Jump to content

Hoi allen,

Is er een manier om de ABS te deactiveren? Er zit op mijn ST1100 hiervoor wel een knop voor de TCS maar niet voor de ABS.

Ik zou graag de mogelijkheid hebben de ABS naar wens aan-of uit te zetten.

Featured Replies

Ja, waarom dat dan? Sommige willen juist dat het aanblijft maar hebben er storingen aan en willen dan de unit verwijderen. Mogelijk bedoel je zoiets ??
  • Author

Puur eigen gevoel.

2 jaar terug op weg met m'n FJR1300 bj 2009 ( inmiddels verkocht) reed ik heuvelaf op een blinde rechter bocht af.

Door een wegomleidig ag.v. een ongeluk reden er flink wat autobussen op dat stuk weg, dus ik besloot tijdig af te remmen om niet geraakt te worden door een royaal de bocht nemende touringcar o.i.d. het was er vrij smal namelijk.

Helaas volde ik alleen het pulsen van de ABS maar geen vertraging. Ik reed toch nog zo'n 70 kmh en had maar een paar opties.

1 proberen de bocht door te komen :thumbdown: en hopen dat er niks aan komt want ik ging hoe dan ook onderuit.

2 motor platleggen (makkelijker gezegd dan gedaan ) en hopen dat er niks aankomt.

3 rechtdoor een brandweg op en maar hopen dat er niks aankomt.

Dat laatste dan maar gedaan.

Nadat ik uit het moeras waarin ik beland was gered ben, zijn we teruggegaan om te kijken of er olie of grind etc op de weg lag maar die was brandschoon. De ABS heeft dus gedurende zo'n 50 à 60 mtr het remmen verhinderd.

Reactie deskundigen? Tsja vreemd, pech, dat kan niet... etc.

Naderhand geen fouten in de ABS of de remmen te ontdekken, de rest van de vakantie heb ik verder zonder problemen kunnen rijden.

Ik schakel het dus liever uit als ik dat wil. Bijv. als ik liever onderuit ga dan een ravijn in rijden met een flinke gang. :biker:

B, ik kan me heel goed vinden in jouw redenering.

Ik heb het zelfde gevoel op de motor, maar ook in de auto. Een onbekende macht neemt zaken over waar je dus zelf geen grip meer op hebt.

Zelf ben ik ook al eens onderuit gegaan door het initiatief van de ABS.

Ik volg dit topic met belangstelling om voor mezelf ook keuzes te kunnen maken.

Ik zie dat anders.

Denk je beter te kunnen remmen zonder abs?

Misschien wel als je je lichaamsdelen gebruikt als remblokken.

• Moderators

@Manus het is algemeen bekend dat als je een goede beheersing hbet dat je zonder abs sneller remt en een kortere remweg hebt.Met abs voorkom je dat de wielen blijvend blokkeren en zodoende kan je nog sturen en ga je minder gauw op je bakkes.

Alleen als ik dit hierboven lees heb je of niet geremd[ of niet hard] of voor je gevoel gebeurde er niks omdat je in een spannende situatie zat.ik bedoel die dbs fietsen remmen als een malle.

• Author

Ik had de tijd om meerdere malen opnieuw aan te remmen. Zelfs afwisselend voor en achter of tegelijk.

Maakte geen verschil, de ABS greep in.

vandaar mijn idee dat het er wel spekglad moest zijn o.i.d.. Niet dus, het was mooi droog ruw asfalt.

Zonder ABS had ik waarschijnlijk niks gemerkt.

• Moderators

Het 'falen' van de ABS kun je ook wel eens hebben op een verharde weg met een rare kuil of bobbel, bij hard remmen (zonder in werking treden van ABS) hikt je ABS bij zo'n hobbel/bobbel even.

Je eigen grenzen en die van de machine niet overschrijden.

Dus uitkijken wat je doet, je snelheid aanpassen. (anticiperen)

En proberen maximale remkracht te halen uit je remmen , zonder dat je ABS in werking schiet.

Maar als je jouw ABS toch wilt uitschakelen , kun je dus een schakelaartje op het stuur plaatsen.

Bij ABS uit gaat netjes het indicatie lampje branden in het dashboard.

Het indicatie lampje geeft dus de status aan. (reminder)

Het is wel even zoeken naar de signaaldraad bij de ABS unit, je wilt natuurlijk wel de juiste draad doorknippen.

Kijk hiervoor op het bedradingsschema voor de juiste draad (staat in downloads)

Ik vind wel dat er hier appels met peren vergeleken worden.

Wat baksteen meegemeekt heeft is natuurlijk helemaal geen goed functionerend ABS systeem geweest maar een maffe storing. Op zich al alarmerend genoeg, en ik kan me de nachtmerries wel voorstellen!

Om een falend systeem dan als voorbeeld op te voeren voor het bekende oude, en achterhaalde, argument dat men zonder ABS kortere remweg heeft vind ik geen logische redenering.

Testen hebben 'vroegah' aangetoond dat een getrainde motorcoureur een kortere remweg had dan een vergelijkbare ABS fiets, als hij er even op geoefend had en een perfect gecontroleerde maximale remming kon uitvoeren.

Bij een potentieel ongeluk krijgt niemand de gelegenheid er eerst even op te oefenen, het overvalt je en je reageert instinctief door datgene te doen waar je op getraind hebt. 99% van onze remmingen zijn helemaal niet perfect gecoordineerd of maximaal, dus wat gebeurt er in een ongeluk? Een sub-optimale remming. Zo logisch als wat. We vergelijken ons maar wat graag met motor coureurs maar in werkelijkheid zitten zij toch echt op een ander plan...

• Administrators

Sja, beetje een vreemd verhaal. Maar of dat met een schakelaartje wordt opgelost? Wat is dan het idee? Je komt in een soortgelijke situatie en zet dan terwijl de workload 300% is ook nog even je ABS uit zodat je de bocht haalt? Dan gaan je motorskills de mijne vér te boven . .

Ik was er niet bij dus kan alleen maar reageren op wat ik hier lees. Het voelt een beetje als de oom van de zwager z'n nicht d'r vriend die z'n leven redde omdat hij geen autogordel omhad. ABS is in meer dan 99.99% van de gevallen een (aanzienlijke) verbetering van je kansen, maar het valt niet uit te sluiten dat in een zeer minimaal aantal gevallen het ABS in iemands nadeel heeft gewerkt - maar dit is wel de eerste keer dat ik daarvan iets hoor of lees.

Voordat je de schaar in de kabelboom zet zou ik toch ook eerst even informeren wat je verzekeraar van dat plan vindt.

Ik hoop dat we baksteen ervan kunnen overtuigen dat een dergelijke modificatie niet veel bijdraagt aan de perceptie dat rijden zonder abs meer zekerheden bied.

Overigens is het al een vreemd vergelijk om tussen een FJR uit 2009 en een ST 1100 conclusies te trekken

De remklauwen van de fjr zijn subliem , zeker in vergelijking met die van een st 1100.

Echter daar waar honda als voorloper op het ABS al het dual brakesysteem gebruikte kwam abs als aanvulling daar nog bij.

Overigens gebruiken de 2 merken wel een verschillende manier van detectie

Maar ook ik blijf het een vreemd verhaal vinden.

Ieder remsysteem is 2 voudig uitgevoerd

( voor en achter) en indien er abs storingen zouden zijn hoort het reguliere remsysteem nog steeds te werken,

maar wat als de ondergrond inderdaad spekglad is geweest .

misschien het wegdek of misschien de band die snikheet was geworden(rubber kan ook vloeibaar worden.

Of waren er problemen met zoiets als een Vapour Lock

of dat er afwijkende krachten aan de rol zijn geweest (dalend en stijgend in combinatie met afremmen enof optrekken geven andere gevoelens)

Dat zal altijd speculeren zijn.

feit is wel dat de maximale vertraging zelden benut, en daarmee is direct ook aangegeven dat het abs systeem zelden echt aangesproken wordt.

Iets wat we vaker zouden moeten proberen.

Maar nogmaals... ik zou een goed werkend abs altijd als back up aan laten staan.

Edited by waffie

• Author

Bedankt allen.

Ik heb wel begrip voor jullie argumenten.

Mijn idee was dan ook alleen dan de ABS uit te zetten als het alternatief slechter uit valt. bijv. zonder remmen het ravijn in rijden.

Vwb de verzekering, dat ga ik navragen. Maar ik krijg geen korting omdat de ST ABS heeft, dus ik ga ervan uit dat het ze (nog) niks uitmaakt.

Toen het woord verzekering viel.. had ik al een gevoel van daar gaan we weer.

we hebben een eigen verantwoordelijkheid en ik vind het niet passend om die bij een ander weg te leggen

als het fout gaat

preventief en defensief zijn woorden die dan een extra betekenis krijgen

mvg ad

Hoe lang zat die remvloeistof in die FJR?Want het lijkt en perfect voorbeeld van water/vocht in het remsysteem,omdat het bij een afdaling gebeurd dus je remmen worden heet het water kookt,en je hebt geen of weinig remmen meer.
  • Author

Mechanisch was hij in prima staat. Net een beurt gehad, alle vloeistoffen vervangen helemaal doorgesmeerd. (zelfs de achtervering link).

Ik ben een beetje OCD wat dat betreft.Pleasantry

Gewoon doen wat je goed dunkt. Jouw geval geeft twee uitersten aan.

Je baseert je keuze aan jouw eigen referentie, dus verstandig in jouw perceptie.

Ik vind er iets van, maar daar heb je vanuit jouw visie terecht geen boodschap aan.

Nu maar hopen dat je keuze je geen windeieren legt als het er op aan komt...

Voorstaande gelezen te hebben ...... Vanuit mijn tijd dat ik BMW reed zag en hoorde je niet anders dan meldingen van aanpassingen / uitschakelingen van de ABS pomp of de aansturing ervan. Als het tussen de oren zit "spreekwoordelijk" gewoon uitschakelen dan.
@Baksteen Heb je wel eens geprobeerd om het ABS op de 1100 te laten ingrijpen. Ofwel heb je al eens zo hard geremd dat het ABS ingreep? MIjn ervaring is dat je echt heeeeel hard moet remmen voordat het ABS in werking treedt. :Smile:
Ik heb geen abs op m'n 1100, maar het is mij al een paar keer gelukt om een wiel te laten blokkeren hoor, zowel achter als voor. Op nat wegdek is dat heus niet zo moeilijk. Tot nog toe gelukkig wel rechtop gebleven.
Motor is gekeurd met abs dus nooit uitschakelen, het moet werken, en leer er mee omgaan, dus, niet bang zijn om hard te remmen veel oefenen.
  • Author

Het moet werken, tsja. maar dat deed het echt niet.

Tot op de grens van blokkeren remmen is echt geen probleem hoor. daar ligt het niet aan.

Het is trouwens een goed idee om dit minimaal één keer per rit te doen. Zo blijven de reflexen goed.

Wel alleen als de omstandigheden het toelaten natuurlijk.

• Moderators

Het hoeft helemaal niet te werken. ......dat is je eigen vrije keus,gaat er een apk of schouwing komen wordt het een ander verhaal.

Dus schakelaar er tussen of relais eruit.....een vro is ook nog een optie dan weet je wat ie kan.

Er is niemand die na een ongeval nagaat of de ABS wel heeft gewerkt, het was destijds namelijk niet verplicht. En zelfs nu het wel verplicht is bij nieuwe brommers vraag ik me af of zo'n diepgaand onderzoek gaan doen. (misschien de fabrikant, als er onverklaarbare ABS gerelateerde ongelukken gebeuren)

Er rijden trouwens bosjes R1100/1150's in de rondte met een ontkoppeld ABS systeem, dit vanwege dure en steeds terugkomende storingen.

Iets anders dan om bovenstaande reden het systeem willen omzeilen zou ik ook niet kunnen bedenken eerlijk gezegd.

Zelf ook een FJR gereden, ik herken totaal niet wat jij schrijft.

Edited by Pannos

• Author

@Guardian: Bij BMW had men inderdaad ook een soortgelijk probleem, maar dan bij lage snelheden.

Daar bleek de ABS soms bijv. bij het remmen voor een stoplicht te fanatiek in te grijpen. Je rolde dan het kruispunt op zonder te kunnen stoppen.

Men dacht dat wasbordjes op de weg de oorzaak waren. Door het stuiteren blokkeerde het wiel als deze het contact met de weg verloor en de ABS greep dan in. Maar helaas net te laat waardoor de rem vrijgegeven werd als deze weer contact met de weg had. En dan herhaalde de cyclus zich.

Ook zand op de weg werd als boosdoener gezien.

Bij mij waren het ideale omstandigheden om hard te kunnen remmen. Mooi droog asfalt met prima grip.

Ik ben niet naïef genoeg om in de onfeilbaarheid van dit soort systemen te geloven.

Ze zijn slechts een backup voor onze eigen vaardigheden. Anticiperen is daarin cruciaal.

Geen noodstops hoeven maken is het ideaal.