Jump to content

Tijd voor RVS omvlochten remleidingen?

Hoi Allemaal,

toen ik laatst mijn achterrem wilde ontluchten kwam ik er achter dat er veel stukjes zwarte troep in zaten. IK bedoel, in de eerste 50ml 20 stukjes of zo. Best een bagger dus.

De laatste keer dat ik die achter remmen heb gereviseerd was pas een half jaar geleden in het voorjaar.

Eerlijk gezegd ben ik er best van geschrokken hoe snel het is gegaan. De remmen doen het nog wel, maar achter moet er echt op stampen om de ABS te laten ingrijpen.

Ik vermoed dat de remleidingen na 20 jaar onderhand wel eens vergaan zijn.

Ik denk dat het dus tijd wordt om door de dure appel heen te bijten en toch een setje a 500 Euro aan te schaffen.

Wie heeft er ervaring mee en kan me een schatting geven van hoe lang het zou duren om ze allemaal te vervangen (ST1100 ABS TCS CBS BJ: 1997)? Ik twijfel of het me in een dag lukt, omdat ik zo'n pietje precies ben kwa techniek (niet kwa poetsen).

Featured Replies

• Author

Wel vreemd dat los goedkoper is. Je zou denken dat ze blij zouden zijn als iemand een heleboel tegelijk bestelt, in plaats van alles los.

Maar ik denk niet dat ik daar veel aan ga hebben. Ik heb geen garage en wil mijn Pan graag elke dag blijven gebruiken. Als ik een voor een alles moet loshalen en opmeten dan gaat het project een week duren en ik heb nergens waar het tupperware veilig kan liggen.

Dat schrik effect herken ik wel. Gisteren samen met Dennis een andere remleiding, aan de voorkant, geplaatst op mijn Pan. Uit de oude leiding kwam een grote hoeveelheid zwarte en bruine zooi. RVS is mooi maar wat een geld hé.
  • Author

Ja, ik zal wel een setje gaan bestellen. Als je ergens geen zooi in wilt hebben is het wel de remmen. Die moeten gewoon goed zijn.

Maar, heeft iemand een idee of het te doen is in 1 dag of kan ik beter hulp zoeken?

Een hele tijd terug was er iemand van het forum en die had als ik me het goed herinner remleidingen besteld via Ali voor een St 1100.

Geen idee meer wie het was .

Ook niets meer over gelezen of het goed materiaal was of niet.

• Author

@Nosegear Weet je zeker dat bijvoorbeeld die van HEL dat wel heeft dan?

[automerge]1537273463[/automerge]

Ik heb @elmo 's "topic" gevonden. Maar ik denk niet dat ik alles los zou durven bestellen. Zit je er een millimeter naast dan wordt het gedoe, en alles te los is ook geen gezicht.

Denk dat ik voor Hel leidingen ga, het is als het goed is een eenmalige uitgave. Dan ben ik voor altijd van de stukjes rubber in mijn remsysteem af.

• Author
Tja, kan me voorstellen. Maar het scheelt dat ik me er in ieder geval op kan voorbereiden dat het zou kunnen. Dus bedankt voor de waarschuwing!

RVS leidingen hebben een aantal pluspunten, waarvan minder last van veroudering er 1 is. Een directer gevoel bij het remmen is een veel genoemde ander punt.

Je noemt echter alleen als reden van vervangen de veroudering van de huidige slangen en je vindt het terecht een aardige uitgave.

Wat kost echter het vervangen van alle leidingen door nieuwe rubberen slangen?

Dit is uit mijn hoofd ergens terug te vinden op het forum in eerdere posts over dit onderwerp.

Deze gaan ook pakweg weer 20 jaar mee en ik schat in dat je dan de ST1100 niet meer hebt.

Als je beide prijzen naast elkaar zet kan je in mijn ogen pas een goede afweging maken of het verschil opweegt tegen de extra pluspunten.

Ik heb eens uitgerekend wat het zou kosten om voor een 1300 ABS alle remleidingen ( rubber ) , afdichtingsringen , banjobouten te vervangen .

Deze onderdelen zitten gewoonlijk in een kit die je zou kopen.

Aan de hand van de prijzen van MSP kom ik op 1216 euro en dan heb ik niet de cijfertjes na de komma meegerekend.

Een kit uit RVS die je kan kopen bijv bij sparks-online.eu van Hel kost 592 euro en dan heb je nog de keuze uit verschillende kleuren.

• Author
Nou ik heb de knoop doorgehakt hoor. Ik heb toch wel heel graag strakke remmen, dus ga voor een setje van Goodridge of HEL, zoals die bij Sparks en MSP te vinden zijn. Rubber is net zo veel werk om te monteren dus toch maar gelijk RVS. Ik ben met mijn naamgenoot in gesprek om de klus samen te gaan doen. Dan heb ik helemaal het volste vertrouwen dat het in 1 dag lukt en ik niet met de NS naar mijn werk hoef te gaan terwijl mijn pan op een hoopje in de voortuin ligt...
  • 2 weeks later...

@Hondaman63 Misschien omdat ik in een regio woon waar NS niet actief is? Althans, niet in personen vervoer. En omdat wij in onze streek het openbaar vervoer hebben omgedoopt in openBAR vervoer. Dat de streek waar ik woon, tot 2003 behoorde tot de overzeese gebiedsdelen van Nederland? Alleen bereikbaar over zee of via het buitenland?

En waar mag deze malheur dan allemaal plaatsvinden?

Zeeuws-Vlaanderen, een landje apart.

vlagZVL.jpg.059f65826c8adde9b3ed0d27a5686991.jpg

• 3 weeks later...

joh geen probleem hoor voel mij zeker niet aangesproken was meer een geintje terug openbaarvervoer is ook niet optmaal ik loop zelfs intern tegen dingen aan dus geeft niks hoor gewoon lol.

greetz edwin