Jump to content

Oliefilter vraag kan een oliefilter van een st1100 op een st1300 en omgekeerd?

De vraag stel ik omdat ik aan een honda sevenfifty bezig ben model rc42 bwj 1999 en ik heb hier nog een paar origineele oliefilters voor liggen.

De draad en diameter ziet er hetzelvde uit mar de lengte is korter van de 1300..

Vraag nu zal dit werken zonder probleem of toch beter de st1100 of rc42 oliefilter gebruiken op de rc42?

ST1100 en rc42 oliefilters zijn dezelvde ter info.

Featured Replies

Lees dit goed !

Een oliefilter heeft en belangrijke taak echter als deze verstopt raakt moet er een klepje intern de olie flow in stand houden.

Dit is het belangrijkste verschil tussen de div filters op schroefdraad na.

De st 1100 heeft als voorbeeld (volgens Hiflo) een HF 303 en de ST 1300 gebruikt een hiflo 204

originele nummers wijken af maar dat is vaker tussen verschillende motorfiets modellen immers, ze zien er ook anders uit.

echter ze hebben de zelfde relief pressure valve dus ja, je kunt deze uitwisselen en dit wordt ook bevestigd als je bijv een Mahle filter zou kiezen want deze hebben voor de st modellen maar 1 bestel nummer

Dit is de technische uitleg voor je vraag en waarom je deze verschillende filters zondermeer zou kunnen uitwisselen tussen deze motorfiets modellen

Echter wat ga je doen?

kies je voor een onderbouwde keuzes of kies je voor gevoel en plaats je toch dat andere onderdeel wat volgens het boekje zou moeten.

met bijv een mahle filter zou je die keuze niet eens hebben.

• Author

oliedruk verschil ?De ST1100 op de ST1300 en omgekeerd is dus niet aangeraden ok.

Op internet toch al iemand gevonden die met de langere st1100 oliefilter op een st1300 geëxperimenteerd heeft zonder brokken te maken .

Experimenteren is leuke bezigheid, maar je bent een rund als je met je Pan stunt.

Onderdelen worden niet voor niets met nummers aangegeven.

Als je zo nodig moet “rommelen”, alles is op eigen risico, zelfs na een tip op dit forum...

Begrijp het resultaat uiteindelijk niet! Waarom experimenteren met een onderdeel van €8. Maar het zal een doel hebben!
  • Moderators

Je hoeft niet te experimenteren , het is gewoon een feit dat heel veel types motoren dezelfde filtersoort gebruiken .

Zoals Waffie al eerder uitlegde.

Of je nu een Mahle , K-N , Hiflo of champion oliefilter gebruikt ,maakt niet uit. Ze zijn allemaal goed.

Maar als je twijfels hebt , dan neem je gewoon een " originele " Honda oliefilter. (betaal je wel heel veel meer voor)

Honda maakt echter geen oliefilters , deze worden gewoon bij een bedrijf besteld, en in een duur Honda doosje gedaan.

• Author

Het gaat em erover dat de winkels dicht zijn vandaag en morgen en of het erg is om een kleinere oliefilter te monteren die ik liggen heb ipv de iets grotere die ik niet liggen heb.

[automerge]1546280368[/automerge]

Donderdag ga ik om de juiste naar de winkel.Gelukkig nieuwjaar allemaal en de beste wensen.

Edited by C110

beste,

Het filterpapier zit opgevouwen in de cartridge en vanaf de buitenzijde is niet te zien of het papier oppervlak van bijv de HF 303 groter of kleiner of misschien wel gelijk is aan die van de HF 204

als voorbeeld noem ik de transalp xl 600 V die een HF 303 heeft maar de varadero XL 1000 V een HF 204 gebruikt

terwijl de varadero toch echt meer longinhoud heeft .

soms lijkt het op iets maar is het toch anders.

ik gebruik voor alle honda's al meer dan 35 jaar een autofilter van mazda , een filter is een filter

beste Marccc

Met een dergelijke kreet kan ik helemaal niets,

en andere waarschijnlijk ook niet

ten eerste er staan onwaarheden in.

en ten tweede getuigd een dergelijke kreet van weinig onderbouwing

want niet ieder filter is gelijk

grootte, pressure valve, full flow of bypass filter, schroefdraad om zo maar enkele variable te noemen

• Moderators

Dit schreef Marccc op

8 nov 2013

ik gebruik al sinds de eerste Pan uitkwam , voor de

-st1100

-st1300

-gl1500

-gl1800

-en er zijn nog VEEL meer andere Honda modellen ,,, dezelfde filter en dat heb ik 25 jaar geleden geleerd van een grote Honda dealer . de draad is hetzelfde de doormeter is hetzelfde

het enige wat soms verschilt is de lengte van de verschillende filters ( max 7 mm ) is een paar ml verschil in olie

ik gebruik sindsdien een autofilter ( net dezelfde filter als van Honda maar veel goedkoper ) , ook op aanwijzingen van diezelfde Honda dealer !!!!.

het merk van filter van NIPPARTS filternummer ; J1317004 ik koop ze per 50 stuks en betaal 4,50 € per stuk .

ik weet hier gaat kritiek op komen , van dat mag niet enz want die filters zijn binnenin anders enz enz enz

maar denk je nu echt dat Honda zijn filters zelf maakt ??? maar ze verkopen ze wel aan 16 € per stuk !!!!

@Tukkerpan, eenvoudig maar overduidelijk filmpje. Hoeft ook niet ingewikkelder te zijn, want dan begrijp ik het toch niet.
beste Marccc

Met een dergelijke kreet kan ik helemaal niets,

en andere waarschijnlijk ook niet

ten eerste er staan onwaarheden in.

en ten tweede getuigd een dergelijke kreet van weinig onderbouwing

want niet ieder filter is gelijk

grootte, pressure valve, full flow of bypass filter, schroefdraad om zo maar enkele variable te noemen

hoy waffie

je kan niets met deze kreet ???? er staan ONWAARHEDEN in ????

en denk je nu echt dat ik een filter met een verkeerde schroefdraad ga monteren ???

het filter dat ik gebruik is allereerst goedkoop omdat ik ze per 50 stuks bestel , wat niet wil zeggen dat het slecht is .

verder hoef ik jou kreet ook niet !! er is gevraagd naar iedereen zijn mening en ik heb deze ook gegeven .

vind je dit niets , voor mij geen probleem , ik heb maar een mogelijkheid aangereikt .

de kreten hoef ik niet , weet jij de pressure valve , full flow , bypas filter , schroefdraad , enz van jou filter die je besteld ???

de groeten , marc

Ik begrijp uit het filmpje van the Coolwall dat je veel keuze heb aan filters maar dat ze toch niet allemaal even goed zijn.

Het Ali filter kwam niet op de laatste plaats maar als je de "prijs" score niet meetel is het daarmee wel droevig gesteld.

Geef mij wat betreft een olie filter toch maar kwaliteit in plaats van de prijs.

beste marccc,

Men leest graag zoals men denkt dat het er staat

Maar dat hoeft zeker niet de streking te zijn waarover ik spreek

Een mening is prima, maar op een forum wordt een mening gauw gelezen als een feit

Ik heb er ervaring mee.

De stelling dat ieder oliefilter gelijk is daarom klinklare onzin.

en op jouw vraag.. ik ben inderdaad in de gelegenheid om iedere spec van welk filter dan ook (A merken) op te zoeken, en zodoende kan ik ook melden dat het door jouw gebruikte nipparts filter( zoals bijv OC 195 Mahle) een anti drain valve heeft,

dit zit niet op het filter specifiek bedoelt voor de motorfiets

Of een dergelijke afwijking schadelijk is.

tja dat weet je pas als je het motorblok demonteert en controleert

Maar het feit dat het niet wordt aanbevolen als vervanger door welke fabrikant van oliefilters zegt misschien genoeg

ondanks dat alle andere zaken wel gelijk zijn aan het filter voor de pan (Mahle OC 575)

en over jouw voordeel van 50 stuks,

Ook de door jouw genoemde prijs is niet de gangbare verkoopprijs( € 7 t/m € 12,-) maar een pprijs waarvoor hele andere condities gelden.

namelijk 50

En om deze gangbaar te verbruiken ben je ca 600.000 km verder

Of dat dan nog een goede koop is,

daar weet jij alleen maar het antwoord op.

maar niet boos zijn.. het is ook mijn mening

waffie

natuurlijk gebruik ik deze filters niet zelf , en ga geen 600.000 km per jaar rijden.

ik werk al meer dan 35 jaar aan motoren en gebruik deze filter ook al even lang .

er zit zelfs 1 st1100 bij met 380.000 km en deze is nog steeds in zeer goede staat , geen olieverbruik enz .

het enige dat hier aan vervangen is ze-zijn klepplaatjes en een hoop dichtingen en altenator .

dus schadelijk zal de filter niet zijn .

iedereen doet natuurlijk wat hij wil en ik doe dat ook ., over en uit .

[automerge]1546814573[/automerge]

hoy waffie

waarom deel je deze info niet hier op het forum . ik zou graag de technische gegevens krijgen van mijn filter en een echt motorfiets filter ( het nipparts filter J1317004 dat ik gebruik heeft niets trouwens te maken met jou voorgesteld mahle oc575 , dus die vergelijking gaat niet op )

omdat jij hier toch in de gelegenheid voor bent . wie weet bekeer je mij ook !!

vr gr marc

Edited by marccc

• 2 weeks later...
  • 2 years later...

Dat is een oude post en we hebben weinig of niets aan deze mededelingen, behalve dat het volgens Purolator of M.A.N op de beide Pan kan. Er zijn altijd verschillen in de bouw van het zelfde merk filters, dus of het überhaupt past is hooguit leuk. Dat staat hier boven ook ter lering geschreven maar ik kan behalve dat nog wel een "boekje open doen" over Purolator, als u dan duidelijkheid probeert te geven over wat er in de PL14612 zit. Er is hier namelijk, bij mijn weten, niemand die omhoog zit met één of meerdere van de PL14612 filters. PL14610 en PL10111 passen eveneens. Als ze nog te krijgen zijn.

Purolator PL14610: This is how an oil filter should be made.

The anti-drainback valve is double the thickness of any other here, and obviously seals very well.

The media is the best available, and there's a lot of it. The bypass valve is made from a laser-cut piece of stainless steel,

and just can't bind or jam.

Purolator PL10111 has no bypass, contains more media.

We zouden dus in principe het filter van model PL14612 niet moeten willen, omdat nooit duidelijk is wat er in zit en waarom. Wat zijn de keuzes of zie je liever af van de wetenschap dat er wel of geen druk beveiliging werd ingebouwd? Je gaat niet zomaar een ander oliefilter kopen dan voorgeschreven. De hoogte is vaak ook anders en dat luistert nauw want je wil er ook een kap omheen doen voor de montage. Verschillende merken en modellen zijn een centimeter of meer langer dus dat zoekt niemand. De leveranciers zitten daar niet mee, ze kunnen het ook niet weten en vermelden beide modellen toch. HF204 voor de ST1300 is 65 millimeter hoog (zonder rand ribbel en onderstuit rand) en de HF303 voor de ST1100 73 millimeter (zonder rand ribbel en onderstuit rand). Ik heb niet meegemaakt dat dit verschil geen probleem is want de kap, met de daar op gelaste bout, kon er altijd slechts in een bepaalde stand op en af en met de hand vastdraaien is niet verstandig. Zelfs gevaarlijk want ze zitten zo nog niet goed vast en je gevoel kan je een keer in de steek laten.

De OEM filters zijn nog voldoende leverbaar en ik heb de HiFlo HF204 voor de 1300 pas nog gekocht voor €8,50 en thuis bezorgd. Dat is een ouder en ook wat ongebruikelijk type maar was voorgeschreven op drie van mijn achtereenvolgende Japanse motoren. Ik hoef geen andere motorfietsen meer want ze waren prima en ze zouden in de fabriek moeten weten wat er bij past. Houd je aan het filter wat voorgeschreven is voor de 1100 of de 1300 en probeer op eigen inzicht en voor eigen risico een andere.

KN204 Hoogte 75 mm. (+10 mm.) en KN303 hoogte 85 mm. (+12 mm.). Al weet ik niet of dat tot aan de basis of inclusief de rand gemeten wordt.

Edited by Knorretje

wat een geneuzel zeg (in z'n algemeenheid) in dit (oude) topic..

Honda schrijft voor (bijna) al zijn 2 en 4 cilinders hetzelfde oliefilter voor (al jaren, voor ruim 2500 individuele modellen en jaargangen), ik heb nog nooit een Honda gezien/meegemaakt die aan een gebrek aan olie (druk, filter) bezweek.. Wél aan verkeerd gebruik van de eigenaar (lees mishandeling van het materiaal of achterstallig onderhoud), maar dat kun je niet toeschrijven aan de fabrikant..

Een besparing van 5,- t.o.v. een OEM variant vind ík dan weer een verkeerde besparing. In mijn omgeving heeft dat al eens geleid tot grote storingen aan materieel (montage imitatie luchtfilter t.o.v. een originele door voertuigeigenaar), maar goed daar waren ze naar een week zoeken (met het huidige werkplaatstarief én technische ondersteuning van de importeur) ook wel achter.. Dat kost dan iets meer als de besparing tov origineel...

just my 2 cents...

@Knorretje de PL14610 is simpelweg het langere broertje van de PL14612 met dezelfde prima specificaties ...

Deze zit op mijn fiets. Niet omdat hij goedkoper is dan de Honda OEM maar omdat de onafhankelijke reviewers evenals de gebruikers unaniem lovend zijn over de (bouw)kwaliteit, zelf nu hij in China wordt gemaakt.

Ze zijn er al jaren gek op binnen het ST-Riders forum en niemand heeft er problemen door gekregen.

Je schroeft er zelf een goedkope HiFlow onder (want WCeend) tewijl je afsluit met "houd je aan het filter wat voorgeschreven".

Als je leest wat er over de (bedenkelijke) kwaliteit filter materie van Hiflow wordt geschreven zou je vooral dat merk niet onder je Honda ST fiets moeten willen schroeven.

Wat je dus ditmaal met een ellelange woordensoep wil bereiken méér dan hardop in jezelf praten?!

@Oooosterling wat je zegt is helemaal prima.

Waarom zou je willen bezuinigen op onderhoud?!

Goedkoop is duurkoop.

Maar als kwaliteit alternatief niet (te)veel hoeft te kosten dan go for it.

Jappart heeft het druk zat en Tourmax, Nippon etc aftermarket vliegt over de toonbank.

Edited by Tiesemans

@Tiesemans Lees dan goed want ik citeer overwegend lovende woorden over Pulolator en wil alleen weten dat er verschil is. Wat probeert u nou te verdedigen?

Het lijkt op karaktermoord wanneer u schrijft dat ik afsluit met iets anders dan "Houd je aan het filter wat voorgeschreven is voor de 1100 of de 1300 en probeer op eigen inzicht en voor eigen risico een andere." Ik accepteer geen verwijten als: Je schroeft er zelf een goedkope HiFlow (-w red.) onder (want WCeend) tewijl (terwijl red.) je afsluit met "houd je aan het filter wat (is red.) voorgeschreven". (... red.) Dus ik meld mij af voor notificaties op dit waardeloos geworden topic en lees het niet langer. Ik heb hier ook al spijt van. Als u niet kan of wil schrijven doe het dan alsjeblieft niet of stuur mij een persoonlijk bericht.

Guest
This topic is now closed to further replies.

Important Information

koekje ? wel twee handen aan het stuur We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.