Jump to content

Goedemorgen klussers,

Staaltje forumvervuiling is het niet hoop ik.

Mijn zoon heeft een cb500 uit 97 waar we problemen hebben met het terugschakelen. Zo nu en dan wil deze niet terug naar de 2 of 1. Hij slipt niet, heeft een grote beurt gehad met de juuste olie, ketting is goed gespannen. Ik zit nu te denken om de koppelingsplaten te vervangen, lijkt me zondermeer niet overbodig. Maar waar dit nu aan ligt is me een beetje een raadsel. Hebben jullie misschien een idee?

Groet,

Barry

Featured Replies

Hydraulische- of kabelbediende koppeling? In het eerste geval misschien de koppelingsvloeistof vervangen en slave schoonmaken. In het laatste geval vrije slag van de kabel wellicht te groot?
Koppelingshendel moet plm. 1,5 cm vrije slag hebben. Waren er geen schakelproblemen vóór de oliewissel? Zo niet, misschien een andere olie gebruikt? Of het schakelmechanisme is versleten of moet gesmeerd worden. Deze zaken zijn allemaal redelijk gemakkelijk te controleren. Schakelvorken mag ik niet hopen. Moet je hele blok uit elkaar.

Bij stilstand ?

Dan even een beetje de koppeling laten aangrijpen zodat de bak wat in beweging komt.

Kan hebben dat er net 2 schakelnokken tegenover elkaar staan en dan grijpt hij niet in.

( Heb met m'n CBR hetzelfde probleem. )

Edited by DutchMicro

1.5 cm speling ??? regelen zodat wanneer het stuur volledig naar links en rechts speling heeft . ik gebruik altijd een 2 € stuk

1,5cm aan het uiteinde van de hendel waarschijnlijk.

Komt niet zo super precies, zo lang je maar een beetje speling overhoudt in je uiterste stuuruitslagen.

• Author
Helaas nog niet @Mister Vogezen, aan zijn motor moet nog het e.e.a. meer gedaan worden en helaas is hij voor de tweede keer gezakt voor zijn avd-examen, aldanniet terecht. 15 september mag hij nieuw examen rjden, ik heb nu een hele goede instructeur voor hem gezocht. Dus daarna gaan we weer aan de slag.