Jump to content

spanningsregelaar (regulator rectifier) uitgebrand

Gisteren met het prachtige nazomerweer een tocht gemaakt door de Ardennen. Ten minste, dat was de bedoeling.

Halverwege, in de omgeving van Verviers, hield mijn Pan er mee op. Kon nog net de motor laten uitrollen en een P-plaats bereiken.

Geprobeerd opnieuw te starten, maar de startmotor deed helemaal niks. Verder wel spanning overal.

Zekering, de 10A en niet die van 30A, was kapot en vervangen, maar dit kon volgens mij toch niet de oorzaak zijn van het uitvallen an de motor tijdens het rijden. Maar verder kon ik niks vreemds ontdekken.

Toch maar opnieuw gestart en zo waar de motor sloeg aan, maar liep zeer onregelmatig en wou ook geen toeren maken. Wilde de motor uitzetten met het contactslot, maar de motor bleef door pruttelen. Met de dodemansknop moeten uitzetten. Zekering van de startmotor was weer kapot.

Ondertussen wel al contact gehad met de ANWB en de Belgische Hulpdienst was onderweg. Met een 30 min was hij gearriveerd. Alleen franstalig natuurlijk.

Uiteindelijk wel duidelijk kunnen maken wat er mogelijk aan de hand kon zijn en ook hij verving de zekering en nogmaals de motor gestart.

Wonderwel liep de motor nu wel goed... ik werd al een beetje blij, maar schijn bedriegt….opeens begon er iets te roken en smeulen. Onmiddellijk de motor weer uitgezet, moest weer met de dodemansknop...

De spanningsregelaar was gaan smelten......

Heel verhaal, maar nu mijn vraag....

Kan dit alleen aan de spanningsregelaar hebben gelegen en kan ik hem zomaar vervangen, een "nieuwe" heb ik al besteld bij boonstaparts.

Of ligt dit aan een ander onderdeel, bijvoorbeeld de dynamo? En hoe kan ik dat controleren?

Welke spanningen moet ik meten op de aansluitingen van de spanningsregelaar? Maar dat kan alleen bij draaiende motor, natuurlijk..of kan ik dat op een andere manier controleren?

spanningsregelaarst1100.thumb.jpg.42dfb45dd98f9a4230dcf0aeb0ae66b8.jpg

Edited by Vosje

Featured Replies

Als je niet kan uitschakelen met het contactslot is er meer aan de hand. 10A is een stuurstroomzekering.

Er zit achter deze zekering een sluiting naar aarde, of juist terug naar de voedende kant waardoor deze zekering te veel moet leveren.

[automerge]1539540974[/automerge]

Het uitbranden van de spanningsregelaar kan hier weer een gevolg van zijn.

Interressant probleem.

Zal veel tijd kosten om de storing te vinden.

Ik zou zeker niet zonder meer de regelaar vervangen zonder de oorzaak te achterhalen.

Martin

• Author

Vandaag is mijn motor afgeleverd door de bergingsdienst bij Motoport Breda.

Heb na een controle van de aansluitingen, de spanningsregelaar vervangen.

De motor liep direct weer normaal!

Naar huis gereden, ongeveer 15 km.

Daarna even gevoeld aan de spanningsregelaar. Was wel heet geworden, maar kan dat normaal zijn?

Iedereen wel bedankt voor jullie reacties en goede raad!

Hoe heet is heet? Dat ze warm worden en koeling nodig hebben blijkt wel uit het feit dat ze op de grote voetsteunschetsplaat bevestigd zijn.

Eerlijkheid gebiedt dat ik na een rit nooit echt heb gevoeld.. Ben inmiddels wel aan m' n 3 e exemplaar bezig dus dat ze stuk kunnen, zeker!

[automerge]1539981622[/automerge]

Maar fijn dat ie weer rijdt!

Je hebt geluk gehad. Mij is zoiets overkomen in 1995 met een splinternieuwe Ducati 916. Op de thuisreis van mijn werk stopte de motor bij Delftgauw. Oorzaak, een kapotte zekering. Gelukkig zat er in het zekeringenkastje een originele vervangingszekering van het zelfde type en weerstand. Deze geplaatst op de plaats van de kapotte zekering en hij deed het weer.

Blij verder rijdend op de N470 kwam ik bij - toen het stoplicht en kruising - van de Noordeindseweg. In mijn spiegel zag ik een enorme rookpluim achter me, als een in brand geschoten bommenwerper. Snel de motor op de vluchtheuvel gezet en het rechter kuipdeel met snelsluiters verwijderd. Gelijk sloeg een vlam me in mijn gezicht, van de spanningsregelaar, een gietijzeren object met koelvinnen en gevuld met een soort teer, wat brandde als een fakkel. De plastic accubak die rechts naast het blok boven de spanningsregelaar zat begon te smelten.

Met mijn motorhandschoenen heb ik die brandende spanningsregelaar met geweld er af gesloopt. Het ding brandde nog een kwartier door. Een motorrijder die me kwam helpen is naar Safe motors Zoetermeer gegaan, een Ducati dealer. Na drie kwartier kwam hij terug met een bus van Hans van Wijk. De werkplaatschef van Safe weigerde elke hulp, het was al bijna tijd en iedereen kon wel zeggen dat er een brandende Duc langs de kant stond.

Van de Biggelaar motoren, waar de Duc in onderhoud was, heeft de motor opgehaald met de uitgebrandde spanningsregelaar. Het scheen wel meer voorgekomen te zijn. Alles werd onder garantie gemaakt.

De kwestie van Safe heb ik aanhangig gemaakt bij Pam de Vries, hoofd van Ducati Nederland uiteraard. Twee dagen later belde mij een huilende ex-werplaatschef van Safe Motors. Ik heb hem medegedeeld dat het zijn eigen schuld was. Later heb ik met Pam de Vries er over gesproken tijdens de Motorbeurs.

Spanningsregelaars kunnen flink branden dus, nogmaals, je hebt geluk gehad. Gelukkig komt die bij de Pan niet of nauwelijks voor.

Hoi Vosje, het volgende kan ook aan de hand zijn, de stekker die naar de spanningsregelaar gaat bevat een dunne zwarte kabel. dat is de stuurspanningskabel die van het contactslot komt en doet eigenlijk het volgende: de spanningsregelaar meet via die kabel de spanning van de accu. komt deze boven de 15 volt dan schakelt de spanningsregelaar de rotor van de dynamo uit. Als nou op die zwarte kabel geen spanning staat (kabel breuk) dan denkt de spanningsregelaar "er is te weinig stroom in de accu" en gaat bijladen en wel blijft de dynamo constant spanning leveren omdat hij geen signaal meer krijgt en de rotor niet meer uit schakelt. Dus meet met een multimeter of de zwarte kabel met de contactsleutel op ON of je spanning hebt. Zo niet, dan heb je al één probleem opgelost. (Heb deze info van Carmo Electric uit Helmond). Veel succes.