Jump to content

Schuin afslijten achterband ST1100?

Net nieuw en gelijk brutaal maar een vraag voorleggen.

Op mijn ST1100 (1995) bleek mijn achterband iets schuin afgesleten en enigszins gecupt. Volgens de banden leverancier zou dit aan de voorvering liggen waarbij de voor veren niet gelijk werken (misschien niet evenveel olie?) De brommer lijkt ook ietsje naar links te hellen onder het rijden. Dit correspondeert ook wel met de slijtage van de achterband. Vork olie vervangen zou dit euvel moeten verhelpen.

Sowieso wordt de vorkolie vervangen.

The proof is natuurlijk in the pudding maar iemand enig idee of deze diagnose kan kloppen?

Alvast dank voor de reacties :-)

Featured Replies

Welke band zit erop?

Kan ook zijn dat je klok van je cardan niet goed gemonteerd is.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

• Author
Er zitten alweer een tijd andere banden op Dennis. Volgens mij BT 023 als ik met goed herinner. Maar wellicht zie je 'm zelf binnenkort. Nog geen bericht van Ad / collega ontvangen.

Dan ligt het niet aan je voorvorken.

Bridgestone bt023 moet je ritueel verbranden. Heb dit al zo vaak op dit forum geroepen.

Meerendeel van de 1100’s hebben problemen met bs023. Ook de t30 veroorzaakt dezelfde klachten.

Ad is op vakantie volgens mij.

• Author
Zoals gezegd zijn die bt 023 er allang onder vandaan. Weet ff niet wat er nu onder zit, zou best T30 kunnen zijn maar die hebben dan pas een paar honderd kilometer achter de rug. Maar verklaard dat ook het "scheefhangen"? Ja Ad is op vakantie maar zijn collega zou contact met me opnemen. Ik wacht nog heel even af dus. Even gekeken: zijn idd T30 touring Blush
Hoe lang heb je de motor al en heb je al eens eerder banden gewisseld? Zo ja, vertoonde de achterband toen hetzelfde slijtagepatroon? Zo niet, dezelfde banden monteren als die er toen op zaten. Of in het ergste geval is je frame krom, maar dat zou je met rijden moeten merken.

Job, als je ST1100 een versie zonder ABS is, heb ik nog een revisieset voor je voorvork liggen, incl. olie/stofringen/keerringen.

Zie mijn topic in te koop aangeboden.

• Author
Ik heb 'm al 11 jaar. Al wel eerder banden gewisseld maar weet niet meer welke. Hiervoor dus de BT023, destijds net nieuw uit en aanbevolen door MP Breda.Toen ook gelijk remblokken vernieuwd maar op weg naar huis liepen de remmen vast. Dus daar kom ik niet graag meer. Zelf nooit ongeval mee gehad. Ik weet niet beter of hij is recht, ook bij stuur loslaten blijft ie wel rechtdoor gaan. Maar ja, misschien ook een kwestie van gewenning. Hoewel... het plastic aan de linker zijkant gaat er altijd ietsje lastiger op. Hij komt trouwens ook bij MP Breda vandaan.
  • Author
Job, als je ST1100 een versie zonder ABS is, heb ik nog een revisieset voor je voorvork liggen, incl. olie/stofringen/keerringen.

Zie mijn topic in te koop aangeboden.

Dank voor je reactie Paul maar het is er een met ABS

Er zitten alweer een tijd andere banden op Dennis. Volgens mij BT 023 als ik met goed herinner.

Help me even. Hier schrijf je dat er bt023 onder zitten.

En hieronder staat er (“zoals gezegd”) dat ze er al een tijd vanaf zijn.

Zoals gezegd zijn die bt 023 er allang onder vandaan.

T30 kan ook voor dezelfde problemen zorgen. De GT versie van de T30 zijn echter beter van kwaliteit.

Maar goed, als je je achterwiel eruit haalt, kun je vaak aan de bouten van de ring (die de rubbers opsluit) of cardan er goed onder zit. Zijn die deels versleten, wat niet mag, dan hebben ze je klok verkeerd gemonteerd.

Ik denk dat de oorzaak in de band zit.

(Is trouwens ooit iemand bij de tdt geweest die BS banden had, en die na 800(!)km al begonnen te cuppen. Weet even niet meer wie dat was.

• Author

Da's dan een misverstand Dennis. De BT 023 ZATEN er op en die waren schuin afgesleten en gecupt. Ik noemde de schuine 023 in relatie met de suggestie van de BT T30 leverancier dat dit kwam door de voorste dempers. Toen de versleten 023 vervangen door die T30.

De echte vraag moest dus zijn of de niet juist werkende dempers er eventueel de oorzaak van kan zijn dat de achterband schuin kan slijten en het iets schuin hangen (misschien zit ik er wel krom op :-D ) tijdens het rijden. Zoals gezegd zitten de BT T30's er pas een paar honderd km op en zijn nog prima in orde. Maar om te voorkomen dat dit weer gebeurt liefst de oorzaak van het euvel vinden en wegnemen. Ik hoop natuurlijk dat het frame zelf niet de schuldige is. Ik kocht 'm met 50 k op de teller en ken de voorgeschiedenis niet. Wel dus bij een officiele dealer gekocht.

De klok is er in mijn tijd trouwens nooit af geweest.

Als het je frame is, kun je dat oa zien aan je tupperware. Sommige plastic delen zullen niet goed passen.

Cardan is dan ook onwaarschijnlijk.

Maar het kan idd van alles zijn.

Echter nu je eigenlijk geen probleem hebt, vraag ik mij af of er wel een probleem is. Die bt023 cupte als de pest onder een 1100. Dus ik denk eerder dat de band het probleem was dan dat er een onderdeel op de fiets niet goed is.

(Als je de olie in je voorpoten nog niet hebt vervangen de afgelopen 2 jaar, is het sowieso een goed plan die te verversen.)

@panman1100 we doen niet anders dan adviseren en gissen, tot we de fiets gezien hebben. Daar is niks mis mee. Anders kunnen we wel stoppen met beantwoorden van vragen [emoji6].

• Moderators

Ik geloof niet dat het aan de band ligt ikzelf heb met een gaar cardan 16.000 km gereden met de t30. De voorband is een andere kwestie die begin naar 3000 km raar te doen maar toch opgereden.

Misschien een wilde gok je schokbreker of een slechte achterbruglager of nog erger een rotte achterbrug .

Gebruik je de motor uitsluitend voor woon werk verkeer?

Indien je elke dag hetzelfde traject rijdt kunnen je banden ook schuin afslijten afhankelijk van rotondes of snelweg oprit/afritten. En hoeft er verder geen technisch probleem te zijn.

Hij heeft nu dus geen problemen he.

Hij wilt weten of die evt problemen heeft, waardoor die 023 is gaan cuppen.

Denk dat er eigenlijk weinig aan de hand is, behalve dat die bt023 net zo debiel is gaan slijten als op de meerderheid van alle pans.

• Author

@panman1100, het is de bedoeling het (al dan niet vermeende) probleem aan te pakken hoor. Maar vooraf proberen in te schatten waar en hoe te zoeken kan geen kwaad toch?

@ijskonijn, de BT 23 is al vervangen. Het ging nu om de oorzaak van de ongelijke slijtage en het cuppen om dit in de toekomst te voorkomen. Een foto van de nieuwe band heeft geen nut lijkt me. De vraag of dit al of niet aan de voordempers kan liggen is de casus.

Maar een fysiek onderzoek volgt nog uiteraard

• Moderators

@Job de Zeeuw ,

Meten is weten > controleer of alles goed en recht is.

kijk dan ook eens goed naar het frame , of je iets bijzonders ziet , let op barstjes in de lak .

Gissen is missen > het kan zus of zo of dit en dat zijn.

Daar heb je in wezen niks aan , door daadwerkelijk alles te controleren kan je heel veel zaken uitsluiten.

Gokken is dokken > Gok je het erop dat het wel mee zal vallen , dan kan je dat een hoop euro`s gaan kosten.

Met het bovenstaande wil ik er alleen maar op wijzen dat om iets uit te sluiten, je grondig de motor moet nakijken.

Snap ik henk. Maar als we dat aanhouden bij elke vraag, heeft vragen stellen weinig zin.

Spreekt voor zich dat je het beste de fiets voor je neus kan hebben, maar zolang dat niet het geval is, kunnen we wel dingen uitsluiten of met oplossingen komen.

[emoji56]

• Author
De boodschap is helder panman. En dat gaat uiteraard ook gebeuren. Ofwel door Ad ofwel door Dennis. Daar is ongetwijfeld meer kennis aanwezig dan bij mij. Zo zie je maar weer hoe een voornemen om de remblokken te vervangen tot een andere discussie kan leiden :Biggrin Net nieuw hier maar met lezen alweer heel veel opgestoken!