Jump to content

proefritje- Triumph1200SE, bmw1200rt, bmw1300GT,

Haai allen.

afgelopen paar dagen mijn vakantie dagen gebruikt om eens te rijden op alternatieven voor de 1300.

hoewel ik hem heerlijk vindt rijden, begint het onrustige gedrag op de snelweg me te irriteren. met alle aanpassingen zit ik heerlijk uit de wind, en aerodynamisch zijn de verbeteringen zeer goed geweest voor de stabiliteit. maar het blijft een kwakkelkont.

en na 7 jaar mag ik wel eens kijken naar wat anders. de pan is ook al 16 jaar oud. dus eens kijken...

in uithoorn stond een triumph trophy 1200 SE. een 3 cilinder met een enorme kuip. Bijzondere motor. je zit ver met je voeten naar voren. het rijdt wel okay. motor trekt wel maar echt power bij hogere toeren zoals een JFR zul je niet krijgen. op zich genoeg hoor. motor loopt wel erg rauw. beetje dieselig en ruw. grootste probleem: de grote van de kuip om mijn benen was echt een beetje te. in de warmte even de knieën naar buiten en je zit nog binnen de kuip. dat ding was enorm. het mocht hem niet worden. op zich een prima machine, maar niet waar ik naar zoek. heb het idee dat triumph zich echt kapot heeft gebeten om BMW te kloppen en iets heeft gemaakt wat gewoon niet past bij een triupmph. hadden ze beter kunnen maken met hun eigen filosophie. jammer, net niet. op naar de volgende.

BMW 1200 rt. DE ultime toermachine. dat moest goed komen, .. nou.. daar kwam ik naar een paar meter al op terug. dat motorblok.. wtf.. is dat nou de zijdezachte motor van bmw? leek wel een harley. wat een brompot. schudden en trillen, en rouw lopen. de rit over de dijk was duidelijk. motor ligt als een blok op de weg, en zowaar een draaicircel die kleiner is dan de pan. nadeel: motor, en de remmen. de rembekrachtiging geven het gevoel alsof je in een vette spons knijpt. er zit echt een vertraging in. de pan is direct aanwezig. en die twee zorgde er voor dat je een motor rijdt die gewoon niet in balans was. t reed niet lekker. motor geeft niet echt power, en loopt niet soepel. elke bocht aanremmen voel je gewoon dat t niet samenkomt.. het zat gewoon niet goed.

teruggerend naar de pan.

aangave van de verkoper: als je een soepel blok wilt, dan model 2010, tot 2012. dus die gaan we nog proberen.

BMW1300GT.

4 cilinder in lijn, met kardan, 135Nm, en 160 pk. okay, die wil wel.

eersteindruk... geen tour machine. je zit met je benen hoog opgetrokken in standje racemotor. de ruit is op zijn hoogste stand nog steeds op schouderhoogte (had ik niks aan ) en soepel door de bocht wil die niet.. vooral rechtuit machine. meer racer . en dat deed die ook. rijdt als een raket. goede remmen ook, (zonder die vervelende rembekrachtiging) maar t gaat m niet worden..

wat blijft over:

jfr1300 (ja ook een racer, dus zal hem waarschijnlijk ook niet worden), en de bmw uit 2010-2012

of,

een pan van een nieuwer jaar, in de hoop dat die toch net ff wat strakker rijdt op de snelweg.

to be continued

groetjes uit utregggggt,

drivervince :)

Featured Replies

Mijn Pan uit 2006 rijdt als een scheermes, ook als je 180 knalt, geen schudden, geen wiebel, geen trillen.

Het is vervelend dat jouw oudere exemplaar dat wel doet. Voor mij voorlopig geen andere motor onder mijn komt.

ALS er toch een moet komen, dan gooit de Yamaha XT 1200 ZE Raid Edition 2018 ongelooflijk hoge ogen....

BMW K1600 is er ook nog al toer machine ? 6 cilinder. 160 pk moet dus gaan als de brandweer.

Hoewel, ik heb laatst bij motorport in Goes op een gezeten (de K1600B leek me een goed alternatief ) maar aan de linkerkant zit een beschermplaatje waar mijn enkel tegen aandrukt en je je voet heel erg naar binnen moet draaien om te schakelen. ook op de gewone nieuwe K1600.

Ik ben er daarom ook maar niet eens op gaan rijden.

Ook nog even naar de nieuwe goldwing gekeken. Wat is dat een lelijk ding zeg. daar scoort Honda bij mij geen punten mee. :Bad

Al met al voor mij reden genoeg om mijn "lazy" te houden. :vroem:

Een JFR of een FJR?

Boxerkarakter is iets war je van moet houden....probeer er eens een vanaf 2010, wereld van verschil!

Tja, een boxer is even wennen. Het verschilt per motor, per type en per bouwjaar. De 1150 rijdt soepeler dan de 1100 bijvoorbeeld. Ik heb voor een 1150 uit 2003 gekozen omdat daar het gecombineerde remsysteem verbeterd was en het vanaf dat jaar een twin spark is.

Bij een 1200 zullen dat soort verschillen er ook in zitten. @Pannos, jij hebt er 2 gereden, kan jij je licht daarop schijnen?

1 van mijn instructeurs is trouwens tot volle tevredenheid overgestapt van een st1100 naar een BMW 1600gt, dus wellicht is dat nog het proberen waard?

Als je een pak geld te besteden hebt dan idd een K1600....

Tussen de 1e en de 2e 1200 zit een wezenlijk verschil ja! Het laatste type is net een 4-cilinder....karakterloos.

• Author

1600, leuk. Maar mijn portemonnee wordt iets overschat denk ik.

Uh. Idd fjr..

Ik moet toch ook eens een nieuwere pan proberen. T blijft mijn motor hoor...

Zelf ook een FJR gehad, was geen goede match...

De zit is toch iets te sportief voor een toerfiets (vind ik).

Verder een beest van een fiets!

Ik rijd het nieuwe(re) 1200 LC blok (model 2015). Loopt zeer soepel en trekt als geen ander.

True, maar heeft geen karakter...

+1....(but eerlijk is eerlijk...na de ST1300 is alles wat "levendiger" in het vooronder waaraan gewend moet worden)...maar qua rijden...grandioos...!
Kawasaki GTR1400 (nieuwe model). Heb ik, voordat ik de ST1300 kocht, ook naar gekeken. Vond 'm te duur en te 'prullerig'. Vond het lijnenspel overdone, (te)veel kunststof op de tank en dashboard en die ene grote 4 in 1 demper vond ik geen aanwinst voor de looks van de fiets. Maar .... rijden als een scheermes en erg veel vermogen.