Niks aan de hand maar toch 2x onnodige beschadigingen aan de motor. Na de 2e keer onderuit doe ik het niet meer: vorst = voor mij niet rijden de volgende ochtend. In de middag rijden als de temperatuur weer ver boven 0 oC is, doe ik wel. Het betekent meestal maar 2 weken in het jaar niet rijden (*) en ik wordt daar onrustig van (hoezo verslaafd?), maar het is beter dan het grote risico dat je je motor of jezelf beschadigd. Geduld is een schone zaak en straks kan ik weer 50 weken motorrijden...

(*) Ik woon bij de kust.

Edited by DuinPan

Helaas was ik afgelopen week in het buitenland voor het werk. Ik heb alleen sneeuw gezien op de vliegvelden van Duitsland, en op de foto's uit Nederland! Anders was ik vast en zeker wel even gaan spelen op de Russische zijspan die in die weersomstandigheden prima thuis voelt :-)
  • Author

Fijn dat ieder even z'n eigen gevoel en ideeën over de kou, ijzel en sneeuw deelt.

Dit is voor mezelf eigenlijk ook de eerste keer dat ik wat luchtiger over het rijden in de sneeuw dacht.

Vorig jaar dacht ik gewoon nog: Waarom zou je het risico lopen van schade, dan maar even een duurder treinkaartje...

Mijn keuze zal ook wel wat te maken hebben gehad met zelfvertrouwen en momenteel een zéér fijn rijdende fiets.

Nieuwe stalen remleidingen en de ABS-storing is opgelost door een "nieuwe" sensor achter.

Het TCS lampje ging in de bebouwde kom ook regelmatig branden, tóch fijn om te weten dat het werkt.

Vooral het motto 50 weken wél en 2 weekjes niet... Zal ik maar beter ter harte nemen.

Donderdag gaat het weer sneeuwen! Schijnt...

Pak ik mooi de trein? Een beetje afwisseling in het leven houdt het wel interessant... En veilig.

Ome Gert heeft vandaag trouwens 2 vleugeltjes langs gebracht, deze had ik een half jaar geleden besteld maar nog niet nodig...

Als de valbeugel straks weer rechtgebogen is, is de Pan weer als vanouds... En dat houden we ook maar liever zo.

Ik heb ook jaren geleden ook jaren in de winter gereden.

Wat ik nog weet van toen was dat ik geregeld kouwe poten had !

Toen nog geen weet van verwarmde handschoenen en handvatverwarming had ik ook niet.

Het was met mijn DR 800 , amper windbescherming en hoog op z'n poten.

Nu ben ik niet meer zo'n bikkel en neem ik de wagen wel en staat mijn brommertje veilig en droog tot maart , als het weer het toelaat.

Sneeuw , ijzel en zout is niet mijn ding ( meer ) .

Ik rijd door in de winter. Behalve ................. als er temperaturen worden voorspeld lager dan 0 graden. Waar baseer ik mijn wel of niet rijden op? De strooikaart van Rijkswaterstaat en de grondtemperatuurkaart van buienradar. Als ik twijfel dan laat ik de twijfel de doorslag geven en pak ik de auto. :Smile:

Edited by PanEuRoel

Afgelopen week heb ik toch een aantal motorlessen geannuleerd.

Bij kou, regen of wind (binnen de perken) gaat het gewoon door

Met sneeuw of ijzel ga ik niet op 2 wielen de weg op.

Mijn leerlingen dus ook niet.

Voor mijn eigen Pannetje geldt;

Koud is niet erg maar zout wel.

Mijn Pan heb ik dan ook puur voor de hobby en niet als vervoersmiddel.

Groeten, Richard.

Zo'n 25 jaar geleden moest ik wel 's winters op de motor omdat ik toen alleen maar een A-rijbewijs had.

IJzel en bevroren wegen hoeven van mij niet meer, ook wil ik mezelf en m'n motoren graag heel houden.

Ondanks dat mijn beide motoren ruim 20 jaar oud zijn wil ik ze wel netjes houden, vies worden mag maar geen pekel.

In de winter prefereer ik dus maar de auto, dat is gewoon een gebruiksding.

(al zijn er mensen die eenzelfde auto als wat ik heb tot in de puntjes vertroetelen, de vorige eigenaar waarschijnlijk ook....)

Overigen vertrouwen velen (denk ik) volledig op het ABS en alle andere afkortingen en wanen automobilisten zich onaantastbaar op winterbanden en tussen stalen balken, airbags en kreukelzones.

Op de snelweg verbaas ik me iedere keer weer over automobilisten die (waarschijnlijk op winterbanden) met ca. 140 km/h over de besneeuwde linker baan racen.

Edited by Duckati

De Pan is voor mij hobby, dus niet mijn vervoersmiddel van en naar het werk.

Als het boven de 7 graden is en er ligt geen zout rij ik best met de Pan, anders niets.

Respect voor jouw Sander, ik had het echt niet gedaan.

Ik rij ook altijd, zoals boven geschreven door iemand, 50 weken wel en twee niet, en ja, ik woon ook aan de kust. Bij vorst op natte weg blijf ik thuis. Bij twijfel bekijk ik even de verkeersdrempel voor mijn huis, dat is meestal een goede verklikker want er wordt niet snel gestrooid. Maar toch, er is maar een klein plekje ijs voor nodig om uit te glijden op twee wielen. En ik zeg bij het afscheid niet graag "misschien tot vanavond schat".

Vorige week toen ik met de trein was zag ik nog een motorrijschool rijden met twee leerlingen er voor. Ik kan me nog herinneren dat ik tijdens het lessen wel eens een verkeerde afslag nam door het slecht verstaan van de radio en kon me goed voorstellen wat een ramp dat had kunnen worden op de ongepekelde wegen...

Zo'n 140 km/u op de besneeuwde linkerrijbaan automobilist is mij ook eens gepasseerd een aantal jaar geleden. Ik vroeg me nog af van "Wow, die winderbanden zijn echt goed"... Tot ik hem even later ondersteboven in de middenberm tegenkwam. De Sukkel. (Zwarte Golf GTI trouwens)

• Author

Leerlingen, logisch... Nog onervaren en dat hoort nu eenmaal niet bij de bijzondere verrichtingen... :Biggrin

Maar Shit zeg.... Vergeet ik gewoon dat ZOUT!!! Dat zou mijn belangrijkste drijfveer moeten zijn.

Had hiervoor een chopper die al niet meer te redden was, dat was echt een pekelfiets. Maar de Pan? ABSOLUUT NIET!

De normale bandenspanning is voor: 2,7 en achter 2,9...

Zou je dat nog naar beneden bij kunnen stellen voor iets meer "grip"? Is (echt) een serieuze vraag.

Bedankt voor het respect, het was ook geen stoerdoenerij... Het overkwam me gewoon. Leermomentje, positief.

De bandenspanning verlagen zal offroad werken maar op de weg niet doen.

Iedereen kent het effect van een zachte achterband op de fiets, met een passagier op de bagagedrager een strak bochtje nemen.:shok:

Verder snap ik dat je op zo'n moment probeert om "voorzichtig" naar huis te rijden terwijl je verstand eigenlijk zegt van niet.

Gelukkig valt het nog mee met schade en letsel.

Groeten, Richard.

• Author

Bedankt voor alle reacties, is wel even een lekker "winter-topicje zo!

Voorzichtig was ik sowieso, verbazing alom toen ik lag, een ervaring rijker...

Maar... Ome Gert had nog een vleugeltje, Olaf heeft een valbeugel geregeld voor een tientje.

1548677850885.png.840f175813bb006e5a0a17b3c6c73614.png

De grootste schade was eigenlijk m'n nieuwe pak met toebehoren!

Maar ben er dus eigenlijk alleen maar beter van geworden... :Biggrin

[automerge]1548690593[/automerge]

Steeds meer ontzag voor Moeder Natuur...

Kom net weer uit de parkeergarage, begint er een fikse hagelbui van zo'n 2 minuten! De weg kleurde al "wittig".

Bij het optrekken bij een stoplicht brak m'n achterwiel 2 keer kort uit! Meteen wéér wakker.:oh no:

1 minuut later is het droog en de ijskorrels zijn alweer platgereden/gesmolten. Het houdt je scherp...

Edited by Sancho Panza

De 1100 met alfabet heeft tcs.

Bij de 1300 ontbreekt deze helaas.

[automerge]1548714608[/automerge]

Vandaag met de werkbrommer een paar keer het voorwiel iets aan het glijden gehad in de bochten.

Voelt toch niet prettig.

Na deze ellendige Slipstone banden komen er echt wel Michelins onder.

• Author

Morgen met de trein! Yahoo: OV-chip op automatisch opladen gezet, we gaan ietsje vroeger onder de wol...

We maken d'r gewoon een feestje van... En fantaseren daarbij over wat er allemaal HAD kunnen gebeuren! 1548797177388.png.d88f7bccc15c08257067de63d1c6f5f5.png

[automerge]1548880484[/automerge]

Vandaag Code GEEL! :Lol:

Ja, voor het piesen in m'n broek om de weersomstandigheden... En de trein waar ik in zat misschien? :Biggrin

Maar ook hier vormen vlokjes nu (eindelijk) een wittig laagje...

Edited by Sancho Panza