Jump to content

Ik heb de analoge voltmeter van Honda ingebouwd maar hij geeft te weinig aan. Bij ingeschakeld dimlicht, 2 lampen, geeft hij 12 volt aan en bij uitgeschakeld licht 13 volt. Als ik op de accu de laadspanning met een digitale meter meet, zit het gewoon goed.

Tussen de 13,85 en 14,85.

Kan het zijn dat de aanvoerdraad te dun is, heb hem van mun stadslicht afgepakt, stadslicht zelf zit er niet in. Of is zo'n voltmeter af te stellen?

Featured Replies

Hi

Sommige van die analoge meters kan de wijzer op de nul worden gezet. Kan zijn dat hij bij geen spanning net onder de nul staat....vaak met een schroefje aan de voorkant en heel soms aan de achterkant.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Ik zou hem sowieso rechtstreeks op de accu zetten heb je het beste resultaat.

Uiteraard met een zekering, zelf heb ik er nog een extra relais tussen gezet die via een geschakelde draad aangestuurd word. Hierop extra verbruikers en voltmeter.

1.5mm2 als hoofdaanvoer gezekert met 15A.

Dat zou uiteraard ook goed kunnen. Hoe dik heb je hem genomen?

Ik neem meestal 1.5mm2 hetzelfde als thuis met de verlengsnoeren mijn vrouw vind telkens verlengsnoeren met afgeknipte snoeren

Oké dan de min ook 1.5 maken en kijken of het beter gaat....

Ikzelf hou altijd een stelregel aan dat de min even dik of dikker moet zijn dan de plus.

En alles solderen. Ik heb het weer eens geprobeerd met stekkertje maar man wat een rotzooi. Solderen altijd goede verbinding.

Hi,

Ik heb zowel bij mijn VFR als bij mijn Pan gemerkt dat de spanning die je bij je koplamp oid aftakt, aardig lager kan zijn dan je accuspanning.

Ik heb dezelfde voltmeter als jij maar ik heb 'm met flink dikke kabels 'rechtstreeks' op de accu aangesloten via een relais.

Op die manier geeft 'ie bij mij wel keurig de juiste spanning.

De bedrading in auto’s en motoren is in het algemeen aan de dunne kant uitgevoerd (anders worden de kabelbomen te dik).

Dit betekent, dat de weerstand relatief hoog is, met flinke spanningsverliezen.

Sluit de min van de meter met een lange draad direct op de accu aan, de plus zo dicht mogelijk achter het contactslot.

Wat ik zelf heb gedaan, is met het stadslicht een relais schakelen, dat direct vanaf de accu (via een zekering) alle extra accessoires voedt (GPS, etc. o.a. spanningmeting).

Martin.

Ik heb m'n voltmeter op een zo schoon mogelijke geschakelde plus aangesloten. Dus direct na het contactslot. Uiteraard wel gezekerd. Min zit gewoon via het frame. Werkt perfect. Geeft 0,2v afwijking ten opzichte van de multimeter. Maar dat ligt aan de kwaliteit van tante Ali...