Jump to content
Ik heb bij mijn Pan een ander veer tussen geplaatst. Deze is bestand voor een zwaardere belasting. Maar, nu ontdek ik als ik de draaiknop voor meer spanning te geven indraai hier geen druk meer opzit. Alleen op de laatste cm heb ik nog wel druk. Ik zie dat de zuiger maar max. 2 mm naar buiten komt. Wie kan met hier bij helpen?

Featured Replies

Is een vaak voorkomend euvel bij de 1300. De olie 'verdwijnt' in de loop der jaren en doordat de preload adjuster meestal in dezelfde stand blijft staan (en het zuigertje dus niet helemaal terugkomt, corrodeert het binnenwerk. Ik heb het hele spul uit elkaar gehaald en gereinigd, maar was best wel een gepeuter om het borgclipje eruit te krijgen. Dus een lang verhaal kort: preload adjuster van de slang halen, stelknop helemaal terugdraaien (let op dat het kogeltje niet wegspringt bij het verwijderen van de knop), zuigertje met een klein schroevendraaiertje helemaal naar binnen duwen en adjuster tot aan de rand met nieuwe olie vullen en weer op de slang monteren. Ik draai de adjuster na het rijden weer terug naar de nulstand, zodat er geen druk meer op het systeem staat en het zuigertje (hopelijk) beter ganbaar blijft. Hieronder een link naar hoe e.e.a. te doen.

http://www.st-owners.com/forums/showthread.php?106715-ST1300-Pre-load-Fluid-Replacement

Edited by RRR

• Author
Ik ben nog iets vergeten te melden. Er lag een plasje olie onder de motor. Bij verder nazicht kwam de olie uit de schokdemper. Ik zie dat ik de zuiger toch nog een 2tal mm kan uitdraaien. Als er olieverlies is, zou ik denken dat die niet meer zou kunnen bewegen. Normaal komt deze zuiger een 6tal mm uit de behuizing als de schokdemper geen schade heeft.

Als er olie uit je schokbreker is, dan is die lek lijkt mij. Hoeveel mm die uitsteekt of hoort uit te steken doet er niet toe.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Probleem doet en deed zich voor bij mijn 1300.

Vorige week bij Paul geweest in Werkendam (Hyperpro). Heeft de achterveer nagekeken en olie bijgevuld. Werkt nu weer naar behoren.

Ik ben nog iets vergeten te melden. Er lag een plasje olie onder de motor. Bij verder nazicht kwam de olie uit de schokdemper. Ik zie dat ik de zuiger toch nog een 2tal mm kan uitdraaien. Als er olieverlies is, zou ik denken dat die niet meer zou kunnen bewegen. Normaal komt deze zuiger een 6tal mm uit de behuizing als de schokdemper geen schade heeft.

De olie die eronder lag, komt waarschijnlijk uit de versteller. De grote o-ring wil nog wel eens lekken.

Bijvullen kan prima, (via het reservoir bij de draaikno) maar eigenlijk wil je een keer de o ring vernieuwen.

• Author
kan je die o-ring kopen en zo ja waar kan ik die vinden dit zal veel goedkoper zijn dan een nieuwe shock demper
  • 3 years later...

Effe dit draadje terug oprakelen.

De preload adjuster zou ik graag een keertje aanpakken (ik hoop onder begeleiding van iemand die er iets van kent) maar ik lees hier 2 zaken waar ik niet weet waar ze te halen of wat er juist me bedoelt wordt.

1) de O-ring ... dewelke is dat? Waar is deze te koop? Waar zit deze juist in de preload adjuster?

2) er is sprake van "jack oil" te gebruiken ... welke olie is dat juist? Welke gebruiken jullie om deze te vervangen?

Thanks.

@ozymandias: De verstelling van de schokdemper van een ST1300 kent twee hydraulische onderdelen. De preload adjuster en de versteller die de veer van boven indrukt als de preload adjuster wordt ingedraaid. In beide onderdelen zit een o-ring (Panman1100 weet vast wel wat de onderdeelnummers zijn). Ervaring leert dat de preload adjuster vaak niet goed werkt omdat 'ie meestal in één stand blijft staan en het binnenwerk van de adjuster corrodeert waardoor er olie verdwijnt als men probeert de adjuster, omdat 'ie vast gecorrodeerd, weer gangbaar te maken. De o-ring komt dan langs het gecorrodeerde gedeelte waardoor 'ie beschadigd. De adjuster reviseren is niet zo ingewikkeld. Demonteren, binnenwerk schoonmaken, eventueel nieuwe o-ring erin, monteren, vullen met hydrauliek olie en weer op de slang bevestigen. Hoe weet je dat de preload adjuster niet goed meer werkt? Als 'ie vast zit of als je vanuit de 0-stand geen weerstand voelt bij het indraaien (opspannen van de veer). Zou je er graag bij helpen, maar je woont niet bepaald om de hoek. Misschien heb je hier iets aan?

Edited by RRR

Filmpjes enzo verder heb ik al genoeg gevonden hoor. Maar tussen een filmpje zien en het ook nog effectief doen is een wereld van verschil voor mij.

Maar 1 vraag is hier nu bij beantwoord ... de olie moet hydraulische olie zijn. Welke type, viscositeit gebruiken jullie? Welke raden jullie aan?

Edited by Jan Pan

@ozymandias

Ik heb die van mijn al enkele keren uit elkaar gehad. Hydraulische olie heb ik staan. Een O-ring heb ik helaas niet.

Ik nodig je uit om in het Brabantse Waspik langs te komen. Is niet zo ver van je vandaan.

@ozymandias

Ik heb die van mijn al enkele keren uit elkaar gehad. Hydraulische olie heb ik staan. Een O-ring heb ik helaas niet.

Ik nodig je uit om in het Brabantse Waspik langs te komen. Is niet zo ver van je vandaan.

Hoi, inderdaad niet zo ver van bij mij.

Net gekeken een goede 80km. Kom jij toevallig naar het Pan treffen in Wuustwezel/Hoogstratten dit weekend?

Ik heb gisteren moto binnen gedaan voor groot onderhoud bij Motohandel Vermeeren ... toen ik hen vroeg of het mogelijk was dit mee op te nemen in het onderhoud deden ze daar net zoals bij Honda Mertens nogal terughoudend over.

Ik vind dat raar dat er nu reeds 2 garages zijn die blijkbaar liever niet de stelknop (preload adjuster) willen reinigen en olie willen vervangen.

Dan zal het hoogstwaarschijnlijk particulier moeten gebeuren als ze dat niet willen mee opnemen.

Iemand daar nog ervaringen mee? Zowel positief als negatief?

Ik snap er niks van dat die motorzaken daar zo moeilijk over doen:

Mijn broer @pandriver69 heeft 1,5 jaar geleden bij een zaak zijn 1300 gekocht. Ik heb deze stelknop in de zaak gecontroleerd. Ook deze knop was half leeg. Volgens de motorzaak "hoorde dat zo"!

Een lid van onze motorclub heeft er afgelopen winter een 1300 gekocht. Ook met een bijna lege knop. En wat denk je?? Die kreeg hetzelfde verhaal te horen :small3d031:

Het is een werkje van niks. Helemaal niet moeilijk...

20190220_085404.thumb.jpg.e554ed18a68880a047189639fdc30257.jpg Dit zijn alle onderdelen van die knop. Alleen die alu schijf aan de linkerkant hoort er niet bij. Die is kapot. De nieuwe zit op de stelschroef.

@ozymandias: Geen idee welke viscositeit. Ik heb er de hydraulische olie van m'n compressor in gedaan. Luistert bij dit onderdeel niet zo nauw. Ik heb die van mij 6 jaar geleden van nieuwe olie voorzien en sindsdien nog steeds goed. Regelmatig de stelknop ff in- en uitdraaien. Gewoon op de uitnodiging van Biker T ingaan. Weet je het voor de volgende keer.

Edited by RRR