Jump to content

Hoi allemaal .

Het vervangen van de remolie is iets wat ik nog ooit gedaan , en eerlijk gezegd zag ik er ook echt tegen op maar ben er dan toch maar aan begonnen na dat ik mij zo een hand vacuümpomp had aangeschaft.

Nu moet ik zeggen heel goed werkt zoiets niet , of het kan ook aan mij liggen hoor.. Heb een ganse bus van 1 liter door mijn systeem gespoeld en op het buitenste nippel van de achterste remklauw krijg ik geen druppel olie eruit. Plus aan de nippels waar je gemakkelijk met de hand op de remhendel of voetpedaal aankunt en dan manueel de nippel zelf opendraaien geeft toch een beter resultaat vind ik je krijgt dan een veel grotere hoeveelheid remvloeistof die er uitkomt vind ik. Resultaatkrijg mijn remmen niet ontlucht , heb nu zo terug zo een speciaal apparaatje gekocht met een terugslag klepje aan , je zou dan de nippel kunnen openlaten staan en dan met je remhendel gewoon druk blijven maken en zo de nieuwe remolie in je leidingen pompen en de lucht eruit krijgen. Ben benieuwd maar heb weinig hoop , ,u dat Panman 1100 buiten strijd is en Lucky Luc zeer weinig tijd heeft zie ik mij verplicht om een afspraak bij de dealer te maken om het verversen van d remolie tot een goed einde te brengen..

Moet ik mij dan een professioneel toestel kopen ?? Vind dit ergens overdreven voor het maar elke 2 jaar nodig te hebben..

Groetjes.

Twointje Pan

Edited by Twointje Pan

Featured Replies

Hoi.

Ik kan hier via Tapatalk niet zien wat voor Pan je hebt maar het zou me verbazen dat je dit niet met gewoon een slangetje en een ringsleuteltje maat 8 kan.

Ik heb wel begrepen dat je bij Pans met DCBS een bepaalde volgorde voor het verversen / ontluchten moet aanhouden maar zelfs dan ...

Niet vervelend bedoeld maar ik denk toch haast dat je iets niet goed doet ?

Heb je het werkplaatshandboek ?

Verder zijn er hier genoeg mensen met kennis van zaken dus er zal vast nog wel een inhoudelijke reactie komen waar je wellicht zelf mee uit de voeten kunt.

Ik zou dat even afwachten voordat je 'm naar de garage brengt.

• Moderators

De manier van ontluchten staat beschreven in de download hier op het forum..( en staat er al jaren)

Luc heeft hier een zeer duidelijke beschrijving gedaan over de volgorde.

Belangrijk is om niet te vergeten dat de linkerklauw zo`n 15 graden gekanteld moet worden,

dus klauw naar de motor toe kantelen i.v.m. ontluchten.

• Author

Onnodige quote verwijderd

Henk die beschrijving heb ik ook , maar zelfs als die linker remklauw geen 15 graden gekanteld staat zou er toch altijd remolie uit die achterste nippel moeten komen of niet ? Ik had 2 nieuwe bussen van 1 liter remolie gekocht heb 1 liter door al die andere leidingen getrokken maar juist die laatste nippel komt niets uit , mijn Pan remt nu niet zo slecht maat heb het gevoel dat de DCB nu niet werkt . Ik heb voor het laatste keer afvullen van de rem reservoirs de tweede bus opengedaan. Er is daar maar een heel klein beetje uit de bus is nu 3 dagen geleden opengedaan geweest als ik het nu nog eens wil proberen is het dan aangeraden om weer een nieuwe bus te gaan kopen die nog niet is open geweest; of kan het geen kwaad dat die bus remolie al 3 dagen geleden is open gedaan?? Heb hem wel direct hermetisch toegedraaid. Ben nu aan het wachten op dat apparaatje met een terugslagklep om te ontluchten.

Groetjes Twointje.

Edited by panman1100

• Author

Bedankt Dennis , heb juist gekeken dat is 3 uur rijden van bij mij ga nog even af wachten en het zelf nog eens proberen als ik dat terugslagklepje heb en dan zien we wel. Maar alvast heel vriendelijk bedankt ( ook al ben je geen fan van Rossi ) hahahaha. Ps: begrijp nog steeds niet waarom geen druppel remolie uit die uiterste ontluchting's- nippel komt op de achterste remklauw ,de nippel is niet verstopt kan er gemakkelijk een ijzerdraadje heel diep induwen..

Groetjes.

twointje

Edited by panman1100

• Author

Dat heb ik al gedaan Rimco , maar Lucas heeft nu weinig tijd zei hij dus die optie en die van PanMan 1100 valt weg.. Had Lucas al eerst gecontacteerd. :Biggrin:Biggrin:Biggrin:Biggrin

Bedankt Rimco.

Groetjes Twointje

Edited by panman1100

• Author

Tzal me wel lukken Rimco , is tot nu toe me ook altijd gelukt na veel proberen :Biggrin:Biggrin.

PS : We moeten wel nog eens afspreken hé , anders komt het er nooit van .

Groetjes Twointje.

• Author

Hoi allemaal..

Heb al hulp Herman gaat Donderdag komen om mij hiermee te helpen zodat ik ook kan zien wat ik verkeerd deed. Vind het erg dat hij zover naar hier moet komen , maar Herman had daar geen probleem mee omdat ik dat voor hem ook al gedaan heb voor een Gear indicator te plaatsen..

Dus toch bedankt allemaal voor het meedenken..

Dit blijft een prachtige forum.

Groetjes Twointje.

Dat gaat altijd goed met ome herman! Mooi weer om de werking van dit forum te zien.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Maar we moeten er wel wat van leren,

en ik deel dus enkel mijn ervaring :

Het komt voor dat je soms wat zuigkracht te kort komt en je kunt dit simpel oplossen.

samengevat

het wordt meestal zuigen of drukken maar kan ook beiden,

de remzuigers op de achter remklauw worden enkel bediend door de slave remzuiger op de voorpoot en de voet rem.

die met de voetrem zal geen probleem zijn , die met de slave wel.

echter door de zuiger in te gaan drukken op de slave rempomp op de voorvork poot (kantelen) plaats je vloeistof druk op de remzuiger.

door dit te herhalen druk je dus de zuiger eruit als deze nergens tegen aan kan drukken (bijv remblokken)

door nu gelijk tijdig te gaan zuigen zal de vloeistof er uit gaan komen.

tenzij er iets mis is met de slave of met de ontluchtings nippel .

maar dan heb je alsnog demontage nodig van .

Edited by waffie

• Moderators

Dat blokje heeft de naam : Proportional Control Valve

De PCV klep (proportional control valve) van het DCBS remsysteem .

In de remleidingen naar de achterrem zijn PCV’s (Pressure Control Valves) opgenomen.

Dit zijn remdrukbegrenzers, die ervoor zorgen dat de remdruk vanaf een bepaalde waarde nauwelijks meer oploopt.

Oh ja en nog iets ; het is remvloeistof i.p.v. remolie Rofl

Probleem was een verstopt gaatje bij de ontluchtingsnippel remklauw achter.

Ontluchten was daarna een fluitje van 2 centen(inflatie).:vroem:

• Author
Dat blokje heeft de naam : Proportional Control Valve

De PCV klep (proportional control valve) van het DCBS remsysteem .

In de remleidingen naar de achterrem zijn PCV’s (Pressure Control Valves) opgenomen.

Dit zijn remdrukbegrenzers, die ervoor zorgen dat de remdruk vanaf een bepaalde waarde nauwelijks meer oploopt.

Oh ja en nog iets ; het is remvloeistof i.p.v. remolie Rofl

Bedankt voor de informatie Henk. :Biggrin