Jump to content

Vorkolie SAE 7.5 vs SAE 10.

Na 25000 km te hebben gereden met Hyperpo's in de voorvork ga ik binnenkort deze olie verversen.

Standaard zit er SAE 7.5 in , die zat toen bij dat pakket.

Ik heb hier nog 2 ongeopende SAE 10 bussen dempingolie liggen van voor ik de Hyperpro's had aangekocht.

Nu wil ik die 7.5 vervangen door 10 en heb even gevraagd aan Hyperpro hoe dat dan zit .

De standaard luchtkamer is 160 mm en met SAE 10 erin zal hij iets meer demping hebben.

Nu wat is iets meer demping , voel je dat echt ?

Is misschien niet zo gemakkelijk om uit te leggen maar wie doet een poging ?

Je kan ook zeggen , ach koop gewoon 7.5 en alles blijft bij het oude en ik heb geen klachten over de demping maar dan blijven die 2 bussen met SAE 10 staan en das een beetje zonde.

Featured Replies

10 is iets dikkere vloeistof dan 7,5. Dat gaat derhalve iets moeilijjker door de kanaaltjes in je vorkpoten.

Dat geeft dus een iets zwaardere demping.. Logisch als wat.. Verwacht er geen grote verschillen in...

hallo Erwin,

Probeer voor te stellen dat vering bedoelt is om de wielband combinatie het weg verloop te laten volgen incl al zijn oneffenheden.

De interne veer drukt de voorvork weer omhoog maar de olie vertraagt het inveren ervan als er oneffenheden op het wegdek te vinden zijn

Dit gebeuren dient voldoende snel te plaats te vinden omdat anders de vering kan vastlopen in zijn eigen functie

De olie heeft dus toch een belangrijke functie en hyperpro heeft daarbij een een dikte gekozen van SAE 7,5

Ik persoonlijk heb het met deze dikte aanduiding (ik bedoel SAE) altijd moeilijk.

ISO normalisatie zou veel beter zijn want deze is exact en daarmee is iedere andere voorvork olie beter te vergelijken

Veel merken wijken dus af in ISO maar zijn wel gelijk in SAEUnknw

Hyperpro vermeld nergens zijn ISO waardes dus we kunnen het feitelijk niet vergelijken met iets anders

(zie lijst)

overigens kun je zonder noemers waardige effecten een mix maken om daar mee een aangepaste dikte te krijgen bijv 1 ltr 15 + 1 liter 5 = 2 liter 10

en in tegenstelling wat anderen vinden moet je bedenken dat jouw huidige dikte 7.5 geüpgraded word naar iets dat theoretisch dat 25 % dikker is.

Dat is in mijn optiek niet een beetje en zal zeker effect hebben.

Jij bent zelf ook al niet echt zwaar van gewicht dus mijn vermoeden is dat het comfort iets af zal nemen en de ingaande demping trager

Maar dat hoeft geen probleem te zijn !!

want als het wegdek waar jij je meestal op begeeft voldoende strak is zul je een rustigere motorfiets ten aanzien van de vering krijgen maar je zult wel iets meer feedback ervaren

heb wat naslag werk toegveoegd

voorvork olie dikte vergelijk.pdf

Veringtest HK 2005.pdf

• Moderators

Erwin,

Even iets praktisch, hoeveel weeg je en wat is je rijstijl? dat zijn wel twee basisdingen die je moet weten voor je hier een antwoord op kunt geven, daar hoef je geen verhaal van de brotherhood van mijn Amerikaanse collega's (Society of Automotive Engineers, oftewel SAE) over te lezen hoor.

Je kan een flesje SAE 5 kopen en die met een flesje SAE 10 mengen en je hebt SAE 7.5. Na overleg met Paul, Hyperpro Werkendam, doe ik dit ook.

Een fles SAE 7.5 is volgens mij niet te koop.

Dank en waardering voor de lering uit dit draadje, ik antwoordde enigzins pragmatisch.

Ik had werkelijk niet verwacht dat dat zo nauw luisterde.. Zou er zelf namelijk minder strak in zitten..

Precieas waarom ik lid ben geworden van deze geweldige club.

Bedankt allemaal, ik zal me voortaan (proberen te) gedragen..

Enkel iets om over na te denken:

hyperpro noemt een bepaalde dikte als meeste geschikt terwijl ze enkel een upgrade model hebben voor de interne veer (dat stuk metaal).

Nu doet de veer niet echt veel meer dan de motorfiets terug omhoog helpen drukken na het inveren.

De olie bepaald vooral de snelheid van dat inveren.

De kracht benodigd om 1 mm in te veren + de tegendruk van de olie en die dus langzaam door gaatjes vloeit,geeft een zekere ingaande demping en de combinatie van terugveren met wederom die terug vloeiende olie een uitgaande demping.

Dikkere of dunnere olie varieert deze snelheid in samenhang met een luchtkamer (last defence tegen doorslaan).

Datgene wat Hyperpro voorschrijft is een advies op hun eigen ervaringen.

Maar gevoel is niet in een hokje te zetten en derhalve zullen ook de ervaringen van het individu verschillend zijn.

een beetje experimenteren kan zeker geen kwaad maar schrijf op wat je hebt gewijzigd.

Het is dan simpel om weer terug te gaan naar de originele setting.

En of dit Honda is of Hyperpro of welk merk dan ook.

veel olie pezier gewenst

280709mic-.thumb.jpg.ba861b4fe1c551422e364ffcd020cfca.jpg

Edited by waffie