Jump to content

Heb je mij weer, het viel me gister op dat wanneer ik mijn motor heb geparkeerd er een (plasje) vloeistof (helder ik denk cardan olie) op de velg van mijn achterwiel ligt

Gisteravond heb ik het weggeveegd een een doekje (papier) op die plek gelegd. Het is niet erger geworden, dus het lijkt erop dat hij het verliest tijdens omwentelingen.

Is dit voor iemand een bekend probleem, en is het simpel op te lossen?

Featured Replies

Onlangs de cardanolie ververst en teveel bijgevuld (kan eigenlijk niet als er via de juiste opening is bijgevuld)? Als het oliespoor van de beluchtingsopening naar beneden loopt, zit er bijna zeker teveel olie in.

Hier een afbeelding langs waar je de cardanolie vult,

in deze opening vul je gewoon tot dat de olie er terug uitloopt en dat is dan voldoende.

De boud onderaan daar laat je de olie er mee af.

IMG_1349.JPG.caffd7e2c0d2e1674d5777817e29f329.JPG

IMG_1347.JPG.3f7af744be09908208de85c0ccf65917.JPG

• Author

Bedankt, maar dat weet ik.

Ik weet echter niet welke keerringen mogelijk vervangen moeten worden.

Ik ben net nog even wezen kijken. Velg is nu droog. Erg apart.

• Author

hmmm kan bijna niet, leek wat dikker, heb er niet aan geroken.

Voor mijn vakantie was het me ook al eens opgevallen nadat ik de motor had verplaatst in de garage.

Toen had hij volgens mij al een paar dagen stil gestaan.

Ik ga vanavond het vloeistof nivo iig even checken en kijken hoe het er dan voor staat.

Zou het echt zo zijn ... :Banghead:

Is het geen koelvloeistof?

De overloopslang van het expansie vaatje zit ook ergens boven je achterwiel.

Misschien dat die er door wat overdruk iets uitgespuugd heeft?

Stond je motor overigens op de middenbok, of op de jiffy/zijstandaard?

Immers, op de zijstandaard staat de motor schuin, dus "hangt" alles wat rechts van het midden zit, boven je velg.

Op de middenbok staat je motor in principe rechtop, dus is het in principe recht er boven zoeken.

Zeker als het olie is, moet er ergens een spoortje te zien zijn.

Hoezee meedenken,

we deden ons best om jouw gedachte te ontkrachten,

heel misschien kun je gelijk hebben

maar als er lek is kan dat maar vanaf 4 plaatsen komen

de vuldop, de aftap dop, een o-ring of inderdaad de keerring (die je pas ziet zitten als het achterwiel eruit is.)

en zit alles echt onder.

Maar als het lekt hangt dat meestal samen met de afdichting van de aftap bout want die andere dingen komen zelden voor.

en daarbij is Cardan olie beslist niet helder maar licht amber gekleurd( en heeft een specifieke geur)

• Author

Waffie --> Meedenken in de zin dat het erg wordt gewaardeerd dat er gereageerd wordt. De vuldop en de aftapdop zijn zo droog als wat, daar kan het eigenlijk niet vandaan komen.

De keerring is dan toch bijna ook uitgesloten omdat ik dan aanneem ook duidelijke sporen te kunnen zien van waar de vloeistof vandaan komt.

Luc--> het ligt (als je op de motor zit) rechts op de velg. Maar tot nog toe dus alleen wanneer hij op zijn zij standaard staat.

De geur is me niet zo opgevallen. Beide keren na het wegvegen werd het papiertje niet opnieuw nat.

Ik zal het in de gaten houden en anders dit weekend het wiel er even uit halen.

zul je zien dat het gewoon regenwater is geweest....

Cardanolie is heel dik en laat zich met een doekje of papiertje niet zomaar wegvegen. En beetje koelvloeistof, dat waterdun is, is op die plaats ook niet gek. Ondanks dat je niet gevoeld en geroken hebt moet dat verschil toch duidelijk merkbaar zijn met wegpoetsen.

Succes met zoeken!

Edited by W. Boom