Jump to content

Mister Vogezen gaat even naar de Vogezen.

Als je nu nog enkele dagen thuis bent en je hebt de keuze om met je krent op het zitvlak van de zetel te zitten voor de tv of op het zitvlak van je motorfietszadel met lekker strak asfalft voor je neus , wat zou je dan kiezen ?

Ik zou het wel weten !

Volgende week geven ze nog vrij goed weer in de Vogezen , dusse.

2 Dagen om daar wat te toeren .

Als je zegt Vogezen denken al velen direct aan cols zoals de Grand Ballon , Ballon d'Alsace , Petit Ballon ( zo petit is ze niet ) en Route des Crêtes , Col Du Bonhomme en nog wel enkele andere.

Route des Crêtes is geen col maar een weg die is aangelegd tijdens de 1e wereldoorlog voor bevoorrading van de Franse troepen en gaat van Noord naar Zuid of andersom.

De route heeft wel verschillende cols op haar weg en is best mooi om te doen.

Maar de Vogezen is een bergketen verspreid over verschillende departementen en streken maar allemaal wel gelegen in" Grand Est " wat tegenwoordig de nieuwe benaming is.

Bergen , er zijn verschillende soorten.

Hooggebergte vanaf 1500 m.

Middelgebergte tussen 750 en 1500 m.

Laaggebergte tussen 500 en 750 m.

Heuvelland tussen de 200 en 500 m .

Laagland is alles onder de 200m.

Iedereen heeft al wel eens gehoord van de Hoge Venen - Haut Fagnes in Duitstalig België , dat is een laaggebergte want ze zijn iets minder dan 700m.

De Vogezen situeren zich tussen het heuvelland en middelgebergte met als hoogste punt Grand Ballon die afklokt op 1424 m.

Alhoewel de beklimming van de Grand Ballon best de moeite is met haarspeldbochten.

De bekende cols laat ik deze keer rechts van me liggen en ik ga deze keer voor de mildere cols , de lagere en minder bekende.

Maar is onbekend , onbemind ?

Neuh.

Minimum 408 m (Col du Rouge Vêtu ) en maximum 1117 m ( Col des Charbonniers ).

Geen cols waar je direct gaat van bibberen maar de route die ik heb uitgestippeld telt maar liefst 16 cols en veel bochten en als specialleke de rots Dabo en het passeren van strafkamp " Le Struthof " dat ik enkele jaren terug eens heb bezocht.

Vertrek in Sarrebourg en einde op Le Bonhomme en de trip is bijna 300 km lang.

Het strijdtoneel speelt zich in de centrale Vogezen tussen Bruche en de Col de Saverne en de Grote Vogezen van Belfort tot Bruche af.

Knipsel.thumb.PNG.81848e7743ea0e7e9222eef301ca02c9.PNG

Natuuuuuuuuuurlijk volgt er een reisverslagje in het bekende topic reisverslagen.

https://fr.wikipedia.org/wiki/Liste_des_cols_du_massif_des_Vosges

à bientôt.

Featured Replies

Erwin, veel mooi weer die paar dagen, ben zelf van de week in de buurt geweest en mooi weer helpt zeker.

Polarsteps is je beste vriend, maar als je er zover mee gaat als jij schrijft zou ik de einddatum een controleren :p