Jump to content

Zaterdag, teruggekomen van Luik via de snelweg en lekker doorgereden.

Ik kom thuis en zet de motor af, meteen zie ik koelwater druppen via het overloopslangetje van het bijvulvat.

Kuip eraf gehaald, maar het niveau stond gewoon in het midden.

Misschien de temperatuur van het koelwater te hoog geweest? Niets gezien op het dashboard, gewoon 3 blokjes zoals altijd.

De motor terug warm laten draaien tot de 2 ventilators aan en uitgingen. Alles lijkt in orde.

Hoe kan zoiets?

Featured Replies

Niet te druk om maken inderdaad. Je schrijft dat het uit het slangetje komt en je nog niveau genoeg hebt, dus het komt via de Bij de weg naar buiten. Zal een combinatie zijn van de warme buitenlucht, de wijze en duur van het rijden.

Voor je eigen geruststelling zou ik het niveau wel in de gaten houden, maar er zijn meerdere 1300 die alles boven het minimum er langzaam maar zeker uitgooien (gebruik de zoekfunctie maar eens)

Omdat het uit het slangetje komt kan je de mechanical seal wel uitsluiten, dan lekt het via het verklikkergaatje aan de andere kant.

Dus gewoon weer eraan rijden en genieten van het weer zolang het nog kan.

:biker:

• Author

Ja, op het moment zelf kreeg ik het toch effe benauwd.

Maar als het wel eens voorkomt is het voor mij een hele geruststelling.

Ik heb nog gekeken met draaiende motor, maar nergens geen lek.

@Anhhai kan me het voorstellen dat je even schrikt. Zolang het niveau niet o der het minimum komt moet je je geen zorgen maken. Je kan bij het volgende onderhoud een flush van je koelsysteem overwegen om eventueel vervuiling door de jaren te verwijderen, maar zou eerst beginnen om gewoon het niveau in de gaten te houden (Bij een koude motor uiteraard)

Persoonlijk heb ik nog nooit meer dan 3 blokjes gezien of gehoord dat een 1300 hoger komt. Pas geleden nog naar Oostenrijk geweest en uren achter elkaar zowel snelle stukken als sukkeldraf gereden in temperaturen van 25+ en ik had het zwaarder dan hij. Mijn reservoir is altijd max tussen minimum en halverwege.

Gebeurt meestal bij hoge buitentemperaturen en lange ritten, heb daar met andere motoren ook last van gehad, klein plasje voor het stoplicht. Zolang het via het overloopslangetje naar buiten komt is er niets aan de hand.
  • Author

Ok, ik zal het niveau in de gaten houden. Staat nu tussen half en minimum.

Het blok is bijna 2 jaar geleden al gespoeld toen mijn thermostaat kapot was.

Bedankt panners, voor het meedenken!