Jump to content
Hallo vrienden , ik heb een klein probleempje ik heb hier een pan 1300 van 2002 en er is ( wel gekomen samen met een harde schok van het slecht wegdek )een zekering gesprongen resultaat motor slaagt af . De zekering terug vervangen motor start terug enkele minuten en weer springt de zekering , tot driemaal toe . Motor naar de garage getakeld , daar vervangen ze de zekering , motor blijft draaien ??? Deze doet het nog steeds , maar er moet toch iets zijn een zekering springt toch niet zomaar . Het gaat hier over een zekering van 20 amp . met de benaming FI,Coil pump .Waar kan ik gaan zoeken om dit probleem op te lossen ? Ik vermoed dat deze met de tijd terug de geest gaat geven .

Featured Replies

Een zekering is enkel bedoelt om de bedrading te beschermen en gaat stuk als er meer stroom (lees belasting) doorheen gaat als waar de zekering voor genaakt is,

en ja zekeringen kunnen ook stuk gaan door trillingen met als gevolg breuk.

waarom jouw zekering stuk is gegaan is zo niet te zeggen maar of je hebt de verkeerder waarde gebruikt of er is weerstand(slechte verbinding/oxidatie) in je aansluiting en of stroom verbruiker

Uit mijn hoofd is geel de kleur van 20 amp

• Author

Dat ziet er een hele klus uit Luc , maar het beste waar we kunnen mee beginnen is de kabelboom al eens volledig nakijken tegen doorschuring . Mogelijk is die lichtjes verplaatst tijdens de 200 km transport en dat daarom de zekering nu niet meer stuk ( springt ) gaat , maar dat komt dan zeker wel terug . Inderdaad Waffie het zijn gele zekeringen en aangezien de motor van 2002 is , is de kans groot dat er oxidatie ergens aan een aansluiting is gevormd . Alvast bedankt om mee te denken en ja het lijken wel Mexicaanse zekering zoals de één achter de andere kapot ( springt ) gaat

Groeten Jantje

Veel voorkomend bij de 2002 is een kabelbeschadiging bij het balhoofd links. Heb daar indertijd ook storingen gehad.
  • Administrators

Yep, er zijn wat standaardplekken waar chafing of kabelbreuk voorkomt. Je hoef dus niet meteen de hele boom af te gaan. Daarnaast is de rottigheid dat je vaak niet aan de buitenkant kunt zien dat er iets stuk is; daarvoor moet je ader voor ader doormeten. Best een klus!

Klapt de smeltveiligheid dan is er sluiting naar aarde - dat is soms wél te zien.

• Author

We zullen best al eens beginnen met hem stationair te laten draaien en daar waar we aan de kabelboom kunnen er een beetje mee wrikken tot hij eventueel afslaat , dan weet ik al ong. waar het probleem zit .

groeten Jantje

• 5 months later...
  • Author

Eindelijk aan begonnen ( tijdgebrek ) , tot nu toe is de motor niet meer afgeslagen . Al twee dagen alle kabels overlopen , aan gewrongen en geduwd , maar motor blijft draaien . Niks te zien van kortsluiting , ge moet van een kortsluiting toch aan het frame een licht brandplekje zien hoe klein ook , zelf niet met een loep .Ik denk dat ik den boel maar terug ineen steek en hoop dat het niet meer voorvalt .Zal van de zomer een spannende reis narr Hongarije worden , maar we zien wel . Ieder alvast bedankt om mee te denken en nog veel motorplezier .

Groeten Jantje

Jantje , Hongarije is nog ver af en hopelijk heb je " geluk " dat de zekering er nog eens uitgaat alvorens je vertrekt.

Beter nu dan in Hongarije .

Zoals de anderen schrijven , er moet ergens iets zijn.

Persoonlijk zou ik nog eens grondig alles nakijken en zeker daar aan het balhoofd en wat Rex adviseert.

Succes , als je iets vindt post het dan even zodat we er allemaal iets van kunnen opsteken.

• Author

Zal ik zeker doen , ook is het misschien wat laattijdig , maar ik hou jullie wel op de hoogte .

Gr Jantje

:wavingyellow:

[automerge]1551462827[/automerge]

Eindelijk gevonden , langdurige zoektocht ( was nu wel geen haast bij ) . Webster had het bij het juiste einde , rechts achter het motorblok een draadje van de kabelboom doorgeschuurd tegen het frame . Het rare is wel dat hier geen spanning op kon meten , maar de draad heeft wel dezelfde kleur als aan de zekering ( zwart /rood ) . Ik vermoed dat deze over een relais of dergelijke gaat en af en toe spanning heeft . Het is de enige draad die ik beschadigd heb terug gevonden , het kan niet anders zijn dan dit. Nu maar hopen dat ik het bij het rechte eind heb .In ieder geval aan allen bedankt om mee te helpen denken .

Groeten Jantje :wavingyellow:

20190215_171011.jpg.214fc92c00540b6c1175694c26858327.jpg

20190215_164132.jpg.048b77e26ff052e7f49d230a1526ddda.jpg

20190201_175335.jpg.b3fe323ef9e97f6f804f3d4ac8194fe6.jpg

Edited by Jantje