Jump to content

Verschil beschikking en strafbeschikking

Hai,

Ik heb een “beschikking” gehad.

Dat staat op het cjib formulier. Is dit hetzelfde als een strafbeschikking?

Groet

Dennis

Featured Replies

Als ik er zo eens op google worden deze termen beiden wel gebruikt voor een bestuurlijke boete, waarbij de boete dus valt onder de Wet Mulder en niet strafrechterlijk is, m.a.w. levert je geen strafblad op en als je al een strafblad op komt deze er dus niet bij.

In beginsel lijkt het dat voor boetes zoals die van het CJIB de term 'strafbeschikking' wordt gebruikt en voor een besluit van een gemeente op een zaak van een burger, de term 'beschikking'.

Concreet antwoord op jouw vraag lijkt te zijn: Ja!

Viel hij trouwens een beetje mee?

My 2 cents!

• Author

Nee. Niet echt. Volgens kmar meneer zou ik op de A4 een aardige snelheid hebben gereden, tijdens de ochtendspits.

Iig met meer dan 30km per uur. Op digid kun je zien welke boetes “eraan komen”.

Op die boete staat “beschikking” en geen “strafbeschikking”.

Ik wacht de boete op papier af. Als daar een M opstaat dan is het een strafschikking.

Er kan ook een O op staan. In dat geval is de sanctie opgelegd door de officier van justitie. Het heet in beide gevallen een strafbeschikking. :Sip:

[automerge]1543955631[/automerge]

Maar dan zou je snelheid boven de 40 km te hard moeten liggen.

• Author

Was minder. Meneer kmar zei dat hij 2 correctief heeft gebruikt. Ik hou van doorrijden, maar de A4, op de plitsing van utrecht of zaanstad, om 07:45, is het net ff te druk voor die snelheid.

Iig wordt het in beroep gaan.

Wat mij vandaag ten oren is gekomen, is bizar. Zonder tussenkomst van rechter kan een ovj jou een strafbeschikking sturen. Betaal je, tja, strafblad. Zijn gevallen bekend van mensen die hun vuilniszak buiten zette op een plek waar het niet mocht. “Millieu misdrijf”. En strafblad. Ongelooflijk.

Een beschikking is administratief recht

Die kan door ieder bevoegd orgaan worden opgelegd

Bij besluit van een gemeente, provincie of ander administratiefrechtelijk orgaan

Jegens een burger, dan kan het om een beschikking gaan

Het verlenen of intrekken van een vergunning of een aanslag kan ook een beschikking zijn

Dat geldt voor de belasting, een waterschap, ja zelfs de stichting brein

Een handhaver, boswachter, stadswacht of andere rare kwast

Legt een beschikking op met een boete eraan vast

Een strafbeschikking is een strafrechtelijk traject

Die kan alleen door de OvJ worden verstrekt

Zwaardere verkeersovertredingen vallen hier dan onder

Dat is in het strafrecht toch wel heel bijzonder

De aanklager die eenzijdig kan bepalen

Of en welke straf je krijgt, zonder er een rechter bij te halen

Vaak krijg je nog wel een melding en wordt de vraag gesteld

Of je wilt worden gehoord voordat de OvJ een oordeel velt

Maar pas op, schenk hier echt aandacht aan

Bij een strafbeschikking heb je maar twee weken om in beroep te gaan

• Author

Hai, staat alleen op digid “beschikking”. Je kan namelijk je boetes daar bekijken

Zag dat ik er ook een gehad heb in 2017. 27 euro boete wegens 4km te hard.

Ik ga iig in beroep tegen de snelheid die beweerd is. Ik heb idd te hard gereden, maar die snelheid (135) tijdens de ochtendspits niet.

Ik wacht af, tot ik de bekeuring binnen heb.

Hoop dat er ook “beschikking” op staat. Heb wel iig een hele goede les geleerd.....sneller rijden kan een strafblad opleveren. Betere motivatie om mijzelf aan de regels te houden is er niet.

@MofkaP idd 2 weken. Als er strafbeschikking opstaat, ga ik persoonlijk mijn bezwaar inleveren binnen een dag.

Niet alleen een grove snelheidsovertreding levert een strafblad op

Bij zogenaamde hufterovertredingen komt dat er ook nog bovenop

Op het internet kun je bekijken wat daar onder wordt verstaan

Het is een hele lijst die strafrechtelijk wordt afgedaan

Lees het maar eens door en bedenk dat als je op die wijze rijdt

De boete hoog is en je raakt ook je rijbewijs nog kwijt

Soms is dat laatste alleen bij recidive het geval

Het zal zo’n vaart niet lopen, maar de marge is maar smal

Edited by MofkaP

• Author

Heb de boetes binnen. Ben het niet eens met de snelheid. Maar ondanks dat dit een bekeuring van 35km te hard is, is het een gewone beschikking. Staat rechtsboven een M. Dus geen strafbeschikking en dus geen strafblad.

Maar dit is wel een hele erge goede waarschuwing, die een aardige duit kost.

Ik kijk wel uit in de toekomst. Geen zin in een strafblad.

Sinterklaas is nu voorbij dus met het dichten is het afgelopen

Je kunt altijd proberen je huid zo duur mogelijk te verhandelen

Ruim 350 euro is toch een fors bedrag en groot verlies

Verwacht echter niet te veel van een bezwaar is mijn raadgeving

Een door apparatuur automatisch geconstateerde snelheidsovertreding

Is heel lastig en moeilijk te bestrijden is mijn belevenis

Denk ook eens aan de ingestoken tijd en spanning voor jezelf, en dus

Maak jezelf vooral niet vooraf blij met een dode spreeuw

Edited by MofkaP

• Author
Ik ga niks in beroep nu. Ik pak mijn verlies, ga mij diep schamen en vergeet deze les niet. Geen zin in geen vog kunnen krijgen als je een verkeersovertreding op je conto hebt staan.

Dacht het wel...GOED lezen.

'Is er wel sprake van strafbare feiten, dan beoordeelt Justis of deze relevant zijn voor het doel waarvoor de verklaring is aangevraagd. Voor een leraar zijn bijvoorbeeld andere strafbare feiten van belang dan voor de functie van accountant. Zijn de gevonden strafbare feiten relevant voor het doel waarvoor de verklaring is aangevraagd en vallen ze binnen de terugkijktermijn, dan krijgt u geen VOG.'

Het is dus niet zo zwart/wit als er gedacht wordt.

Ben jij bijvoorbeeld taxichauffeur en heb je een VOG nodig voor je werk dan zou het een probleem kúnnen zijn, het hoeft zeker niet.

Heb zelf onlangs mijn VOG aanvraag weer opnieuw in moeten dienen voor mijn 'wapenbezit', als ik ook eens veroordeeld zou zijn geweest voor drankrijden dan had ik mijn VOG gewoon gehad. Zou ik zijn veroordeeld voor verboden wapenbezit oid, dan dus waarschijnlijk niet, maar ook dat is een grijs gebied.

Veroordeeld zijn is dus belangrijk in deze. Dat ben ik dus nooit, dus ik had mijn VOG binnen een week op de deurmat. Heb je wel het nodige dat verder onderzoek rechtvaardigt dan duurt het gewoon langer en als het gewogen wordt als niet relevant krijg je ook gewoon een VOG.

Edited by Pannos

• Author

@Pannos je slaat de plank mis met het “veroordeeld” moeten zijn. Met een strafbeschikking die jij betaald, komt er geen rechter aan te pas en je hebt dan een strafblad.

Dit is waar de maatschappelijke discussie nu over gaat. Geen rechtelijke uitspraak en toch strafblad moet niet kunnen.

Heb nergens geschreven dat er veroordeeld 'moet' zijn, ik heb geschreven dat het belangrijk is en dus zwaarder weegt.

Dus om nu te roepen dat ik dat plank 'volledig mis sla' gaat wel wat ver.

Volgens mij was jij in eerste instantie degene die hem kneep omdat je de term beschikking niet kent, kom ik in dit geval met tekst en uitleg, sla ik de plank volledig mis? Jammer.

Spreek alleen maar uit ervaring en geef aan dat er naar het doel van de VOG wordt gekeken, doe ermee wat je wilt!

Het woord 'strafblad' klinkt trouwens zwaarder dan het in sómmige gevallen is en heet officieel UJD 'uittreksel justitiële documentatie', een VOG wordt niet zomaar geweigerd trouwens, dan moet er echt wel wat aan de hand zijn.

Geen zorgen dus, Mulderbonnetjes (aangeduid met M) worden trouwens niet geregistreerd op het UJD, een strafbeschikking wel maar die krijg je niet voor jouw overtreding.

Stukje wetstekst ter verduidelijking.

"Onze Minister weigert de afgifte van een verklaring omtrent het gedrag, indien in de justitiële documentatie met betrekking tot de aanvrager een strafbaar feit is vermeld, dat, indien herhaald, gelet op het risico voor de samenleving en de overige omstandigheden van het geval, aan een behoorlijke uitoefening van de taak of de bezigheden waarvoor de verklaring omtrent het gedrag wordt gevraagd, in de weg zal staan."

En VGB onderzoek gaat nog verder, dat wordt door de AIVD of de MIVD gedaan. Ook hier heb ik ervaring mee...komen ze gezellig bij je op de koffie.

Edited by Pannos

• Author
@Pannos hoe je het wendt of keert, je schrijft dat “veroordeeld zijn in deze is dus belangrijk. Mijn punt is dat je niet veroordeeld hoeft te zijn om een strafblad te krijgen. Rest boeit me niet echt.

Laten we even voorop stellen dat mijn reactie bedoeld was om jouw zorg omtrent je VOG weg te nemen. De besluitvorming is niet zo zwart/wit als je kennelijk dacht.

Graag gedaan!

https://www.rechtspraak.nl/Uw-Situatie/Verkeersovertredingen.

Als de verkeersovertreding of het verkeersmisdrijf al bij de Justitiële Documentatie Dienst geregistreerd wordt, wordt deze na 5 jaar verwijderd. Althans in mijn geval. Als je een VOG aanvraagt omdat je ergens als chauffeur hebt gesolliciteerd en je hebt meerdere van verkeersmisdrijven op je naam staan, is de kans groot dat er geen VOG wordt afgegeven. Vraag je een VOG aan omdat je als bakker aan de slag gaat, wordt de VOG wel afgegeven. Wel of geen afgifte VOG hangt dus af van de aard van de overtreding/misdrijf en de werkzaamheden die je gaat doen.