Jump to content

Het is weer zover, na 13000 km is m'n voorband op.

Nu ligt er een Bridgestone T30 op, waar ik redelijk tevreden over ben. Prima weggedrag in de regen en pas bij ongeveer 10000 km begon de band voelbaar te lijden onder de vele snelwegkilometers.

Nu lees ik goede verhalen over de metzeler z8, maar deze zou niet (meer?) leverbaar zijn volgens de site van metzeler.

En Bridgestone heeft een nieuwere battlax in de T31.

De vraag is eigenlijk of iemand daar ervaring mee heeft, of dat er eventueel nog een andere band is die het overwegen waard is?

Belangrijk is wel dat de band onder alle weersomstandigheden vertrouwd moet aanvoelen, en liefst ook weer een fatsoenlijk aantal kilometers mee moet.

Iemand?

Ik ben benieuwd!

Featured Replies

• Author

Op de site van Michelin kom ik niet verder dan de 3.

Ziet er niet onaardig uit trouwens.

Wat mee wel opvalt is dat alle banden die ik tot nog toe gezien heb een loadindex hebben van 58 (236 kg) of zelfs minder, terwijl een ST1100 met z'n dikke 300 kg incl. berijder hier met stevig remmen toch zeker over heen zal gaan. Of begrijp ik dat dan weer niet goed?

Beste,

Iedere banden keus moet vooral passen bij jouw motorfiets maar vooral jouw rijstijl,

En uit jouw topic lees ik dat je veel snelweg rijdt maar ook dat je op een st 1100 rijdt.

En door dit motormodel is de keus beperkt (maatvoering)

Dan valt de Michelin al af (ondanks de goede ervaringen van portupan).

Ik zou graag willen weten welk model je hebt(er zijn 2 verschillende voorwiel maten mogelijk)

110/80 18 en 120/70 18

En met de load index zit je inderdaad verkeerd te denken, je hebt immers 2 wielen

en de belasting op een band bestaat uit veel meer factoren

Factoren waar je als rijder je echt niet druk over hoeft te maken.

(heeft de fabrikant van de motorfiets en anders de fabrikant van het rubber al gedaan)

ik lees het graag

Ik lees even met interesse mee, de pilot road 4 heb ik idd geen achterband voor kunnen vinden. Ik heb nu de bt23 erop (zo gekocht) :oh no:
  • Author

K heb en van allereersten, volgens de modelcode bouwjaar '89. Volgens het typeplaatje' 90. Volgens het kenteken (1e toelating) echter '96.

Het voorwiel dat er onder hangt draagt een productiestempel van ' 96, en er ligt een 110/80-18 band omheen. Beantwoordt dat je vraag, Waffie?

Wat m'n rijstijl betreft: Ik rijd inderdaad veel snelweg. De pan is m'n dagelijkse vervoermiddel. Dus ook als het nat en / of koud is. K hou best van doorrijden, maar trek geen vonken in de bochten....

[automerge]1544995233[/automerge]

Toen ik de mijne kocht lag er ook voor en achter de BT23 onder Ray, bijna nieuw. Voor heb ik er na ongeveer 5000 km af laten halen, was helemaal vervormd. Ik kon geen bocht meer om, ging aan mezelf twijfelen, dacht dat ik niet meer durfde. Dat bleek gelukkig na het vervangen van de band mee te vallen. De achterband heb ik wel helemaal af gereden zonder problemen.

Edited by W. Boom

Ik ben geen voorstander van verschillende banden merken en zeker niet met een merk als Metzeler.

Dus dan de volgende vraag:

welk merk ligt er op je achterwiel ?

Als dit Bridgestone is, zou ik je zeker adviseren om dit merk wederom als voorband te kiezen,

echter welk type hangt misschien weer af in hoeverre je achterband heen is.

ik adviseer je graag en wacht je antwoord af,

mvg ad

• Author

Bedankt voor je reacties Ad.

Achter ligt er een T30 EVO onder van ongeveer 6500 km oud. Die mag nog ff blijven dus!

Als het advies is trouw te blijven aan Bridgestone is de vraag dus vereenvoudigd tot T30 of T31.

Nu komen we op de rijstijl....

Ik neem zonder meer ook de kostprijs mee in het verhaal,

De maatvoering is een vast gegeven maar als we onze rijstijl onder de loep nemen mogen we ook afvragen of die band bij je past maw heb ik die nodig

en dan kunnen we kiezen voor een bt 16, bt 23,T30 T30EVO of uiteindelijk een T 31

Deze keuzes hebben allemaal hun prijs.

Vele zullen hun gevoel laten spreken en willen op papier het beste wat er te vinden .

En tegen gevoel kan ik niet op schrijven.

het instapmodel kun je gemonteerd wel vinden voor ca 100,- los wiel en het topmodel ca € 130,-

tussen de T 30 en T 31 zit haast geen verschil in uiteindelijke prijs

ik hoop dat je er iets mee kunt

Edited by waffie

Zelf heel erg tevreden met Michelin Road Pilot 4 GT op de 1300. Minder te spreken over de Bridgestones T31 GT.

Maar goed heeft allemaal met rijstijl, rijgedrag, etc.

Ik zeg: Waffie is de man!

Over banden raak je nooit uit gepraat ,maar bij deze mijn ervaring.

Zelf maar dat is persoonlijk rijdt ik altijd met BT banden.

Laatst mijn 110/80/18 verwijderd en nu een 120/70/18 laten monteren had ik veel eerder moeten doen .

Dat de snelheid meter iets afwijkt geen probleem kijk toch op de gps .

:xmas:

Op een velg met standaard een 110/80 ZR 18 past ook heel goed een 120/70 ZR 18 omdat de velg breedte op de latere modellen niet is veranderd

Edited by waffie

• Author

Alleen de verhouding in de opnemer van de kilometerteller is anders toch? De velg is volgens mij precies gelijk.

Als ik het goed begrijp is 120/70 de maat voor de latere modellen?

Wat is het verschil met rijden, ijskonijn?

de snelheidmeter wijkt altijd al af (geeft teveel aan) en uiteindelijk gaat het om de afrol afstand en die is met een 110/80-18 en een 120/70-18 nagenoeg gelijk omdat de sectie hoogte van de 120/70 lager is
  • Author
@ Marquez, Als je het draadje gevolgd had had je gelezen dat ik niet recreatief rijd, maar dat de pan m'n dagelijkse vervoer is. Daarnaast hebben banden grote invloed op hoe de motor aanvoelt en reageert op weg. Dus ja, banden zijn heel belangrijk. Ik betaal graag een paar tientjes meer als dat betekent dat mijn fiets fijner stuurt of zekerder aanvoelt in de regen. Daar heb ik namelijk iedere dag plezier van.
  • 3 weeks later...
Vandaag voor Bridgestone T31 laten monteren. Met de voorgaande T30 EVO heb ik het toch wel 19k uitgehouden maar nu was hij echt op qua profiel en vlak afgesleten in het midden

Goh, das toevallig @DuinPan, Ik heb dat gisteren ook gedaan: een verse T31 op het voorwiel laten zetten! Die oude T30 heeft het op mijn 1300 een zeer nette 23.117 km vol gehouden!

De T30 is een zeer fijne band op de ST1300. Altijd de volle vertrouwen in gehad. Nooit geen eng momentje meegemaakt met deze band. Sturen als een scheermes.

Het profiel was gesleten tot aan de slijtage nokjes maar was in het midden vd band wel aan het cuppen. Tot de laatste 200 km was hier niks van te merken. Toen ik laatst het stuur los liet, begon mn schat flink met haar kop te schudden. Ten teken dat ze nu toch echt een nieuw schoentje aan de voorzijde nodig had :). Nu heb ik er dus de nieuwe T31 op laten leggen. Hier kan ik nog niks over zeggen, omdat de 1300 een grote beurt ondergaat.

IMG-20190105-WA0000.thumb.jpeg.c261fd6a99dc12a8945700ca2a6a2359.jpeg

Heb er 20000 met de roadsmart 3 gereden. Als pionier op het gebied van “steek bridgestonebanden als ritueel in de fik”, gewoon voor elk ander merk gaan. Desnoods alleen op je velg rijden
Haha @Dennis , ik verwachtte al zo'n soort reactie! Pas je wel op met je rituele verbrandingen van Bridgestone banden, dat is niet milieubewust, straks heb je een nieuwe (straf)beschikking aan je broek... :Lol:

Haha @DuinPan, niet in die maat nee.

@Dennis. Ach de discussie bandenmerk is net zoiets als Ajax/Fijenoort, wit/zwart, Garmin/TomTom, 1100/1300, blond/kaal. Tis een gevoel, zit tussen de oren. En ik ben helemaal Happy met Bridgestone. Drinks