Jump to content

Kijken naar de maan & de sterren met een telescoop.

Featured Replies

Elke avond, vlak voor ik naar bed ga, laat ik de honden uit. Het is in onze woonomgeving nog echt donker gelukkig. Wanneer het helder weer is en de sterren en de maan te zien zijn, kijk ik altijd een tijdje naar boven, me verbazend over mijn nietigheid in het grote heelal!

Dat is het dan ook, niets wetenschappelijks of zo, maar daarom niet minder mooi!

afgelopen zaterdag avond met een rondvaart boot over het Lauwersmeer geweest nav de "nacht van de nacht". Dit is om mensen zich bewust te laten worden van de lichtvervuiling. Op het Lauwersmeer is het bijna echt donker. Prachtig mooie sterrenhemel, maar, in het zuidoosten aan de horizon een lichtbundel te zien van... de stad Groningen! ( hemelsbreed afstand plm. 35 km. ) Iedere avond kunnen we bij helder weer op het platteland, nabij de waddenzee, genieten van de sterrenhemel als we de hond uitlaten. Lucky us :)

Dat was een hobby van mij en een vriend. Hij heeft dat later wat serieuzer opgepakt en is lid geworden van een sterrenwacht. Dat speelde zich allemaal af ten tijde van de Apollovluchten. Wij hebben daar toen niet veel uitzendingen van gemist. Apollo Henkie (Henk Terlingen) en Chriet Titulaer waren onze helden. We hadden zelfs ons ieder ons eigen observatorium: Observatorium Kreeft en Orion.

Geweldige tijd!!!! :Smile: