Jump to content

Ik ben net terug van een weekje naar de Alpen en heb op de col du Galibier gemerkt dat boven de 2500meter mijn Pan begon te stotteren en vermogen verloor. Besloten om niet helemaal naar de top te gaan en door de tunnel naar de ander kant te gaan. Later dacht ik hé dat heb ik vorig jaar ook gehad, toen reed ik wel naar de top hier aangekomen sloeg de motor helemaal uit en wilde in eerste instantie niet starten, na enige minuten liep hij weer. Als ik niet boven de 2500 meter kom merk ik niet, hij loopt als een zonnetje, heel zuinig, door de Alpen nog steeds rond de 1:20

Mijn idee is dat misschien het luchtfilter vervuild is, pas gekeken en ziet er schoon uit (K&N) ga die maar eens schoonmaken. Kan helaas niet even de proef op de som nemen, de Cauberg is net niet hoog genoeg

Heeft er iemand een soortgelijke ervaring en een idee van de mogelijke oorzaak

gr

Frank

Featured Replies

• Moderators

Dit klinkt of er iets mis is met de lucht meting, je hebt onder het luchtfilter de map sensor zitten. Die geeft een signaal naar de ecm zodat de computer weet (in combinatie met de temperatuur meting die boven in het luchtfilter huis zit) hoeveel brandstof er ingespoten moet worden. Kan zijn dat het slangetje niet of niet goed gemonteerd is na een synchronisatie of dat de foutcode niet is gereset. Als je dan op hoogte komt wordt het mengsel niet aangepast en krijg je problemen.

groeten, Lucky Luc, verstuurd vanaf mijn striekfeun

• Moderators

Zelfdiagnose procedure, verbind de bruine en de groen-roze draad van de service connector onder het achterste zadel (zit rechts net voor je gereedschap setje). Zet je kontakt aan en de killswitch op on. Als er een fout is opgeslagen zie je nu het FI ledje op het dashboard knipperen. Schrijf even op hoe vaak hij knippert en stuur me dat even door per pb.

Hoe hoger - hoe ijler de lucht. Bij carburateur motoren merk je dat aan het verlies van vermogen. Injectiemotoren passen het mengsel hierop aan. Weet niet of je een 1100 of een 1300 hebt, maar in het laatste geval advies van Lucky Luc volgen.

Herkenbaar "probleem" bij mijn 2009.

Vooral na lange afdalingen (cols Alpen, Pyreneeen) met veel gas dicht , pakt de motor niet lekker op bij weer gas geven zoals accelereren na hairpin. Voelt alsof er speling op de gaskabel zit en dan bij nog meer gas ineens flink vermogen. Rijdt niet lekker, motor hangt dan ook niet fijn meer aan het gas. Zelfs niet helling op op de volgende col.

Na veel zoekwerk heb ik gemerkt dat een korte stop en contact voor een minuut helemaal uit dat het motormanagement zichzelf mogelijk reset. Daarna is het "probleem" weg, weliswaar tot tijdens de afdaling van de volgende col.

Ik vermoed dat de ECU een beetje in de war raakt met lang gaslos bij vlotte snelheden en op grotere hoogte.

Desondanks voor mij de fijnste Honda ooit.

Groet, Peter.

• Author

Bij mij is het probleem alleen aanwezig boven de 2500 meter, geen probleem bij het dalen en in hairpins. Ik heb ondertussen de code uitgelezen en naar Lucky Luc gestuurd en heb goede hoop dat hij een oplossing weet

gr Frank

• Moderators

Heerlijk hè, dat geneuzel. Hij heeft twee foutcodes, de eerste duid op een probleem met de map sensor en de tweede op een probleem met de iat sensor. Dus de druk en de temperatuur worden niet goed gemeten met voormeld resultaat. Vermoedelijk gebeurd na het synchroniseren (slangetje en/of stekker niet goed terug geplaatst).

• Author

Heb net alles open gehad, zie geen probleem. Alle stekers en slangen zitten goed vast. Het de stekers ingespoten met contactspray en een paar keer in en uit elkaar geschoven. Zie dat het filter toch wel even gereinigd moet worden, ga dit eerst doen anders moet het weer los. In sommige handleidingen lees ik dat na het synchroniseren de ECM moet worden gereset, als dit niet is gedaan kan dat dan een oorzaak van het probleem zijn?

gr Frank

zou maar zo je luchtfilter kunnen zijn.

Mijn brommertje wilde van de week niet starten. liep al een poosje niet helemaal lekker maar kon er de vinger niet opleggen wat het was.

woensdag nieuwe accu geplaatst. gisteren nog niet starten. dus op zoek.

startmotor draait goed. bougies vonken. brandstofpomp draait en geeft brandstof.

Om een kort verhaal lang te maken. Ik heb het luchtfilter vervangen en hij loopt weer als een zonnetje...

klopt. maar vol = vol hè. Op een gegeven moment krijgt ie te weinig lucht.

zo'n verbrandingsmotor heeft best wel een hoop lucht nodig vind ik.

• Author

Dat van het luchtfilter dacht ik eerst ook maar daar krijg je volgens mij geen foutcodes van. Blijft mijn vraag over het resetten van de ECM na het synchroniseren nog staan ( is dit nodig en kan het niet resetten deze foutcodes opleveren)

gr

Frank

Ik had idd geen foutcodes. sterker nog ik dacht met mijn gekke bek en de helft van de sensors los kom laat ik eens proberen of hij zo start (met open en blote luchtinlaten).

starten-lopen. zonder foutcodes. :shrug: