Jump to content

Zijn er verschillen tussen achtervelgen van verschillende bouwjaren?

Hallo allemaal,

Ik heb een vreemd iets aan de hand met een achtervelg. Mijn cardan, meenemer en achtervelg moesten vervangen worden.

Inmiddels zijn de onderdelen opgeknapt, opgepoetst en gereed voor montage.

Ik ben hiervoor vrijdag bij Waffie geweest en wat volgens verwachting een klusje zou zijn van een uurtje of 3 liep dit toch anders af. Het vervangen van de cardan verliep allemaal voorspoedig, het overzetten van een bandje is voor Ad ook niet de allergrootste uitdaging volgens mij dus nadat ook de remschijf was overgezet kon het wiel weer gemonteeerd worden en klaar. Nou bijna dan. Bij het vastzetten van de moer van de achteras blokkeert het wiel. Het wiel wordt ergens tussen geklemd (lagers ?) en als de moer wat losser wordt gezet draait alles weer netjes rond.

we hebben toen de oude velg terug gezet (zonder band en remschijf) en die kan gewoon vastgezet worden zonder problemen. Het wiel is toen weer gedemonteerd en toen zijn we gaan passen en meten en het lijkt erop dat het donorwiel iets smaller is als het originele wiel. We konden dit niet exact opmeten maar door de oude velg vlak op tafel te leggen en een op een as de hoogte af te tekenen en dit te herhalen bij het donorwiel konden we een verschil zien van ruim een millimeter.

Er is natuurlijk nu ook het nodige veranderd aan de motor, andere cardan, meenemer, nieuwe tandwielrubbers, maar zodra het donorwiel geplaatst wordt gaat het mis. Uiteindelijk de keuze moeten maken om de band en remschijf terug te zetten op het originele wiel om toch weer terug naar huis te kunnen.

Mijn pan is een van 1999 met abs/tcs/lbs, het donorwiel komt van een 1994 machine. de cardan en meenemer komen van dezelfde machine af.

Heeft iemand eerder meegemaakt dat een achterwiel anders van afmeting is?

Is dit op een of andere manier passend te maken of moet ik op zoek naar een ander passend wiel?

Met vriendelijke groet,

Kees Cools

Featured Replies

• Author

De teflon ring zit er zeker tussen Henk.

Als je meerdere ringen zou zetten, zou je dan daarmee het probleem oplossen of juist nog versterken?

Ik vul aan,

we hebben veel geprobeerd om zaken uit te sluiten

we hebben de lagers gecontroleerd van de donor velg tevens met de bedoeling om een foute tussen bus uit te sluiten.

Een as door het wiel te steken en aan te draaien met de bedoeling om de voorspanning op de binnenkooi van de kogellagers uit te sluiten en dus vrij draait.

Dit was het geval dus die lagers zijn het probleem dus niet.

ook de dikte van de gebruikte o ringen (die van de mee nemer en klok ) gecheckt en hier wel een onregelmatigheid in gevonden en aangepast.

vervolgens de klok los gezet om dit dan volgens de beschreven methode vast te zetten..... en dit leverde ook geen ander resultaat op.

Daarna de velg breedte vergelijken en dus gemeten van lager tot lager en daar hadden we wel een zichtbaar verschil

Het wiel van een 1999 lijkt dus breder te zijn

Echter de afstandsbussen waren even lang ( de bus die in de klok geschoven wordt en er maar op 1 manier in kan,

rubbers met alu bussen opgemeten eb vergeleken en ook dat was geen verschil

mijn voorlopige conclusie is dat de wielen echt verschillend zijn en er daarmee dus een verkeerde voorspanning komt te staan op de binnen ringen van de lagers (3 stuks)

Heb elmar gesproken. Ik ben het eens met elmar dat de schuldige, de schijf is. De ene zitten de bouten er van buiten tegen aan. Bij de ander vallen ze in de remschijf. En die is een tikkie breder.
  • Author

Ik ben op internet gaan kijken en zie allemaal andere soort schijven voor de pan als dat er bij mij gemonteerd zit.

Heb ik dat weer. Gelukkig heb ik bij de aanschaf in juli de facturen van de afgelopen 5 jaar erbij gekregen.

Nog eens teruggekeken in de facturen en daar zie ik dat de achterremschijf is vervangen in april 2017.

Er is een metal gear 296x184x7.8 gemonteerd volgens de factuur. Ziet er zo uit:

20180916_193429.thumb.jpg.473928c0158fc23539de50d88aad4793.jpg

Bij het vervangen van de schijf is ook een revisie van de remklauw uitgevoerd volgens de factuur.

Ik zie alleen niet hoe de remschijf hier een probleem kan vormen.

Op de velg zit een rand waartegen de schijf gemonteerd wordt en die kan dan toch niet anders komen te zitten als tegen die aanslag.

Ik probeer te begrijpen wat er misgaat, maar deze snap ik niet goed.

Ik ben blij dat er op het forum een hoop mensen zitten met enorm veel kennis van deze machine en ook bereid zijn om anderen te helpen.

De remschijf is het probleem niet (geweest)

Het wiel ging vast staan zodra de bout werd aangezet en ik had vooraf de remblokken zover terug gedrukt dat er vrij spel was voor de remschijf.

Soms komt het voor dat een remblok tegen de remschijf (binnenzijde) aandrukt maar dit zou dan zeker gezien zijn

En als het zou gaan om de inbus bout zou deze enkel tegen de bracket aan kunnen lopen.

Iets wat ook het geval niet was.

Vooralsnog lijkt het om een mysterie te gaan.

feit is dat bij het vervangend wiel het aandraaien van de wielas er voor zorgt dat er veel druk op de binnenlager ring komt en het wiel niet meer wil draaien.

het origineel wiel heeft hier geen last van.

er is dus beslist iets wat onjuist is of zit.

de afstanden tussen de lagers is naar mijn gevoel afwijkend (afstandsbussen)

Edited by waffie

• Moderators

Het wiel en cardan komen van 1 en dezelfde fiets waar het goed functioneerde.de remschijf bij deze is symetrisch gelijk ,bij de latere typen zijn de bouten verzonken van de schijf dus als de schijf uit het midden zit tov de vroegere schijf kan het bij het aandraaien wel degelijk vastlopen .

Een optie is vastzetten zonder remblokken om dit evt uit te sluiten.

feit is dat bij het vervangend wiel het aandraaien van de wielas er voor zorgt dat er veel druk op de binnenlager ring komt en het wiel niet meer wil draaien.

Dan zitten waarschijnlijk je lagers niet tot op de aanslag in het wiel

Ik heb ook de verwachting dat het feitelijk iets simpel moet zijn maar wat wel van grootte invloed is,

maar als het is zoals elmo uitlegt

zitten dan de inbusboutjes totaal verzonken in de remschijf maw een iets breder gat voor de pas kraag van de wielnaaf

of liggen de boutjes op de remschijf?

maw foto'tje met wat je precies bedoelt

de wiellagers zitten geheel op hun zitting

• Moderators

Dit is de latere schijf21797-b53e5da8e2d9dceea1453c69abb5df63.jpg.3f65351566fc23e78f608647eb89f474.jpg ik zal straks kijken vóór een foto van mijn fiets

[automerge]1537203470[/automerge]

20180917_184449.thumb.jpg.97fb1cae5ff0c303aecc6a6a26512c57.jpg

Zoals je ziet de boutjes zijn anders......ik weet niet hie het zit met de "et "waarde van de schijf of remklauwhouder van het nieuwe type

20180917_184732.jpg.0d1863cc5af227c91e1e72477cd738e3.jpg

20180917_184751.thumb.jpg.f92cbcc37d3dc21a25dd46b522d02758.jpg

Edited by elmo