Jump to content

Geen spanning op koplampen en een accu die leegloopt

Nu ben ik een keer aan de beurt om hulptroepen bij elkaar te roepen.

Probleem;

Koplampen doen het niet meer.

Accu loopt leeg.

Wat doet het wel:

Stadslicht

Groot licht

Laadspanning van 13.8V. (Relais tussen spanningsregelaar en accu gezet, omdat de laadspanning 15v was)

Zekering is heel. (Alle zekeringen zijn heel)

Accu is nieuw.

Schakelaar niks bijzonders aan te zien.

Heel vreemd dat mijn koplampen geen spanning meer krijgen en dat mijn accu leegloopt.

Kan ook toeval zijn, maar je weet maar nooit.

Wat ik nog ga doen is onder het luchtfilter de stekkers nalopen en meten.

Iemand enige suggesties?

Groet

Dennis

Featured Replies

Wat je al zegt: de stekkers onder het luchtfilter checken. Laadspanning was 15 volt. Misschien dimlicht doorgebrand doordat de accu met 15 volt werd geladen?
  • Author

Heb de lampen gecontroleerd door ze aan 12v te hangen. Werken naar behoren. Denk dat ik wel achter de reden kom waarom de lampen het niet doen. Maar het leeglopen van de accu wordt een zoekwerkje, omdat ik niks direct aan de accu aangesloten heb, behalve de tt voeding. En lijkt mij stug dat die vermogen slurpt als er geen belasting op wordt aangesloten.

Graag alles roepen hier, ook al slaat het kant noch wal, omdat ik vind dat je alles moet uitsluiten, om tot een oplossing te komen.

• Author

Zowel mijn oude accu liep leeg als mijn nieuwe nu. Exact hetzelfde, namelijk 2 dagen niet rijden en accu is dan minder dan 10v.

Verder ben ik erachter gekomen dat ik niet continue mijn groot licht kan voeren, maar alleen maar kan seinen.

Morgen luchtfilter eraf en ff een oude schakelaar gebruiken om te zien of het in de aansluiting naar de schakelaar zit, of ervoor.

• Moderators

dat wil je ook niet snappen dennis en relais:Biggrin:Biggrin:Biggrin gaat niet samen.

maar het probleem komt denk ik door de "gespannen "sfeer en de" spanning" die daar mee gepaard gaat ,en vervolgens eindigd met een volledige "ontlading"Spiteful

Dat relais tussen spanningsregelaar en accu klinkt me verdacht. Als de dynamo draait zonder accu dan kan dat resulteren in flinke piekspanningen die van alles om zeep helpen. Er zijn zelfs doe het zelf lasapparaten te vinden op het internet die op dat principe werken...

Zouden je accus niet opgeblazen kunnen worden door een defecte danwel uitgeschakelde spanningsregelaar? Kortsluiting tussen platen zorgt er ook voor dat de accu leegloopt, zonder dat er een externe gebruiker is aangesloten.

• Author

Snap dat het relais voor verwarring zorgt. Vergeet even het relais, want zonder relais liep mijn accu ook opeens leeg. Ook na 2 dagen minder dan 10v.

Zal @webster vragen om uitleg waarom ik dat relais heb.

Groet

Dennis

[automerge]1548068453[/automerge]

Groot licht doet het alleen maar met seinen. Als ik de schakelaar omzet dat gaat het grote licht niet aan.

Heb ook gekeken of de draad nog heel is achter de zekeringkast. Deze is heel.

Moet ff bedradingsschema nalopen om te zien of zowel dimlicht als groot licht dezelfde voeding hebben. Weet wel dat groot licht via een ander relais geschakeld wordt, maar deze hoor ik alleen klikken als ik met groot licht sein.

Edited by Dennis

Ik heb precies zelfde gehad bij mij toenmalige BMW. Bij mij was het toen de lichtschakelaar die kapot was. Deze vervangen en het probleem was opgelost.
  • Author

Wordt nu nog beter. Accu gisteravond aan de lader gegooid en zojuist aangesloten op de motor. Lampen doen het nu wel. Alles functioneert.

Snap er helemaal niks van.

13.8v Piet.

(Accu staat los van lampenprobleem. Omdat ik led heb en mijn andere led/remlicht werkt.)

Gegevens uit het Haynes manual

Eerste bj.vanaf 1990 tm 1995 28A dynamo laadspanning bij 5000 toeren tussen de 12,6 en 15,0 volt

Latere bj.vanaf 1996 tm 2002 40A dynamo laadspanning bij 5000 toeren tussen de 14,2 en 14,8 volt

Edited by pheufk

• Author

@Horspan had olaf aan de lijn. Die heeft bij een andere motor hetzelfde meegemaakt. Oorzaak was een losse ader in de schakelaar van groot licht.

@Gibbel is geen massa probleem. Heb tussen een andere + en de massa van de lampen 12v

Edited by Dennis

Yep Dennis, het is al vaker geroepen. Zelfde aan de hand gehad, ook bij mij was het de licht schakelaar.

Ook de stekker van de schakelaar (rood van kleur) vertrouwde ik niet zo...

Maar ze hebben het al weer gedaan, hopelijk blijft het zo. Succes.

ik weet niet of je het gevonden hebt maar als je je accu geladen hebt dan geen plus aan sluiten kan je zien wat ie de volgende dag gedaan heeft of leeg of vol en dan heb je toch lek spanning dat kan van alles zijn ook lichtschakelaars,bij 0.5 amp loopt ie al leeg.

Hoi Dennis.

Geen idee wat er aan de hand is, dus je hebt geen r**t aan dit verhaal.

Bedenk wel het is geen auto accu, het is maar een relatief kleine accu die dus al bij een klein stroompje leegloopt.

Even heel kort door de bocht:

11Ah betekent 1 uur lang 11 Ampere uit dat ding halen en hij is leeg. Dus: om hem in 24 uur leeg te trekken, dus helemaal empty, 0 volt over, heb je maar 11/48 = 0,23 Amp nodig. dat is een 2 Watt lampje... je stadlichtje is al meer.

Om je accu dus maar 2 Volt te laten zakken praat je over behoorlijk kleine stroompjes. een beetje vocht of corrosie in een schakelaar oid. is al genoeg.

Heren en dames kenners op dit gebied. Uiteraard is dit een theoretisch verhaal, maar het helpt Dennis misschien een beetje te begrijpen dat het om kleine lekjes of foutjes gaat.

Dat het licht niet wil bij een te lage accuspanning kan zijn met LED. Die heeft een bepaald minimaal voltage nodig om aan te schakelen. (in tegenstelling tot een gloeilamp, die zal wel branden, alleen niet zo fel)

Het leeglopen van de accu kan vanalles als oorzaak hebben. Ik zou beginnen met alle stekkers en schakelaars nalopen op losse contacten en met contactspray schoonmaken. Dus niet alleen de stuurschakelaars, maar ook het contactslot en de schakelaar van de fan.

Succes!