Jump to content
Wil de H4 lampen voor Led vervangen, maar krijg de lampen er niet uit. Lukt me niet van bovenaf en ook niet van onderaf. Gewoon te weinig ruimte (grote handen). Heb ook geen hulpje in de buurt met kleine handen. Iemand nog tips, voordat ik de koplamp eruit sloop?

Featured Replies

Inderdaad. In mijn geval was de plastic gesmolten door een kortsluiting en ik kon het niet losmaken. Door de kabels te verlengen kan ik nu meer kracht uoitoefenen en ze gemakkelijk losmaken, ook onderweg indien het nodig heb.
  • Author
Kan van onderaf nét bij de stekkers komen, maar heb m'n hand dan in zo'n rare kronkel dat ik te weinig kracht heb om de vergrendeling van de stekker in te drukken. Maar ik geef het niet zo snel op. Ga weer een poging doen en als het echt niet lukt, dan inderdaad maar een zijpaneel eraf halen. Zoveel werk is dat nu ook weer niet. Dank in ieder geval voor alle tips.

Niet nodig om delen te verwijderen. Ik heb zelf ook geen kleine vlerken...

Via de vorkpoten kan je er prima bij, stuur helemaal naar links voor de rechterzijde en andersom ook..

Gaat prima en vlot.. Succes met uitproberen...

• 2 months later...

Vandaag mocht ik ook de eerste keer vervangen wegens kapotte lamp, en dan maar gelijk de 2 koplampen vernieuwd om geen ongelijke kleur te hebben.

Ging bijna als vanzelf. Op Pan-European.be werd gelukkig gewezen op de klepjes aan weerskanten (zijdelings) van de aansluiting. Die moeten ingedrukt worden op de aansluiting eraf te krijgen. Ik heb wel langs boven gewerkt. Met een hoofdlamp kan je dan nog aardig zien wat je doet.

Je kan in die beperkte ruimte niet met handen werken, al moeilijk met 1 hand.

Zijn tip was "eerst linker handje, dan rechterhandje" en dat heb ik ook ervaren.

Aan één kant van de aansluitblok het klepje indrukken en lichtjes trekken, met de hand die daar het makkelijkste bij kan.

Dan met de andere hand het zelfde doen aan de andere kan van dat blokje. Aansluitblok komt er dan bijna vanzelf af.

Hetzelfde ervaren in het verwijderen van de stofkap. Met de ene hand kan je er bovenaan gemakkelijk aan trekken, terwijl het onderaan beter lukt met de andere hand.

Dus rechterhand eruit, linkerhand erin, of omgekeerd, en afhankelijk van de linker of rechterlamp. De Pan heeft natuurlijk genoten van al die aandacht.

Maar het zijn dus maar enkele minuutjes per lamp, zonder tupperware te verwijderen.

En aangezien de nieuwe koplampen (dim- en grootlicht) behoorlijk afstaken tegen de vale parkeerlichtjes, heb ik die ook maar vervangen. Alles mooi wit nu. Die waren wel niet los te krijgen zonder kapdelen te verwijderen. Aan weerszijde van de opbergbakjes de binnenkap verwijderen gaf al voldoende ruimte voor de pollekes.

Gr

Gr Majk

Edited by GD MAJK

• 3 weeks later...
hallo, ik heb er pas ook 1 tje vervangen. langs boven gedaan. stuur opzij draaien en rustig het stekkertje eraf en dan de lamp eruit. is wel ef puzzelen en kijken maar het ging ng redelijk vlot. grtjs
Soms ben je sneller af als je de zijkanten demonteerd, kan je gelijk ook alles eens poetsen waar je anders niet bij kan komen :)
  • 3 weeks later...

Net allemaal gedaan....led lampen dit keer er goed ingezet...zaten ondersteboven er in....heel de vakantie met soort grootlicht gereden.....ik was zeer zichtbaar maar geen enkel tegenreactie gehad....de led lamp gaat met een bajonetsluiting en kan dus op 2 manieren erin. De tip is....in de led lamp zie je een klein langwerpig schaaltje...holle kant naar beneden...spreekwoordelijk in de soepkom kijken....

Nu mooie strakke lijn licht...

Dank aan Nijmegen....

• 4 weeks later...